חלון לדמיון – לצייר עם בננה ומסרק


כתבה: נעה-לאה כהן

במדור הזה אני מזמינה אתכם לשוטט איתי ברחבי העולם. יחד נראה יצירות מעניינות ונשוט איתן על גלי הדמיון. נקבל מהן השראה למחשבות, ליצירות ולפעילויות שמותר וכדאי לנסות בבית…

הפעם נתחיל באמן ישראלי מפורסם. ייתכן שראיתם יצירות שלו בעיתונים, בשלטי חוצות או על גבי האוטובוסים ברחבי הארץ, ואפילו בתכנית טלוויזיה.

קוראים לו ארנסטו פיבן, אבל יש לו עוד שם, מוכר יותר, והוא חנוך.

איזה מן שם הוא ארנסטו? אשיב לכם שהוא לא נולד בארץ אלא בדרום אמריקה, במדינת אורגוואי, שם ליהודים לפעמים יש שני שמות, אחד יהודי ואחד כללי.

באורוגוואי קראו לו ארנסטו וכשהוא עלה לישראל בגיל 12 קראו לו חנוך, אבל בעולם האמנות מכירים אותו בשם משפחתו פיבן, וגם אנחנו נקרא לו כך.

לפיבן יש תחביב מיוחד: הוא לא מצייר ציורים במכחול או בצבעים, אלא הוא מצייר בחפצים. חפצים משומשים במיוחד, כאלו שאוהבים לזרוק לזבל, או כאלו שאמא לא מרשה להכניס הביתה בשום פנים ואופן, במיוחד אם כבר התחלתם לנקות לפסח.

ניקיון לפסח הוא דווקא הזדמנות מצוינת להסתכל במבט חדש על חפצים שכבר לא משמשים אותנו. במחשבה שנייה אולי לא חייבים לזרוק אותם מיד לזבל, אלא ליצור מהם יצירה.

לפיבן יש אוסף מיוחד (בדיוק כמו שאתם אוספים גומיות, מדבקות או גולות): הוא אוסף חפצים שאף אחד לא צריך, ובכל פעם שהוא מסתכל עליהם הוא מדמיין רעיון חדש לציורים שלו.

אתן לכם דוגמה: מה אפשר לעשות ממסרק ישן וצהוב שכבר נשברו לו כמה שיניים? (***תמונה)

מרבה רגליים! רק צריך להוסיף למסרק כפתור בתור ראש ושני קפיצים בתור מחושים.

ומה אפשר לעשות מלוחות מחשב ישן ומשתי משרוקיות שלא שורקות? (***תמונה)

ינשוף! מלוחות המחשב יוצרים גוף ומהמשרוקיות עושים אוזניים.

נראה לכם פשוט? לא לגמרי.

החכמה של פיבן היא שהוא מקשר בין החפץ שהוא בוחר ובין הרעיון שהוא מצייר.

לדוגמה, לינשוף שהזכרנו הוא בוחר דווקא לוחות של מחשב כדי להראות שהוא חכם, ומשרוקיות בגלל קולות הנשיפה שמשמיע הינשוף בלילה ומהם קיבל את שמו (ינשוף = נשיפה). כך החפצים של פיבן הם תמיד בעלי משמעות. לכן לפעמים הוא מחפש במשך כמה שבועות עד שהוא מוצא את החפץ הנכון לציור הנכון.

שמתם לב שלחפצים של פיבן יש תכונה מיוחדת נוספת? נכון, חוש הומור. הנה ראו כיצד פיבן מתאר את עצמו בצורה מצחיקה ובלי גאווה. שימו לב מה יש לו באוזן… (***תמונה)

והנה הצעה למשימה: חשבו אילו חפצים מתאימים לכל אחד מארבעת הבנים בהגדה (לדוגמה, לבן התם אפשר לבחור בצמר גפן, המדמה כבשה תמימה).

הניחו את החפץ על בריסטול בגודל רבע גיליון, הוסיפו לו עוד חפצים או חומרים אחרים וצרו ציור של בן אחד מארבעת הבנים.

אל תשכחו לצלם ולשלוח אלינו את יצירותיכם! cohnnoalea@gmail.com

שלכם, נעה-לאה