המעבדה של מרגריטה: כוכבים נופלים


ID-10020382

כתב: אלון רותם

איירה: נעמה להב

 

שלום נסיינים ונסייניות, וכיף שהצטרפתם אלי! היום אני מזמינה אתכם לצאת מהמעבדה, לשם שינוי. בואו נחכה שהשמש תרד, נצא החוצה, ונרים את הראש… ומה נראה? כוכבים!

עוד לא סיפרתי לכם, אבל אני מכל המדעים, אני הכי אוהבת אסטרונומיה! מה זה אסטרונומיה, אתם שואלים? זה בדיוק זה – להרים את הראש ולהסתכל על הכוכבים.

לכבוד סיום שנת הלימודים לקחו אותנו למצפה הכוכבים בגבעתיים. הייתם שם פעם? זה מדהים! הם נותנים להסתכל דרך טלסקופים על כוכבי הלכת וגלקסיות,  ומראים כל מיני תמונות מיוחדות שהם עושים עם הטלסקופ הגדול שלהם!

כשהסתכלתי דרך הטלסקופ כל-כך שקעתי בהתבוננות עד שלא שמתי לב שכבר נגמר לנו הסיור וכל הכיתה כבר הלכה! מזל רק שחננאף הנודניק הזה שכח את המשקפיים שלו ליד אחד הטלסקופים וכשהמורה אלישבע חזרה פנימה להביא אותם היא מצאה גם אותי… אז ככה שסוף-סוף יצאה לי משהו טוב מחננאף הזה.

ועכשיו תשמעו משהו אדיר שסיפרו לנו במצפה – הולך להיות החודש מטר מטאורים! זה אומר שהשמים יתמלאו בכוכבים נופלים! קוראים לזה מטר פרסאידים והוא יהיה בתאריך י"ז באב, ה-13 באוגוסט. אז תרשמו ביומן ותציעו לאמא ואבא לצאת לטיול לילי ולהתרחק קצת מהאורות של הרחוב. מוצאים מקום כמה שיותר חשוך, פורשים שמיכה ומסתכלים למעלה – ורואים כוכבים נופלים!

לא חייבים טלסקופים מושכללים בשביל להיות אסטרונומים. אפשר סתם לצאת ולהסתכל למעלה, ואם יש לכם משקפת אתם יכולים לכוון אותה על הירח, או על כל מיני מקומות אחרים בשמים, ותראו דברים נפלאים. מה קורה לירח? בוא נסתכל!

בוקסת ניסוי עושים תצפית!

בשביל הניסוי שלנו לא צריך הרבה. רק זוג עיניים ומחברת. אבל אם אתם רוצים אתם מוזמנים גם להצטייד במשקפת, ואפשר גם מצלמה.

אולי שמתם לב כבר שהירח כל הזמן משנה צורה, לפעמים הוא עיגול שלם ולפעמים הוא דק דק כמו ציפורן. לפעמים הוא נראה כמו כ', ולפעמים הוא בכלל הפוך כמו C. אז אנחנו נעקוב אחרי הירח – ונגלה מה בדיוק קורה פה!

כל יום נחפש את הירח. כשנמצא אותו נרשום איפה ראינו אותו בשמיים, באיזה צורה הוא היה (אפשר לצייר, או לצלם), ואיזה שעה ראינו אותו. הכי טוב יהיה אם נצליח לשים לב מתי הירח זורח, אבל לפעמים זה יהיה מאוחר בלילה, ולפעמים זה יהיה בכלל ביום… אז קשה לדעת. תנסו אולי גם לתפוס אותו כשהוא בדיוק באמצע השמיים, ממש מעל הראש שלנו, או כשהוא שוקע במערב.

(מי שרוצה עזרה לתפוס את הירח זורח: שיסתכל מזרחה ביום ראשון – ז' באב, ה-3 לאוגוסט  בסביבות 12:30 – ויגלה שהירח יזרח בכלל בצהריים! והוא יהיה באמצע השמיים כשהשמש תשקע.. משם כל יום הירח יזרח בערך שעה מאוחר יותר… עד שהוא יחזור לזרוח בלילה).

הירח יסיים מחזור שלם במהלך חודש אחד – אבל אתם מוזמנים להמשיך לעקוב אחריו, אולי תגלו דברים חדשים, או שתעשו יומן שנתי שלם ותהיו מומחים לירח ואסטרונומים מדופלמים!

אז מה קורה פה?

