הרוצה להחכים, ידרים!


כתבה: פנינה גפן

אילו היו מציעים לכם שתי אפשרויות – לשבת בכיתה וללמוד מחשבים ופיזיקה או לבלות בלונה פארק, במה הייתם בוחרים? טוב, התשובה ברורה…

לפני פחות משנה חנכו בבאר שבע פארק מדעי חדש, רק שבמקום להתבונן בתערוכה תוזמנו לשחק בה! פנינה גפן ובנה בן ה-9 יצאו לבלות אחר צהריים בפארק ונהנו עד הגג (של הכור האטומי)

כשאתם שומעים "באר שבע" על מה אתם חושבים? על מדבר שמם? או אולי על הבארות של אברהם אבינו? אם זה מה שעובר לכם בראש, כנראה לא ירדתם דרומה כבר הרבה זמן. בשנים האחרונות באר שבע זוכה לפריחה בתחומי התרבות, הבנייה והפיתוח הסביבתי בכלל. אחד משיאי הפיתוח החדשים בעיר נמצא בין העיר העתיקה לבין שכונת מגורים שוקקת. זהו פארק קרסו למדע שנפתח בקיץ האחרון ומאז הספיק לארח קרוב ל- 70,000 מבקרים. אם תשאלו אותנו, היינו מוסיפים את המילה "לונה" למילה "פארק", כי מה שעושים שם זה בעיקר לשחק. כחלק מתכנית הלימודים של כיתות ד–ט, כל תלמידי מחוז דרום מגיעים לבקר בפארק פעם בשנה. בפארק יש לא פחות מ-700 מוצגים קבועים על פני שטח של 17 דונם, לכן אם אתם תושבי הדרום – הרווחתם.

כבר בפתח אי אפשר להחמיץ שלל מתקני ענק שפזורים על פני הכניסה. תוכלו להתנסות בלחישה שקטה אל תוך צלחת לוויינית – לחישה שמישהו בצידו השני של הפארק ישמע היטב, לנגן על סלעים כמו על קסילופון, להיתלות על מנוף ענק (ולהבין איך הוא עובד), להעיף כדורים כמו רקטה ולשוחח דרך צינור מתכת ארוך ומפותל. ליד כל מתקן תוכלו לקבל הסבר מדויק ופשוט על אופן הפעולה של המתקן ורקע מדעי קליל. סמוך למתקנים הגדולים עומדת "ברכה מדעית" – אין הכוונה לברכה העשויה מנוסחאות אלא לברכת מים המתיזה סילונים לגובה על פי בחירתכם! איך עושים את זה? תצטרכו להגיע כדי לגלות…

הצ'יפ של הקומקום

מאחורי הבריכה נמצא גרם מדרגות רחב שמוביל למבנה תת קרקעי רחב ידיים. לטובת נכים ומוגבלים, נבנתה מעלית מיוחדת מחוץ למבנה. במתחם הזה מצויים רוב חללי התערוכה והמשחק של הפארק. אזור אחד, למשל, מוקדש לעולמו של הצ'יפ הטכנולוגי. הצ'יפ הוא שבב אלקטרוני קטנטן שנמצא בכל מכשיר חשמלי, והוא מכיל בתוכו רכיבים אלקטרוניים רבים ומורכבים. התערוכה סוקרת את ההיסטוריה של הצ'יפ, מראשית דרכו ועד ימינו, כל זאת באמצעות משחקים. תוכלו לשחק משחק זיכרון מתוחכם נגד מסך מחשב גדול, לנסות ו"לתפוס" באוויר מספרים מעופפים, ואולי גם לשבור שיא במהירות שבה תוכלו להעביר את ידכם מעל עין אלקטרונית. בפינת התערוכה יש סרט שמתעד ביקור באינטל – מעצמת טכנולוגיה ישראלית שמתמחה בתחום הצ'יפים. הידעתם שכדי להרכיב צ'יפ אחד נדרשים שלושה חודשים? ושחדרי הפיתוח של הצי'פים נקיים מאבק ולחות פי כמה וכמה מחדרי ניתוח? במשחק מיוחד תוכלו להתנסות בהרכבת צ'יפ בעצמכם.

מי רוצה לסרוק את עצמו?

