בדרכו של צביקה


צביקה קפלן מקיבוץ מירב נפל בצוק איתן, ולזכרו הקימו חברים, בני משפחה ובני נוער את 'כח צביקה', במסגרתו יזמו פעילויות חסד שונות ופריצת שביל רטוב בעמק המעיינות. היעד הבא הוא להקים מרכז סיור ולימוד לזכרו

כתב נולד גלעד מאור

 

היה ברור שכולם מגיעים.

זה היה בשעות הבוקר המוקדמות, כולנו עמדנו שם ליד הסחנה, עשרות מבוגרים, נוער, ילדים, חיילים, חברים, קרובי משפחה ומתנדבים. התפללנו, ויצאנו לדרך.

תוך כמה דקות הגענו למקום, השביל שעמדנו לפרוץ היה סבך צמחייה צפוף, מלא צמחי קנה ופטל קוצני. ידענו שכבר ניסו בעבר לפרוץ את הסבך ונכשלו, אבל ידענו שאנחנו נצליח. חלק השתמשו בחרמשים מוטוריים או במזמרות, רובנו עבדנו עם הידיים. זה התחיל בגיזום ופינוי של כמויות צמחייה גדולות. ולאחר מכן בהעברת כמויות לא קטנות של דליי חצץ כדי לחסום את כל הבוץ העמוק שהיה מתחת למים. המקצועיים בנגרות מביננו בנו ספסלים וגשר לשביל, אפילו הילדים הצעירים עזרו בבניית פסיפס לקישוט השביל.

זה הצריך מאמץ והשקעה של כולם לאורך שעות, אבל הצלחנו ביצירת ה'שביל הרטוב' -. פינה יפה ומושקעת ומסלול טיול רטוב, שמחבר את עין שוקק למעין הטחנה. מסלול שרבים מטיילים בו. את השביל יצרנו כפרוייקט מיוחד לזכרו של צביקה קפלן, תושב קיבוץ מירב שנהרג ב'צוק איתן'.

ענוה, יושר ומצויינות

צביקה קפלן, נולד, גדל ובגר בשכונת נווה שאנן בחיפה. הוא התחתן עם עדי והם התגוררו בקדומים, ולאחר מספר שנים עברו עם שני ילדיהם לקיבוץ מירב שבהרי הגלבוע. כשהחל מבצע "צוק איתן" קיבלה חטיבת "גולני" את משימת חיסול תשתיות הטרור והמנהרות במחנה סג'עייה ברצועת עזה. יומיים לאחר הכניסה הקרקעית לעזה ומספר שעות לאחר כניסת חטיבת "גולני" לסג'עייה, ביום כ"ב בתמוז תשע"ד, נפגעה חוליית הפיקוד ממטח טילים. סרן צביקה קפלן נפל בקרב. הוא היה קצין אגף מבצעים בגדוד הסיור של חטיבת גולני, ובן עשרים ושמונה בנפלו. הותיר אחריו אישה ושני ילדים, הורים ושתי אחיות.

חבל שלא זכיתי להכיר את צביקה יותר מהיכרות חטופה. הוא היה חבר של אבא שלי. לצערי רק לאחר שנפל ולאחר הקמת 'כח צביקה' [פעילות לזכרו שנעשית ע"י נוער קיבוץ מירב] גיליתי איזה אדם מדהים הוא היה. אדם שלאהבתו לארץ ישראל לא היה גבול, הוא כבש אותה ברגליו, בטיולים עם חניכיו וחייליו. אפיינו אותו ענווה, יושר טוטאלי, שאיפה בלתי מתפשרת למצוינות, מתן דוגמה אישית, יחסי אנוש ודאגה למתקשים, אך יותר מכול בלטה בו הדבקות העיקשת כי יש לשרת את עם ישראל "בכל לבבך ובכל מאודך".

שמעתי לא מעט סיפורים מדהימים עליו. הוא ידע בעל פה את הסיפור של כל חלל ביחידה בה שרת, זה היה חשוב לו מאוד. באמצע פעילות צבאית ראה צביקה בית שבכניסתו רשום 'משפחת דובקין'. צביקה ידע כי זו משפחתו של חיים דובקין הי"ד, אחד מחללי היחידה ומיד החליט להיכנס לבית, אל אף שהיו באמצע פעילות. כאשר נכנס, הציג עצמו וסיפר להורים כי עדיין זוכרים ומעריכים את בנם ביחידה. זה רק סיפור אחד מתוך סיפורים רבים שהרכיבו את האדם המיוחד הזה, את צביקה.

 

כח צביקה בפעולה

מיד לאחר מותו התכנסו כל משפחתו וחבריו והחליטו לתעל את התחושות הקשות של אובדן וכאב לצמיחה וכך, כך הוקם 'כח צביקה'.

כח צביקה היא קבוצה בקרב נוער אנשי מירב, חבריו וכמובן משפחתו –  הדואגת להמשיך את דרכו של צביקה, כאשר דמותו, ערכיו ופועלו עומדים לנגד עיניהם. בחודשיים הראשונים בזמן מבצע "צוק איתן" התמקדה העשייה ביציאה לרחובות הערים, תהלוכות, ריקוד דגלים, חבילות לחיילים וביקור חיילים פצועים בבתי החולים – למען חיזוק רוח עם ישראל.

'כח צביקה' גם יזם ודחף את פרויקט פריצת השביל הרטוב בעמק המעיינות, עליו סיפרתי בהתחלה. מתוך האמונה שמים זורמים מסמלים חיים, המשכיות וצמיחה.

כיום מתמקדים בעיקר ביציאה לבסיסים צבאיים ברחבי הארץ שם אנחנו מכינים לחיילים בהתנדבות ארוחות מושקעות, ומשוחחים איתם על ערכים ורעיונות שלמדנו מתוך הכרות עם דמותו של צביקה.

היעדים שלנו הם הענקת כוח לחיילי צה"ל ולמשפחות השכולות, פעילות לקידום אחדות עם ישראל, אהבת התורה והנגשה ופיתוח של פינות חמד בארץ ישראל בכדי להעצים את אהבת הארץ.

היום הפרויקט העיקרי שנעשה לזכרו של צביקה הוא הקמת בית ספר שדה לזכרו בהרי הגלבוע ועמק המעיינות, דבר מתבקש. זה אזור מדהים בארץ, שופע מעיינות ואתרי מסלול יפהפיים. בית ספר שדה שיפעל לקידום הערכים של אהבת התורה, העם וארץ ישראל – בהמשך לדרכו של צביקה.

 

להמשיך את דרכם

 

יום הזיכרון לחללי צה"ל ופעולות האיבה נועד לנו – אלה שנותרו בחיים, כדי שנוכל להתייחד עם זכרם, לחשוב מה קיבלנו מהם ומה אנו יכולים להמשיך ולפעול כדי להנציח את דרכם שנקטעה בפתאומיות. זה יום של עצב ושכול, אך גם של מחשבה קדימה, בניה וצמיחה. שהרי אנו מאמינים שהם נפלו למען מטרה חשובה ומוצדקת, שאותה עלינו להמשיך.
ביום הזכרון הקרוב, נסו לחשוב על צביקה. אדם שצחק, אדם שעזר, אדם שהגן על המדינה, אדם שהיה חבר, בן, בעל ואב לילדים, אדם שניסה להפוך את העולם למקום טוב יותר.

לפרטים על הפרוייקט חפשו בגוגל 'מרכז סיור ולימוד גלבוע מעיינות'
או היכנסו אל goo.gl/Sqo4vN