למה אנשים משקרים? ומהי החיה הכי קטנה בעולם?


Mezer_11-16_00-36-43

למה אנשים משקרים?

עמית מכרמיאל

 

שלום עמית. זאת ללא ספק השאלה הכי קשה ששאלו אותי אי פעם. יש סיבות רבות לכך שבני אדם משקרים זה לזה. אנחנו נוטים לשקר בעיקר במצבים שבהם אנחנו מעדיפים להסתיר מהצד השני את האמת. לפעמים השקר יכול להיות "שקר לבן" – כלומר שקר שנועד להסתיר את האמת, אבל לא כדי לפגוע בצד השני. למשל, כשהייתי ילד קטן, הוריי תכננו לאחותי הגדולה מסיבת הפתעה ליום ההולדת. כדי שלא לחשוף את ההפתעה, החלטתי לשקר ולהגיד לה שאני לא יודע שום דבר על המסיבה… לצערי הרב הייתי שקרן די גרוע ואחותי מיד הבינה שמדובר בשקר ושמתוכננת לה מסיבת הפתעה גדולה. אבל שקרים לבנים בדרך כלל אינם נחשבים לשקרים אמיתיים, מכיוון שהשקר הוא תמיד אי אמירת האמת בכוונת זדון או מרמה. זו הסיבה שאמירת שקר נחשבת לפשע של ממש. למשל, אם אדם יעיד עדות שקר בבית המשפט, יכול השופט לגזור מאסר על אותו אדם, אפילו אם הוא לא ביצע פשע מעולם. אבל עד כה הסברתי מהו שקר; לא ממש הסברתי למה אנשים בוחרים לשקר. אנשים בוחרים לשקר ברגעים שבהם הם מעדיפים שלא להתמודד עם האמת. לפעמים האמת יכולה לפגוע בהם או לפגוע במישהו אחר. כדי למנוע פגיעה אנחנו בוחרים לשקר. אם עשינו משהו שהוא אסור ואנחנו יודעים שחשיפת האמת תוביל לכך שניענש, אנחנו עלולים לבחור בשקר כדי להגן על עצמנו מפני העונש. האמת היא (ובחיי שאני לא משקר לכם) שלאמת יש תמיד דרך להתגלות. בכל פעם שמישהו משקר, יש סיכוי שהשקר ייחשף מכיוון שבדרך כלל קשה להסתיר לגמרי את כל הראיות. אם אכלתם כמה עוגיות לפני ארוחת הצהריים, עדיף להודות באמת, מכיוון שברור לכולם שאמכם תעלה על זה (אולי היא תבחין בפירורים שיש לכם על החולצה או במספר המועט של העוגיות שנותרו). אז מה המסקנה? עדיף להיות ישר והגון ולומר את האמת מאשר לשקר ולהיתפס בפשע.

מהי החיה הכי קטנה בעולם?

רעות מהוד השרון

שלום רעות. התשובה לשאלתך תלויה קודם כל בשאלה אחרת: כיצד את מגדירה חיה. אם את מתכוונת לכל יצור חי באשר הוא, אז התשובה תהיה "אמבה" (לא, לא עמבה, זה רוטב לשווארמה…). אמבה היא יצור שמורכב מתא אחד בלבד, ומסוגל לקיים את עצמו ואף להתרבות. עם זאת, למרות שהאמבה היא יצור חי, לא נהוג להתייחס אליה כ"בעל חיים", אלא לסווג אותה תחת הגדרה נפרדת בשם "פרוטיסטים", ממש כשם שהצמחים והפטריות נחשבים ל"חיים", אבל אינם מוגדרים כ"בעלי חיים".

אם כך, אם נשים את האמבה בצד, החיה הקטנה ביותר בעולם תהיה, מן הסתם, בממלכת החרקים. וספציפית: הצרעה הטפילית. גודלו של זכר הצרעה הטפילית (הנקבה קצת גדולה יותר) אינו עולה על 139 מיקרומטר, שזה קצת יותר מעשירית המילימטר. כלומר, קטנה כל כך, עד שאי אפשר לראות אותה בעין. היצור הבא אחריה הוא חיפושית הננוסליני, שגודלה אינו עולה על מילימטר אחד, ואחריה אפשר למצוא את דג ה"סטאוט אינפנט" ("תינוק מוצק") שגודלו כשבעה מילימטרים. אם נמשיך לחפש, נוכל למצוא את הצפרדע הברזילאית הזהובה, שגודלה קצת פחות מסנטימטר, את השממית הננסית, שגודלה כסנטימטר וחצי, ואת יונק הדבש, שהוא ציפור שגודלה נע בסביבות החמישה סנטימטרים והיא ניזונה מצוף פרחים. היונק הקטן ביותר הוא בכלל עטלף, שמכונה "עטלף הדבורה" וחי בתאילנד. גודלו נע בין שלושה לארבעה סנטימטרים.