סמוך לעולם הצ'יפים נמצאת תערוכת עולם הטבע והצומח. אם חשבתם שתראו תערוכת צילומים של פריחה ארצישראלית, כנראה תצטרכו לחפש תערוכה אחרת. בתערוכה הזו צריך להיכנס לנעליים של חקלאי ולהתמודד בגבורה עם מזיקים, עם דישון הקרקע ועם מזג האוויר המשתנה. תוכלו לעקוב גם אחרי המסע המפותל שעוברים צמחי מאכל מהשדה ועד לצלחת שלנו, וללמוד על קיימות, מִחזור ושימוש חוזר.

התערוכה הכי מלהיבה, לדעתנו, היא תערוכת התקשורת. תערוכת התקשורת היא גן עדן אמיתי למי שאוהב אולמות משחק אלקטרוניים. תוכלו לסרוק את עצמכם בזמן אמת, ולהבין איך עובד המחשב של הסורק; תוזמנו להיכנס אל חלל אקוסטי של מסע בזמן אל עידן העברתם המסרים בצעקות, ולראות איך הצעקות שלכם יכולות להשפיע על תמונה; תתכבדו גם לשבת בכיסא מיוחד ולכוון לוויינים. מי שאוהב תחרויות יוכל להתחרות במשחקי זוגות – במשחק רשת תצטרכו לחצות מסלול אקטרוני מפותל או להתנסות במרוץ מכוניות בין אנטנות סלולריות בלי לאבד את הקליטה, ואלו הם רק חלק מהמתקנים. קלטתם?

ד"ש מזוכי פרס נובל

המסדרון הסמוך מוקדש כולו לזוכי פרס נובל ישראלים ויהודים בכלל. פרס נובל, מי שעוד לא שמע, הוא הפרס החשוב ביותר בעולם, המוענק לחוקרים ולארגונים על פועלם. 25% ממקבלי הפרס הם יהודים, וזה נתון מעניין לאור העובדה שיהודים הם רק רבע אחוז (0.2%) מכלל אוכלוסיית העולם. במסדרון תוכלו לפגוש קיר קומיקס ענק שמפרט על אודות כל דמות, ולהצטלם בתוך מסגרת של זוכי נובל. הצילום אוטומטי, והוא יישלח אליכם הביתה לתיבת הדואר האלקטרוני.

התערוכה הבאה, כיפית ומרתקת לא פחות, עוסקת בחיים שלנו. על קיר ענק מונחים הרבה לבבות, וכל לב כזה משמש בתור סימן זיהוי שלכם במשחקים שתרצו לשחק – אם זה טריוויה על החיים והדי-אן-איי, ואם זה משחק הברקודים של מבחנות רפואיות, או הכלאת פרות וירקות. עוד תוכלו לפגוש במשחקי אור וראייה, קולות וצלילים, ולזכות בהתבוננות אמנותית על המושג הקרוי "קוסמוס" – העולם שאנו חיים בו.

מה יש באתר הכי סודי בארץ?

במתחם הפארק ניצב בניין עתיק בן למעלה ממאה שנים, ששימש בעבר כבית ספר לילדי השיח'ים הבדואים, כבית חולים וכבית אירוח לחיילים. המבנה שופץ וכיום הוא חלק בלתי נפרד מהפארק. יש בו תערוכות שמתאימות לגיל הרך, אך הדובדבן שבקצפת נמצא בקומה השנייה, שם תוכלו להתנסות, לשחק ולקבל הצצה אל… הכור האטומי. כן, כן, הצצה אל המקום הכי סודי בארץ. מבנה מיוחד שנבנה לתערוכה מדמה את הכור הגרעיני האמיתי ומאפשר התנסות במגוון פעולות שתוכלו לפגוש רק בכור – הרכבת גרעין, ירי תותחים וסימולציות שונות. התערוכה אינה מציעה רק משחקים, אלא מדגימה איך מנצלים אנרגיה גרעינית באופן חיובי.

הפארק המדעי, מסתבר, מעורר הרבה עניין בעולם. בריטניה היא המקום היחיד בעולם, מלבד ישראל, שמציג את נושא האטום כתערוכה מדעית, ובקרוב משלחת בריטית תגיע לארץ במטרה ללמוד איך להקים תערוכת אטום שמתאימה לילדים. אז אם אתם מחפשים איך לבלות את חופשת האביב הקרובה – זה הזמן לארוז ולרדת דרומה. הפריחה בשיאה ומזג האוויר נהדר לטיולים. שיהיה אביב נעים ומחכים!

***ותוספת:

משהו שכדאי לדעת: בימי שלישי אחר הצהריים יש הנחה של 50% על כרטיסי כניסה, ובימי חמישי, האחרון בכל חודש, יש הרצאות אורח פתוחות לקהל הרחב.