חיית מחמד זה נחמד


אם תמיד רציתם לגדל חיית מחמד, הקיץ הוא זמן מצוין להתחיל. אתם בחופש ויש לכם זמן להסתגל ולהכיר את החבר/ה החדש/ה שלכם. אבל איך בוחרים חיה ועל מה צריך לחשוב? הווטרינר ד"ר רפי קישון משיב

1. כלב

אין ספק שהכלב הוא חיית המחמד הפופולרית ביותר. הכלב נחשב חברו הטוב של האדם. הוא עוזר לו במטלות רבות, מגן עליו ומשמש לו כחבר וכבן משפחה.

יתרונות: הוא נותן חום ואהבה, מלמד ילדים להיות אחראים וקשובים. הידעתם שהוא תורם גם לבריאות הגוף? לילדים שגדלו עם כלב וחתול יש פחות אלרגיות ואסטמה.

חסרונות: צריך לטייל עם הכלב 3–4 פעמים ביום, וצריך לעיתים להשקיע בסירוק ובטיפוח הפרווה.

בשורה התחתונה: לאימוץ כלב יתרונות רבים, אך אימוץ אינו דבר שיש להקל בו ראש. אם החלטתם לאמץ כלב – התחייבתם לטפל בו עד הסוף!

 

2. חתול

החתול בֻּיַּת לפני אלפי שנים וחי עם בני האדם בהרמוניה ובחברות. תפקידו המקורי היה לשמור על בני האדם, מזונם ורכושם מפני עכברים וחולדות. למרות שהוא שומר על עצמאות מסוימת, החתול אוהב את חברת בני האדם והם אוהבים אותו.

יתרונות: החתול תורם לרוגע ולשלווה: ליטוף פרוותו והצפייה בו משרים שלווה ותחושה חיובית. גם ילדים יכולים לשחק עם החתול וליהנות מחברתו.

חסרונות: צריך לנקות את שירותי החתול וישנם מעט אנשים עם אלרגיה לחתולים.

בשורה התחתונה: חתולים הם חיות נוחות וקלות: אין להם צורך בטיולים, הם שומרים על ניקיון עצמי כל הזמן ולא מצריכים בהכרח ציוד יקר.

 

3. ארנבון

העדות הראשונה להימצאותם של ארנבים במשק האנושי היא עוד מלפני כארבעת אלפים שנה! הארנב הוא מכרסם ממחלקת היונקים, ולו למעלה מארבעים גזעים שונים. כמובן מדובר בחיה חמודה ונעימה בעלת פרווה רכה ונעימה לליטוף.

יתרונות: חביב ואינו תוקפני, לא מייצר לכלוך בבית ולא יוצר יותר מדי עבודה.

חסרונות: הקשר איתו פחות חזק וקרוב כמו עם הכלב והחתול.

בשורה התחתונה: הארנבונים חיות מחמד מקסימות, אך צריך להבין שעל אף גודלם, גם הם מביאים איתם אחריות.

 

4. שרקן

מקורם של השרקנים בהרי האנדים בפרו. הכובשים הספרדים שהגיעו לפרו במאה השש עשרה התלהבו מהמכרסמים הפרוותיים נוחי המזג והביאו אותם עימם לאירופה לגדלם כחיות מחמד. השם "שרקן" ניתן להם על שום הקולות שהם משמיעים בעת התרגשות.

יתרונות: השרקנים הם קטני ממדים, וניחנים, בדרך כלל, באופי נוח וכנוע. לילדים קל ללטפם ולהחזיקם והסיכוי ל"סכנה" נמוך. מחקרים הראו שליטוף בעל חיים פרוותי משרה נינוחות ורוגע על ילדים, כולל ילדים בעלי צרכים מיוחדים.

חסרונות: לעיתים קשה להיקשר אליהם בהשוואה לכלב או לחתול. במקרה כזה קשה לשכנע את הילד לטפל בהם כמו שצריך.

בשורה התחתונה: פשרה מצוינת בין ילדים שרוצים חיית מחמד להורים שלא מעוניינים בהוצאה גדולה או במאמץ.

 

5. אוגר

האוגרים הם יונקים המשתייכים לסדרת המכרסמים, המונה למעלה מחמש מאות מינים. האוגרים קיבלו את שמם עקב נטייתם לאגור אוכל בכיסי הלחיים שלהם.

יתרונות: אינו תופס הרבה מקום, ומלבד הוצאות הקניה הראשונה אינו מצריך הוצאה כספית גדולה. הטיפול בו קל, וגם ילדים יכולים לעשותו.

חסרונות: חי רק שנתיים או שלוש שנים, אינו מסתדר לעיתים עם אוגרים אחרים.

בשורה התחתונה: האוגר הוא יונק, מכרסם קטן, יחידאי, שאינו חי בחברה. כדאי לקחת אוגר סיבירי שהוא חברותי יותר, ויש לשמור על כללי הגידול שלו.

