לא על הקמח לבדו


כתבה: שרה בר אשר

 

מה אכלתם היום לארוחת הבוקר? סנדוויץ? אולי אולי עוגיה או ביסקוויט? נראה שהמזון שלנו סובב סביב קמח כל השנה, אבל יש כאלו שצריכים לשמור ממנו מרחק כל השנה, ולא רק בפסח, בגלל צליאק. צליאק היא רגישות לגלוטן, אחד ממרכיביו של הקמח. שרה בר אשר יצאה לפגוש שני ילדים שמתמודדים עם צליאק ולמדו למצוא חלופות ללחם ועוגות

בואו נעצום לרגע את העיניים וננסה לדמיין שאנחנו נמצאים כעת בכיתה. כעת הפנו את המבט ימינה ושמאלה ואפילו תעשו סיבוב עם המבט שלכם על כל ילדי הכיתה. עכשיו תשאלו, למה אני מבקשת מכם שתעשו את זה? התשובה היא שככל הנראה במהלך הסיור הדמיוני, תתקלו בלפחות ילד, או ילדה אחת שיש להם צליאק.

בשנים האחרונות יותר ויותר ילדים (וגם מבוגרים) מאובחנים כרגישים לחלבון שנקרא גלוטן. הילדים האלה יודעים בדיוק מה מותר להם ומה אסור להם לאכול. לכן, הכתבה הזאת לא מיועדת לילדים האלה אלא היא נכתבה בראש ובראשונה דווקא לילדים שאין להם צליאק.

אך לפני הכל, נברר מה זה צליאק? התשובה לשאלה טמונה בשם העברי לבעיה והיא 'דגנת' כלומר מדובר ברגישות לדגנים מסוימים. חמשת מיני הדגן שמוזכרים במשנה הם: חיטה, שעורה, שיבולת שועל, כוסמין ושיפון. בכל חמשת הדגנים האלה ישנו חלבון שנקרא גלוטן. המילה גלוטן מגיעה מהמילה האנגלית Glue שפירושה, דבק. כלומר בחמשת מיני דגן ישנו דבק. (לא דבק רגיל, אלא דבק שראוי למאכל אדם). לכן קל להכין לחם מחיטה, כיוון שיש בה דבק שמדביק את העיסה. רק שהדבק הזה עלול לגרום לרגישות במעיים אצל אלה שיש להם צליאק. על כן הילדים האלה יכולים לאכול דגנים כמו אורז, קינואה, דוחן, תירס כוסמת (אל תתבלבלו בינו לבין הכוסמין) ועוד. כיוון שאין בהם גלוטן. ובשנים האחרונות ניתן לקנות אפילו שיבולת שועל מיוחדת שגידלו אותה בסביבה שאין בה גלוטן. אך בשום פנים ואופן אסור להם לאכול מאכלים שיש בהם גלוטן.

לעמיחי לנדאו בן ה- 11 מהישוב אפרת יש צליאק. הוא מבקש שלא יגידו שהוא סובל מצליאק, או שחלילה הוא חולה בצליאק. "לא מדובר במחלה וגם לא בסבל ואפילו לא באלרגיה", הוא מסביר ומוסיף: "מדובר בסך הכל ברגישות למזון מסוים. אמנם בהתחלה זה מאוד מלחיץ, אך לומדים לחיות עם זה וזה בהחלט לא נורא".

מה קורה בימי הולדת? או בטיולים? או במסעדות?

"אני אוכל את החטיפים שמותר לי לאכול. ולשמחתי ישנם הרבה חטיפים כאלה. אני כבר מכיר בעל פה את כל מה שמותר לי לאכול, אך אם אני לא בטוח, אז אני קורא את רשימת הרכיבים שכתובה על גבי האריזה. לשמחתי, הצליאק שלי הוא לא חמור. ולכן מותר לי לאכול חטיפים שרשום עליהם את המילים 'עלול להכיל אלרגנים'. במסעדות אני אוכל רק את הקינוח שבטוח, אין בו גלוטן. למרות שאני תמיד מקפיד לשאול את המלצר לגבי המרכיבים של המנה".

ואתה לא מתגרה?

