ערבית בכחול לבן


דרוזים סועדים ביישוב בכרמל, Original Image Name:ארוחה דרוזית, Notes:מתוך אלבום תמונות שצולם בין השנים 1890-1900 על ידי תייר אמריקני. התמונות צולמו בשחור לבן ונצבעו בשיטת פוטוכרום., Location:הר כרמל

דרוזים סועדים ביישוב בכרמל, Original Image Name:ארוחה דרוזית, Notes:מתוך אלבום תמונות שצולם בין השנים 1890-1900 על ידי תייר אמריקני. התמונות צולמו בשחור לבן ונצבעו בשיטת פוטוכרום., Location:הר כרמל

הם דוברי ערבית שוטפת, עקרונות הדת שלהם סודיים, קרוב ל-140 אלף מהם גרים בישראל, ומתוכם רבים מהם משרתים בצבא ההגנה לישראל בתפקידים בכירים. מי הם הדרוזים, בני העדה הצפונית והמסקרנת בארץ?

 

קרדיט: צוריאל הורוביץ

מה המשותף לקצין הצנחנים הראשי בצה"ל, שר התקשורת בממשלת ישראל ועורך תוכנית החדשות לשעבר, 'מבט'? התשובה היא כי כולם בני דת אחת, קטנה ומסקרנת – הדת הדרוזית. העדה הדרוזית מונה קרוב למיליון וחצי חברים ברחבי העולם. כעשירית מהם הם אזרחי מדינת ישראל, המתגוררים באזור צפון הארץ.

עיקרי הדת הדרוזית הם סודיים, ורק יחיד סגולה מבין הדרוזים, המחליטים לקבל על עצמם את עול המצוות שלהם, רשאים ללמוד את סודות הדת. ספרי הקודש הדרוזיים מועברים במסורת ונכתבים על קלף בכתב-יד, לעולם לא בדפוס. החכמים, יודעי הדת, מכונים עוקאל (נבונים), ואילו שאר בני העדה שאינם בקיאים בדת נקראים ג'והאל (בורים). בית התפילה הדרוזי נקרא ח'לווה, ורק החכמים רשאים להיכנס אליו. מתי בוחר הילד הדרוזי אם להיות עוקאל או ג'והאל? עד גיל 15 הילד והנער הדרוזי רשאים לבקר בח'לווה, אך מגיל 15 הם נדרשים להכריע האם הם רוצים להכיר את סודות הדת הדרוזית או שהם מעדיפים להישאר מסורתיים בלבד.

הסודיות של הדת מונעת חינוך דתי בבתי הספר הדרוזיים ובמקום שיעורי דת בתכנית הלימודים נלמדים עקרונות מרכזיים של הדת ומצוותיה, הכרת דמויות דתיות והיסטוריות משמעותיות, ועוד.

קשר עתיק

"הקשר בין העם היהודי ובין הדרוזים הוא עתיק" אומר רפי חסון, עיתונאי דרוזי תושב חיפה ומי ששירת בעבר ככתב בצה"ל. "הדרוזים מאמינים שיתרו, חותן משה, היה נביא. ברית האחים שבין יתרו ומשה, ובין הדרוזים והיהודים, נשמרת במדינת ישראל עד היום ומעמיקה יותר ויותר. הדרוזים שירתו את מדינת ישראל עוד לפני הקמתה כלוחמים במחתרות. ההורים שלי קראו לי רפי על שם רפי ממן ז"ל, ששירת יחד עם אבא שלי במחתרת ההגנה לפני קום המדינה".

כשאני שואל את רפי על עיקרי הדת הדרוזית כפי שהוא מכיר, הוא מונה כמה עקרונות שנשמעים דומים לעקרונות יהודיים: "לפני הכל, אנחנו מאמינים באל אחד. אנחנו מתחתנים רק בתוך העדה שלנו, עם אשה אחת בלבד, ונישואי תערובת אסורים בהחלט. אנו מצווים לקיים תפילה, לאכול רק בשר כשר, ולהימנע ממשקאות עם אלכוהול". טוב, אצלנו היהודים בכל זאת מותר לשתות יין…

עקרונות נוספים בדת הדרוזית הם הכנסת אורחים, צדקה וחסד, הימנעות משבועה, לשון הרע ורכילות, צניעות בלבוש ובהתנהגות, הסתפקות במועט והימנעות מחברה מעורבת.