 

6. חמוס

יונק טורף מוארך במבנה גופו, זריז ומהיר, שובב וסקרן – מתאים רק למבינים בתחום.

יתרונות: יצור מעניין ומקסים.

חסרונות: בעל ריח גוף חזק, ברחן ודורש המון תשומת לב.

בשורה התחתונה: חמוסים הם חיית מחמד מעולה לאנשים שיש להם הזמן ונטייה להבנה ולקשר טוב עם בעלי חיים. חמוסים הם באופן טבעי שקטים, ידידותיים, סקרנים, נבונים וחברותיים. בשעות מסוימות ביום הם גם פעילים מאוד ועלולים לגרום צרות. התבונה שלהם הופכת אותם לבני לוויה מעניינים, והם יכולים לשעשע את עצמם כשאינכם בסביבה.

 

7. תוכים וציפורים

יש מגוון גדול של גדלים וסוגים – חשוב לקנות רק ציפור מוחתמת הרגילה לבני אדם ואינה חוששת מחברתם.

יתרונות: אינם תופסים מקום רב, משמיעים קולות ציוץ נעימים ולעיתים מחקים קולות.

חסרונות: קצת פחות נעים לראות ציפור בכלוב, לעיתים הרעש מפריע, והקשר חזק פחות מקשר עם כלב וחתול.

בשורה התחתונה: אם אתם מרגישים שציפורים הן התשובה שלכם לחיות מחמד, ואם עדיין אין לכם ניסיון בגידול ציפורים בבית, עליכם לשקול כמה דברים לפני שאתם בוחרים במין הציפור שאתם הולכים לאמץ.

 

8. דגים

דגים הם המחלקה הגדולה ביותר מן המיתרנים: ישנם יותר מינים של דגים ממיני עופות, יונקים וזוחלים גם יחד! דגים הם מחלקה מגוונת ביותר וגם מעניינת מאוד. דגים, כמובן, חיים במים. ישנם שני סוגי דגים שמעניינים אותנו, והם דגי מים מלוחים ודגי מים מתוקים. גידול דגי מים מלוחים קשה במידה ניכרת מגידול דגי מים מתוקים משום שנדרש ציוד לשמירה על ריכוז המלח במים.

יתרונות: אינם מרעישים או מלכלכים, ואקווריום משמש גם כפריט נוי בבית.

חסרונות: הם דורשים טיפול, והקשר עם הדגים הוא לא אישי וקרוב.

בשורה התחתונה: יש מגוון גדול של דגים ושל גדלים לאקווריום. אני רואה יתרון רק באקווריום המצויד היטב ומבטיח חיים בריאים לדגים, וכולל מקומות מסתור וצמחיה טבעית.

 

9. איגואנה

האיגואנה הירוקה היא לטאה המגיעה אלינו מדרום אמריקה. זוהי לטאה שנעשית פופולרית כחיית מחמד, ויותר ויותר אנשים נכבשים בקסמה.

יתרונות: שקטה ואינה עושה רעש.

חסרונות: הקשר עם האדם אינו קרוב ואישי.

בשורה התחתונה: זו לטאה שיכולה להגיע לגודל מרשים. צריך להאכיל אותה במזון משולב, צמחי ומן החי, וצריך לתת לה תנאים נוחים כדי לגדול ולשגשג.

 

10. נחש

נחשים הם זוחלים נעדרי גפיים. בטבע הם חלק בלתי נפרד מהמערכת האקולוגית והם אחראים בעיקר להדברה טבעית של מזיקים שונים כדוגמת חולדות ועכברים. עורם של נחשים הוא מעטה קשקשים העשוי כולו מחומר קרני, ואותו הם משילים כמה פעמים לאורך חייהם. מתאים רק למביני עניין ולנמשכים לתחום.

יתרונות: חיה שקטה, נוחה ומעניינת.

חסרונות: בעת חוסר תשומת לב הנחש יכול לברוח וליצור בהלה. הנחש דורש טיפול ייחודי.

בשורה התחתונה: הנחשים שניתן לגדל הם נחשים שאינם ארסיים כמובן, והם קיימים במגוון גדלים ומינים. בתור בעל דם קר הפעילות של הנחש איטית והוא נמצא זמן רב במצב מנוחה וחוסר תנועה.

 

* שוקו: אני לא יודע מה איתכם, אבל אם תשאלו אותי, אין כמו לגדל ג'ירפות.  הן שקטות, מסתפקות במועט ויודעות לתת דיווחים מדוייקים על מה שקורה בקצה השני של הרחוב.

 

***בוקסה

אם יש לכם חצר גדולה במיוחד, תוכלו לגדל גם עיזים (חכמות וחברותיות), תרנגולות (שקטות -בניגוד לתרנגולים – ומייצרות זבל אורגני מצוין) ואפילו טווסים. צריך להשקיע בהאכלה ובנקיון, אך מרוויחים תחביב מיוחד, ומהעיזים והתרנגולות זוכים גם בביצים וחלב בריאים במיוחד.