כל דבר מעצבן אותי


שלום טל אור,

בזמן האחרון אני מרגישה שהאחים שלי ממש מעצבנים אותי הרבה. כמעט כל דבר שהם אומרים או עושים מעצבן אותי. אמא שלי אמרה לי שאולי הקושי או הבעיה אצלי..

מה לעשות?

 

לאחרונה את שמה לב שכמעט כל דבר שאחייך עושים מעצבן ואמא אומרת-זו את! את היא  שמתעצבנת ולא רק הם שמעצבנים …! את  מביטה אל עצמך ואומרת-האם זה אשמתי? האם זו הרגישות שלי? האם משהו השתנה בי, או באחים שלי?

בואי ננסה לחדד את הקושי – האם גם חברות או  מורות יכולות לעצבן אותך יחסית מהר? אם זה קורה רק מול האחים האם יש אחים שיותר ויש אחים שפחות? האם יש ימים שיותר?  האם זה קורה כשכולם ביחד וכאשר את לבד עם אחד האחים זה מתרחש פחות? האם היית יכולה להיזכר בנושא שמעצבן או שזה הטון שלהם?

אני מציעה לך להתבונן במה שמעצבן ולראות מה מסתתר שם. אם למשל את באמת עייפה, רעבה, חוזרת מותשת מבית ספר או מפעילות אחרת אולי את צריכה שקט ואז כל דבר מרגיש רועש?

ואחרי שמבינים את הבעיה אפשר לשאול הפוך-מתי הבעיה לא מגיעה? מתי הצלחת לא להתעצבן ומה הרגיע את העצבים? כדאי לחפש ולהזמין רגעים כאלו.

לפעמים קורה שכאשר מתחילים לגדול גם הרגשות גדלים, ואז מתחילים יותר לחוש את “עצמי”  ,על כל התחושות והמחשבות. מתחילים לשים לב למי אני, איפה הגבול שלי, מה אני לא. לפעמים זה מתבטא  בהרגשה מתעצמת של  תחושות שונות  כגון כעס, עצב, התלהבות או ביישנות. להרגיש את עצמי זה תהליך  נפלא, ומרגש אבל לפעמים אז נעשים יותר רגישים בעיקר כלפי מי שנמצא  הכי קרוב ל”גבול של עצמי”- ומי שנמצא באזור הזה זה בעיקר הורים או אחים. שמעוררים את כל הרגישות הזו . לפעמים קל יותר גם להרגיש כלפיהם כעס במקום  כלפי עצמי, כלפי חברים..

אז לעיתים מה שעוזר זה לחשוב על כלי שמכיל את הרגשות שגדלים, כמו מעין מגירה דמיונית לכל רגש משהו שיצליח להחזיק בתוכו את הרגש הזה וכשנרצה לחוש אותו נוכל פשוט לפתוח את המגירה… אז איפה אפשר להניח את כל התחושות הלא נעימות שיש לך בבית?דמייני לך את המיכל הכי גדול או יעיל שאת יכולה להניח בתוכו את מה שהאחים גורמים לך להרגיש- נסי לראות איך הוא מכיל את כל הקושי-כלי שמשרת אותך מעולה…מותר לך כל פעם להתעצבן אבל את פשוט יודעת שאת שולחת את כל הרוגז הזה למגירה שתצליח להחזיק אותו. במילים אחרות את מתחילה לחוש שוויון נפש למרות שהאחים מעצבנים. כח ההכלה שלך יותר גדול, וכך גם אם הם מעצבנים את לא מתעצבנת אלא נותרת במקומך.

לפעמים יעזור למצוא לך מרחב אחר- לצאת לחברות, להכנס לחדר שלך,לקרוא או ליצור או להסיח דעת ממה שמעצבן ולא להתעסק איתו. יעזור לדעת מה מרגיע אותך ואז את יכולה למלא את הזמן שאת בבית בכל מה שמרחיב ומשמח

לפעמים הכי מאתגר זה דווקא להיות נחמדה להתמודד חיובי עם האחים ולא לענות בכעס –אלא לומר משהו מצחיק להפתיע אותם, את אמא ואת עצמך ואז אולי זה ישפיע על כל האוירה בבית, נסי את זה!

שתהיה לך הצלחה רבה רוגע ושמחה,

טל אור