החג החשוב ביותר של בני העדה נקרא חג הנביא יתרו. "המקום הקדוש בו אנו חוגגים הוא בקרני חיטים שליד טבריה. החגיגות נמשכות לאורך ארבעה ימים, וכל ראשי העדה מהמחוזות השונים עולים לשם בכל שנה, כולל חברי כנסת דרוזים"

דגל של נאמנות

במהלך ההסטוריה, הדרוזים חוו יחס עוין ואף פוגעני מצד המוסלמים. היחס  לו הם זכו היה קשה במיוחד על רקע העובדה שהיה מדובר בקבוצה קטנה ומסוגרת. לאור האיומים המתמשכים מהם סבלו הדרוזים, הם נקטו בעקרון הישרדות המכונה 'תקייה' – חובה על פיה הדרוזים מסתירים ומטשטשים את זהותם בזמני מצוקה באמצעות הידמות לסביבה. העיקרון הזה שימש עם השנים בסיס להתנהגות הדרוזית שמאופיינת כנאמנה מאד לסביבה בה היא חיה.

הדרוזים ידועים בנאמנותם הרבה למדינת ישראל ואין להם שאיפה להקים מדינה משל עצמם. דרוזים רבים ממשיכים לתפקידים משמעותיים בצה"ל, ולמעלה מעשרה דרוזים הגיעו לדרגת קצונה בכירה של תת-אלוף ומעלה. בעבר שירתו הדרוזים במסגרת צבאית נפרדת, בגדוד חרב, אך היום הדרוזים משרתים בפועל בכל חילות הצבא השונים. לצערנו, גם מקרב הנופלים במלחמו ישראל יש דרוזים רבים. ביישוב עוספיא שעל הר הכרמל קיים בית עלמין צבאי לחללים דרוזים, ובתוכו אנדרטה עם שמות כל הנופלים הדרוזים במערכות ישראל ובמשטרה.

בחברה הישראלית יש לא מעט דמויות בכירות מתוך העדה, ובניהם אפשר למנות את תת-אלוף רסאן עליאן, קצין חיל רגלים וצנחנים ראשי בצה"ל; איוב קרא, שר במשרד ראש הממשלה וחבר כנסת בסיעת הליכוד; שיבל כרמי מנסור, קריין חדשות ושדרן רדיו; רפיק חלבי, בעבר איש תקשורת בערוץ 1 וכיום ראש מועצת דליית אל כרמל.

סמל דרוזי בתוך מגן דוד

לדרוזים נציגות מכובדת גם בתנועות הנוער. לתנועת "הנוער העובד והלומד" יש סניפים ייחודיים לדרוזים, ותנועת "הצופים הדרוזים" נחשבת לתנועת הנוער הגדולה ביותר ביחס לאוכלוסיית היעד שלה. לפני כ-15 שנים הוקמה "תנועת הנוער הדרוזי", שלה סניפים בכל היישובים הדרוזים בישראל וחברים בה קרוב ל-12,000 בני נוער דרוזים. פעילים בתנועה ילדים ובני נוער מכיתה ד' עד כיתה י"ב, והסמל שלה מורכב מסמל העדה הדרוזית המוצב בתוך מגן דוד.

גם החינוך הדרוזי בבתי הספר עובר שינויים רבים בשנים האחרונות. אם בעבר מערכת החינוך הדרוזי הייתה חלשה ובתי הספר לא תמיד היו מוצלחים היום אחוזי הבגרות בבית הספר בבית ג'אן, יישוב דרוזי גדול, עומדים על קרוב ל-100%.

אני שואל את רפי מה המסר שהוא רוצה להעביר. "אני מאחל שתהיה לנו מדינה חזקה ומשגשגת, שא-להים יברך אותה ואת בניה. שתמשי לשאוף לשלום ולשמור על הדמקרטיה, ושתצליח להגביר אליה את העלייה מרחבי העולם". אמן.

 

 

ביטויים ופתגמים דרוזים נפוצים:

"הוא האחד ואין עוד מלבדו"

"חכמה עדיפה מכח"

"מי שלא שואל, גם לא יהיה נשאל"

"המרמה אדם חכם, ירוויח רק את טינתו"

"אם תמשיך לעשות את מה שעשית, תמשיך לקבל את מה שכבר קיבלת"