מה מתבשל? עגבנייה צומחת בגינה


ID-10021750

כתבה: שרה בר אשר

באנגלית קוראים לה Tomato. השם הזה נגזר מהמילה האינדיאנית Tomatl שפירושו נפוח. היהודים במזרח אירופה כינו את העגבנייה "טרייפנה אפל" שפירושו "תפוח טריפה", ונמנעו מלאכול אותה. מזל שהרב יחיאל מיכל פינס (שעל שמו נקרא כפר פינס) נתן לעגבנייה את שמה העברי, ומאז אנחנו נהנים ממנה.

שם משפחה:

העגבנייה שייכת למשפחת הסולניים. זה לא אומר שהיא שרה סולו, אך זה אומר שהיא שייכת למשפחה ברוכת אחים. ליתר דיוק במשפחת הסולניים קיימים 85 סוגים. מה שאומר שממש לא משעמם לה. מתברר שאת חלק מהאחים שלה אנחנו מכירים מקרוב, קוראים להם: חציל, פלפל ותפוח אדמה. יתר האחים שלה אינם ירקות אלא עשבים.

יום הולדת:

בכל עונות השנה אנחנו פוגשים את העגבנייה, וגם את שאר הירקות והפירות בגלל שהמשווקים והמוכרים שומרים אותם במקררים ענקיים. כך יוצא שאנחנו לא יודעים מתי יום ההולדת שלהם. אז זהו שיום ההולדת של העגבנייה הוא בקיץ. ובמילים אחרות, עונת ההבשלה שלה היא בקיץ.

משתלבת טוב:

בתוך כריך לבית הספר, בסלט ירקות, בשקשוקה, בחביתות ירק, במרק עגבניות, בקציצות ירק, בקציצות עוף, בדגים ובפשטידות.

מה יוצא לנו מזה?

העגבנייה תורמת לנו שפע של ויטמין C שהוא אחד הלוחמים במחלות חורף, ויטמין A שחשוב לבריאות העיניים, אשלגן, סיבים תזונתיים ועוד. כל זה לצד כוכב העל ששמו ליקופן שנותן לעגבנייה את הצבע האדום ונותן לנו מערכת חיסון איתנה.

איזה באסה:

איזה באסה זה להוציא עגבנייה מהמקרר ולגלות שהיא כל כך רכה שאפשר לעשות ממנה קווץ'. (לכן לא נותנים לעגבניות להירקב במקרר, פשוט אוכלים אותן כשהן טריות.) איזה באסה זה לעשות ביס בעגבנייה ולהשפריץ על הבגדים ואולי גם על הבגדים של החברים (לכן חותכים עגבנייה לקוביות או פרוסות או שאוכלים עגבניות שרי קטנות). איזה באסה זה להכין כריך בערב, לשים בו עגבנייה ולגלות בהפסקת עשר שכל הכריך רטוב מהעגבנייה. (לכן מכינים כריך בבוקר או שמביאים לבית הספר כריך לצד עגבניות בקופסה.)

****כותרת משנה קבועה**** נכנסים למטבח

 

מרק עגבניות ופסטה

החומרים ל 6 מנות:

1 בצל בגודל בינוני, קלוף וקצוץ לקוביות

2 שיני שום קצוצות

8 עגבניות חתוכות לקוביות

950 סמ"ק מים (מודדים בכוס מדידה)

1 כף שטוחה של סוכר צהבהב (דמררה)

1 כפית מלח

1 כוס פסטה מקמח מלא

3 כפות שמן זית

אופן ההכנה:

  • במשך 5 דקות מאדים בסיר את הבצל והשום הקצוצים, ומקפידים לערבב כל הזמן.
  • מוסיפים לסיר את העגבניות, וממשיכים לאדות ולערבב במשך 7 דקות נוספות.
  • מוסיפים מים, סוכר ומלח, ומביאים לרתיחה.
  • מנמיכים את הלהבה, ומבשלים במשך 15 דקות.
  • מוסיפים שמן זית, וטוחנים את המרק עם בלנדר מקל.
  • בסיר אחר מבשלים פסטה לפי הוראות היצרן.
  • מוסיפים את הפסטה המוכנה לסיר המרק.