זוכרים את אדל


hand-838975_1280

כתב נולד

אבישג שרף

לפני שלוש שנים נקטעה שגרת חייה של אדווה ביטון ומשפחתה, תושבי יקיר, כשהבת הקטנה אדל נפגעה ממחבלים. מאותו הרגע, החיים של משפחת ביטון – אדווה, רפי וארבע בנותיהן – השתנו לגמרי. אדל הייתה תקופה ממושכת בבית החולים ועברה תהליך שיקום. לפני שנה מצבה הידרדר והיא נפטרה.

לא הכל טוב, אבל הכל לטובה

לראשונה פגשתי את אדווה בבית הספר, כשהעבירה שיחה. במהלך כל השיחה התרשמתי שאדווה בוטחת בה' ומאמינה שכל מעשיו לטובה, גם אם לא הכל טוב תמיד.

בכל התהליך הזה נראה שמאוד האמנת שכל מה שקורה הוא לטובה. לא היו רגעים שפשוט התייאשת?

"בטח שהיו רגעים כאלה! אנחנו בני אדם, בהחלט היו רגעים של ייאוש. אנחנו לא מלאכים. אבל בהחלט השתדלתי להסתכל כל הזמן על הטוב מול היכולות שלנו כבני אדם. אני ובעלי וכל המשפחה עשינו את המרב שאנחנו יכולים למען אדל, וברור לחלוטין שיש כוח של הקדוש ברוך הוא, שהוא מנהיג את העולם, ויש דברים שאינם בשליטתנו, במיוחד בכל מה שקשור בחיי אדם, בחיים ומוות."

איך אחיותיה של אדל התמודדו עם מה שקרה?

"כל ילד מתמודד עם זה אחרת, ולכל ילד האופי שלו. אך ילדים גם מתמודדים ושואבים את הכוח מההורים שלהם, ולפי מה שהם רואים הם מתנהלים, וזה נותן להם את המשענת והבסיס. אם ההורה מכניס אווירה של חיים אל הבית ומביא את זכרה של אדל אל תוך הבית ממקום של נתינה, של חסד, של עזרה לזולת, של הזיכרון החי, זה גם מה שהם רואים. ברור שיש פה שבר, צער ובכי. אבל זה לא העיקר שלנו. אנחנו לא נותנים לדברים הללו לשאוב אותנו."

לנתב את הכאב לעשייה

אדווה בחרה לקחת את כאבה הפרטי ולהפוך אותו לעשייה חיובית למען הכלל. למרות הצער על שאי אפשר לשנות את המציאות, היא בוחרת בחיים שמחים על פני עצבות ודיכאון, לנתב את הכאב לעשייה ערכית וחיובית. "אני מעדיפה, מתוך בחירה חופשית, לחיות את החיים למען המשפחה שלי, למען הילדים המקסימים שלי, להסתכל מסביבי ולראות שבתוך כל הקושי יש גם טוב," היא אומרת.
לזכרה של אדל, אדווה הקימה לפני כמה חודשים את עמותת אד"ל – אני דואג לאחר. עמותת אדל מתמקדת בתמיכה ובסיוע למשפחות שכולות שלא נפגעו מפעולות האיבה, ולכן אינן מקבלות עזרה מהמדינה. העמותה מסייעת למשפחות בכל צורך, ומלווה את המשפחה בכל צורך טכני ורגשי. "רק מי שחי מה שאנחנו חווינו," אומרת אדווה, "יכול להבין עד הסוף את מי שעומד מולו, שנמצא במצב שלו."

לצאת מהמשבצת הפרטית שלי

אדווה לימדה אותי מה זה לעשות טוב. לעשות טוב זה לרצות, להתגבר, לתרום. גם כשהכי קשה והכי כואב, גם כשהייאוש דוחף אותך למטה, עשה טוב. ממקום של חולשה, של כאב ואובדן, אדווה התרוממה לעשייה משמעותית, וגם אני יכולה. לעזור, לתת ולתרום. לעשות טוב לאחר רק יעשה לי טוב.

אדווה, מסר קטן לקוראים?

"כל אחד יכול לקחת חלק בעמותת אדל, מקטן ועד גדול, אם זה ברמה של אריזה, אם זה ברמה של ארגון או ניהול. כל עשייה מבורכת, ומשמעותה להיות שותף במיזם חברתי וערכי, של ערבות הדדית למען עם ישראל. המסר שלי הוא שהחיים מציעים הרבה מאוד טוב, יש בהם הרבה מאוד דבש, אבל יש בהם גם עוקץ, יש בהם גם אסונות וכאב. ברוך ה', אנחנו חיים בנוחות, לא בעוני, בשפע ובתנאים טובים, וחשוב מאוד שעם כל הנוחות שאנחנו חיים בה נעזור למי שנזקק לנו, ונגיד תודה לקדוש ברוך הוא על מה שיש. לעומת זה, תמיד יש כאלה שלא שפר עליהם גורלם, ויש כאלה שנמצאים בכאב ובייסורים, ואנו יכולים לסייע להם, לתת מזמננו. החשיבה הערכית, למען הזולת ולמען האחר, היא משהו שחשוב להעמיק בקרב בני הנוער. על כל אחד לדעת שעליו לצאת מהמשבצת הפרטית שלו, ולדעת שקיימים גם אנשים אחרים בעולם שאפשר לסייע להם."

 

כל אחד יכול לעזור! רוצים להתנדב? היכנסו לאתר עמותת אדל: www.adele.org.il