"בימי הולדת אסור לי לאכול עוגות. אך אמא שלי מכינה לכבוד שבת, המון סוגים של עוגות טעימות ללא גלוטן. ולכן מבחינתי, זה בסדר. רק מפריע לי שילדים אומרים לי: אוי! חבל שאתה לא יכול לאכול. אבל למדתי להסתדר עם זה".

עמיחי הוא הילד היחיד בכיתה עם צליאק. בגיל חמש גילו את הצליאק אצל אחותו הגדולה. עמיחי לא הרגיש כלום, אך בעקבות הגילוי נגשו הוא ועשרת האחים שלו (חוץ מאחותו שכבר ידעה שיש לה צליאק) לבדיקת דם שבה מבררים האם ישנם בדם נוגדנים (חלבונים ששייכים למערכת החיסון) לצליאק. מבין כל האחים יצא  שרק עמיחי קיבל תשובה חיובית. לאחר בדיקה נוספת שבה מצלמים את הבטן העליונה מבפנים, הרופא של עמיחי יכל להגיד בוודאות שיש לו צליאק. "נכנסתי הביתה ואמרתי לכולם: יש לי חדשות טובות! יש לי צליאק! כולם כמובן צחקו. אך אני לא הבנתי במה מדובר ולכן בשבת הראשונה אכלתי וופל. שבועיים לאחר מכן כבר ידעתי בדיוק מהם המאכלים שמותרים לי".

אחינעם קניג לומדת בכיתה ד' וגרה בישוב פדואל, היא היחידה במשפחתה שיש לה צליאק. אחינעם מספרת שבכיתה א', היא סבלה מאוד מכאבי בטן. לכן עשו לה בדיקות ואז גילו שיש לה צליאק. "בהתחלה שמחתי שגילו לי את הצליאק", היא אומרת ומסבירה: "היו רופאים ומורים שחשבו שאני סתם מתלוננת על כאבי בטן ושאני מנסה להתחמק מהלימודים. אך כשהבנתי מה זה צליאק, זה גרם לי להיות קצת עצובה".

האם החברות שלך מתחשבות בך?

"לשמחתי החברות שלי מביאות לטיולים של בית הספר רק חטיפים שמותרים לי. ההורים שלהן מתקשרים אלינו לפני הטיול ומבררים מה מותר לי לאכול. גם בימי הולדת ישנה התחשבות ולכן הרבה פעמים מגישים מוס שאין בו גלוטן, במקום  עוגת יום הולדת. לפני פורים התקשרו אלינו ושאלו מה אפשר להניח לי במשלוח המנות. אך לפעמים החברות שלי שוכחות ואז זה מגרה. אני יודעת שישנם ילדים עם צליאק שלא מתחשבים בהם, וזה לא בסדר. עם זאת, מאוד קשה לי בשבת, כי אני מאוד אוהבת לאכול את החלה הרגילה. לכן לפעמים כשכולם אוכלים חלה, אני הולכת לחדר שלי כדי לא להתגרות".

ומה את רוצה לומר לילדים שרק לאחרונה גילו שיש להם צליאק?

"אני רוצה לומר, שצליאק איננו 'תקלה' שלכם, ולא מעשה שאתם אחראים עליו. ולכן, אתם לא צריכים להתבייש בזה. אפשר בהחלט לחיות עם צליאק ואפילו לחיות טוב, אז אין שום סיבה להילחץ. עם זאת כדאי לדעת שהקשיים הגדולים הם בעיקר באירועים כמו ימי הולדת, מסיבות וכאלה. לכן כדאי להגיע לאירועים האלה עם אוכל מהבית".

תפריט ללא גלוטן:

 

עמיחי

אחינעם

ארוחת בוקר

פצפוצי אורז, או קורנפלקס ללא גלוטן

עוגיות ללא גלוטן

ארוחת עשר

לחם מקמח אורז, או בגט מקמח תפוחי אדמה

כריך מקמח ללא גלוטן

ארוחת צהריים

עוף, אורז ותפוחי אדמה

שניצלים עם פירורי לחם ללא גלוטן

אחר הצהריים

פירות

עוגיות ללא גלוטן או ירק

ארוחת ערב

חביתה וקציצות ביתיות מתירס וטונה

חביתה, ירקות ולחם ללא גלוטן.

בתמונות:

אחינעם קניג

עמיחי לנדאו