המסע של דור


ילד בודד מרכיב רובוט מפורק ויוצא לחפש את אביו האבוד – כך מתחילה עלילת הספר הראשון בסדרת הקומיקס 'הסייר העשירי'. כתבתינו שוחחה עם היוצרת דורית מיה גור על הקשר בין טלפונים, בדידות ודרך ארץ ושמעה איך הכל התחיל, בעצם, מילד שאף אחד לא הגיע ליום ההולדת שלו

כתב נולד אביגיל בר נתן

דור גרין בן ה־11 לא מצליח לחשוב על שום דבר אחר חוץ מאשר דבר אחד – איך למצוא את אביו הטייס שנעלם בלילה חורפי וסוער. דור מתכוון לעשות הכל כדי למצוא את האב האבוד, חבר סוכנות החלל הישראלית. כשהוא פוגש ברובוט מפורק ומרכיב אותו מחדש, הוא עוד לא יודע האם הוא ניצב לפני תחילת של חברות מיוחדת או הרפתקאה מסוכנת..

אם תרצו לגלות מה קרה לדור, תצטרכו לקרוא את 'מכת ברק' ספר הקומיקס הראשון בסדרת 'הסייר העשירי' (הוצאת כנרת). יוצרת הספר, דורית מיה גור, היא לא רק אמנית קומיקס, אלא גם מלמדת ומעבירה סדנאות לילדים, שחלקם ילדים בסיכון.

מאיפה הרעיון לכתוב על ילד שמאבד את אביו ומרגיש בודד בעולם?

"יום אחד ראיתי ילד בהפסקה עם תלתלים כיתה ב' או ג', בוכה ,עצוב וממש מדוכא ניגשתי אליו והוא אמר לי שיום לפני כן היתה לו מסיבת יום הולדת ואף אחד מתלמידי הכיתה לא הגיע, ונשבר לי הלב,  לא ידעתי איך לנחם אותו אבל אמרתי לו שאני יודעת שזה כואב ושזה קשה אבל כשהוא יגדל יהיה בסדר. מיד לאחר מכן ניגשתי למחשב ואיירתי את דמותו. באותו זמן לא ידעתי מה אני אעשה עם זה אבל זה נכנס לי ללב ולא יצא…"

בחרת גיבור שהוא דמות אנושית.

"נכון מאד.  לא משנה באיזה גיל אתה, אנו מתמודדים עם דברים כאלה וזה קורה המון ואני החלטתי לתת לדמות שלי נוסח אנושי, כי מבחינתי גיבורים בימינו הם אנושיים ויש להם שכל ולב ולא חסינים לכל דבר, והוא הוא הגיבור האולטימטיבי בשבילי".

כשדור פגש את טין

כשדור החליט לחפש את אביו הוא מוצא את הרובוט בעליית הגג המסתורית של פרופסור אייזן השכן. מדובר ברובוט שלא הופעל מאז שאביו של דור נעלם. לאחר שדור בונה אותו מחדש הוא מגלה שהרובוט הזה, ששמו טין, הוא רובוט מיוחד עם עוצמות אדירות ובעצם מתחת לפני השטח מתעוררים האויבים של הרובוט. הרובוט ששב לחיים יוצר סכנות אך גם תקוות – כשדור שם את ידו ביד הרובוט הוא נהפך למפעיל הבלעדי שלו והעיקרי שלו.

"יש לי תלמיד בן 14, גאון מולטימדיה, האקר אמיתי" מספרת דורית "הוא לימד אותי דברים שאני לא ידעתי ואני הייתי מורשמת הרי הוא רק בן 14! איך הוא כזה גאון? הביטוי 'מכל מלמדי השכלתי, ומתלמידי אף יותר' ממש משקף את הדור של היום. הילדים של היום הם גאונים באמת, הרי מה זה לבנות רובוט לילדים של היום? אני אולי לא יכולתי לעשות דברים כאלה אבל היום אפשר לומר שהשמיים הם הגבול".

הרובוט טין ממלא את המקום החסר לדור, בתור אבא או חבר?

"טין הוא חבר של דור. הוא אומנם חבר אבל הוא רובוט. הופעתו של טין היא כמו הגשמת משאלת היום הולדת של דור, שביקש חבר שיהיה איתו בכל זמן ובכל מקום. נכון שטין הוא התגשמות המשאלה, אך הרובוט הזה הוא פתח להרפתקה חדשה, כי הספר נעצר בזה שהם משוגרים לעולם אחר בחיפוש אחר האבא והצלת כל הפלנטות והגיוני יותר לדור לצאת למסע הזה עם רובוט שיש לו מסוגלות גדולה יותר מאשר של בן אנוש ברמה הבדיונית. בהמשך הסיפור דור עומד לפגוש עוד המון חברים אחרים, יצורים אחרים, לאו דווקא אנושיים וזה המטרה של לחבור באמת, באופן אמיתי מהלב לחברות כי זה לא משנה מה אתה או מה המעמד שלך או בן כמה אתה כי חברות היא משהו מעבר, אז כמובן שבספר הראשון אנו פוגשים רק את טין אך צפוי לדור מסע ארוך ומעשיר"

הנעליים והטלפון לא קובעים

דורית עובדת עם ילדים ומספרת שהיא נתקלת בחוויות של ניכור בין ילדים. "למרות הרשתות החברתיות ולמרות ההרבה אפשרויות רבות מסביבינו יש המון ילדים שמרגישים בודדים, וזה עצוב. המסר הוא שגם כשדור יוצא לפלנטות אחרות הוא מתחבר עם יצורים שיוצאים מגדר הרגיל כי חברות זה משהו עמוק יותר , שלא קשור לאזור שלך או למי שאתה. חבר טוב זה חבר טוב, שנותן את הלב ובנשמה ותמיד נמצא איתך בזמנים שאתה צריך אותו. המסר הוא של חברות, חברות עמוקה, אני לא רוצה לעשות ספוילר אך המטרה היא שבזכות אהבת חינם הם מצליחים לחבור ולהציל את העולם. אפשר להגיד ש'בן אדם לחברו' זה הנושא עיקרי."