אתם אולי יודעים שבכל ראש חודש מציינים את בולד הלבנה – כלומר הירח מתחיל מחדש, והוא דק דק, וזורח בבוקר.

זה בגלל שהירח בסיבוב שלו מסביב לכדור הארץ נמצא באותו כיוון כמו השמש. אז כל האור של השמש מאיר את הגב של הירח… ואנחנו בכלל לא רואים אותו!

כשהירח ממשיך להסתובב מסביב לכדור-הארץ החלק המואר שלו מתחיל לפנות אלינו. ואחרי שבוע אנחנו כבר רואים חצי ירח (והירח זורח בדיוק באמצע היום – ובשקיעה נראה אותו בדיוק מעלינו!)

אחרי עוד שבוע הירח כבר מול השמש… ואנחנו רואים ירח מלא – והוא זורח בדיוק כשהשמש שוקעת. ולכן הירח המלא מאיר לנו בלילה. אחרי עוד שבוע הירח חוזר להיות חצי – אבל זה יהיה החצי השני! והוא יזרח לא באמצע היום אלא באמצע הלילה (אנחנו נהייה במיטה ונישן, אבל נוכל בבוקר לראות אותו באמצע השמיים).

ועוד שבוע נחזור להתחלה… הירח יהיה ממש יחד עם השמש ולא נראה אותו בכלל.

שמתם לב בתצפית שלכם שהירח תמיד נראה אותו? זה כי הוא מפנה אלינו תמיד את אותו הצד. זה כמו מכונית שמקיפה כיכר עגולה… תחשבו על זה – תמיד הדלת של הנהג פונה לכיכר, ומי שיעמוד באמצע הכיכר תמיד יראה רק צד אחד של המכונית. לכן כשאומרים "הצד האפל של הירח" מתכוונים לצד שאנחנו לא רואים (אבל דווקא יש שם אור, ודווקא כשאנחנו בכלל לא רואים את הירח!).

בשביל להבין את זה יותר טוב אנחנו יכולים לעשות ניסוי קטן בבית! אני יודעת מה אתם רוצים להגיד לי… מרגריטה – אין לנו ירח בבית! וגם אם היה לנו הוא לא היה נכנס לנו בחדר! אל תדאגו חברים וחברות – בדיוק בגלל זה המציאו במדע משהו נפלא שנקרא – דגם! קדימה, למעבדה!

בוקסת ניסוי מה קורה לירח? מכינים דגם!

מה אנחנו צריכים? רק כדור או בלון ומנורת שולחן. זה הכל! ניקח את הבלון או הכדור שלנו, ואם הוא חלק נצייר עליו, או נדביק עליו מדבקות – ככה שנדע על איזה צד שלו אנחנו מסתכלים. עכשיו נעשה חושך בחדר, ונדליק את המנורה ככה שהיא מכוונת ישר אלינו. זו תהייה השמש שלנו.

עכשיו נחזיק את הכדור ביד מתוחה, ונתחיל להסתובב במקום (אפשר בעמידה, או על כיסא מסתובב).

שימו לב איך האור נופל על הכדור – ואיזה צד של הכדור פונה אליכם. זה בדיוק כמו הירח! כשהוא בכיוון של המנורה הוא חשוך לגמרי, כשהוא מול המנורה הוא מואר.

אם אתם רוצים לעשות ניסוי משוכלל יותר שידמה את התנועה שלנו ושל הירח והשמש אתם צריכים עוד חבר. אתם תסתובבו במקום (שזה כמו יום אחד – כל פעם שהשמש, כלומר המנורה, מולכם זה כמו צהריים) והחבר צריך לקחת את הכדור ולהסתובב סביבכם הרבה יותר לאט – על כל 28 סיבובים שלכם (ימים) הוא צריך לעשות סיבוב אחד (שזה חודש ירח). רק תזהרו לא לחטוף סחרחורת…

 

*

טוב חברים וחברות שלי! עכשיו אני צריכה ללכת לישון! עוד מעט כבר יגיע מטר המטאוריטים ואני לא רוצה להיות עייפה!

לילה טוב!

 

 

אפשר לדעת אם הירח מתמלא או מתרוקן לפי הצורה שלו – אם העיגול הוא כמו של האות ז', אז הירח זורח, ואם הוא כמו של ג' אז הירח גורע. [אפשר לאייר את זה, או אפילו בתוך האיור הגדול, וכדי שיהיה לזה פשר האותיות חייבות להיות בכתיב ואל בדפוס]

 

תמונה: freedigitalphotos.net