זה לא ספרה הראשון של דורית. היא יצרה בעבר את פלאפל-מן וקומיקסים למכון ויצמן, אך החליטה שהיא רוצה לעשות קומיקס בלי גיבורי-על ובלי חיקויים אמריקאיים. "רציתי שזה יהיה ישראלי" דורית אומרת "קומיקס עם מסר מעמיק שאפשר ללמד את הילדים של היום, לעזור להם עם הקשיים שלהם ולעזור להם לגדול להיות בני אדם, פשוט בני אדם. כי זה לא משנה איזה נעליים אתה לובש או איזה דגם של טלפון יש לך. זה לא באמת מה שמשקף אותך אלא מה שיש בפנים, כי "דרך ארץ קדמה לתורה" – ככה אני אומרת תמיד לתלמידים שלי. אם אין דרך ארץ, אם אתה לא מכבד את החברים שלך, או את ההורים שלך, אז שום דבר אחר לא שווה. אז מה אם יש לך את הסלולרי הכי שווה אבל אתה פוגע בחברים? אפילו תלמידי רבי עקיבא, הם היו כל כך גדולים וכל כך חכמים, אבל ברגע שהיתה שנאת חינם והם זילזלו אחד בשני, מה היתה שווה כל מה שהם למדו? אלו ערכים שאני ממש מאמינה בהם ומאוד חשוב לי שזה יהיה ערכים שיחלחלו בתלמידים שלי".

לעזור במקום לשפוט

כשקראתי את הספר, שמתי לב שדור מאוד מנותק מהחברה. שאלתי את עצמי האם זה עקב ההיעדרות של אביו? היה לו חיי חברה לפני? או שתמיד הוא היה חריג ומיוחד? "לפני כן היו לדור חיי חברה והוא היה ילד חברותי מאוד. מה שקורה הוא שברגע שאביו נעלם הוא משקיע הכל בחיפושים ונכנס לדכדוך גדול ונעדר מהלימודים ומהחברים אז במקום שיהיו איתו ויעזרו לו, הם נוטשים אותו, וזאת עוד בעיה חברתית – שבמקום לכעוס על מישהו אנחנו צריכים לשים את עצמנו בנעליים שלו, ולראות מה הוא עובר ומה הוא חווה. עדיף שנעזור לו במקום לשפוט אותו. דור חווה את הקושי הזה גם מצד החברים שלו וגם מצד מבוגרים אחרים, שלא תמיד שם לב לזה."

האם התחביבים של דור קשורים אלייך?

"כן, אני מאוד אוהבת את כל הדברים שקשורים למדע בדיוני וחלל וטיסה, כמו כל הפוסטרים שהיו תלויים לו בחדר (אי.טי, מלחמת הכוכבים ועוד) אבל דור הוא בנאדם משל עצמו זהו חלק מאוד קטן בו. הוא דמות עמוקה רק חלק קטן ממני בתוכו. הוא גם מייצג את הדור של היום, שיש בו ניכור ובדידות וטכנולוגיה, וזאת הסיבה בגללה קראתי לו ככה".

עם דרך ארץ אפשר להשיג הכל

דורית מספרת שלקח לה שלושה ימים לכתוב את התסריט לכל חמשת הספרים אבל כל התהליך לקח בערך שנה. "כבר ציירתי לפני כן את הרובוט ואת דור אז ידעתי מי יהיו הדמויות שלי. כמובן שלקח זמן לעצב את כל האיורים ולעבוד על הרעיון אבל הספר ברוך ה' היה השראה וקיבלתי תגובות ושבחים מילדים מכל הארץ וזה מדהים וממש כיף גדול לדעת שאנשים קוראים ונהנים מזה, ולאחר שהספר הראשון יצא יותר קל לפתח את שאר הספרים". בסדרה מתוכננים עוד ארבעה ספרי המשך והספר השני עתיד לצאת מיד אחרי הקיץ.

מה המסר שלך לקוראים הצעירים?

"לא רק מהספר, אלא גם בכללי מניסיון החיים שלי, אתם יכולים להשיג הכל, כל מה שתרצו אם רק תדעו להתנהג בכבוד לסובבים אתכם כי "דרך ארץ קדמה לתורה". זה גם המסר העיקרי של הספר וגם המסר שלי. ההון האמיתי שלנו הוא הון אנושי, הוא הון של משפחה וחברים, ובלי זה אנחנו שום דבר וזה לא משנה כמה כסף יש לנו בחשבון.."

 

בוקסה

העצות של דורית לציירי קומיקס צעירים:

  1. כיתבו מראש תסריט מפורט עד כמה שניתן.
  2. הגדירו מי הדמויות שלכם! לא ניתן להתחיל ולאייר את הסיפור מבלי להכיר את היטב את הטיפוסים השונים בסיפור. אפיינו אותם היטב באמצעות הבעות פנים, מחוות גוף, לבוש וכו'.
  3. גוונו בציור את נקודות המבט ואת התאורה בכל פאנל (קוביית קומיקס) על מנת ליצור רצף פאנלים מעניין אך יחד עם זאת המשרת את הסיפור נאמנה.
  4. הכי חשוב – להנות מהעשיה. בהצלחה!