קשה לי להתנתק מהאייפון


selfie-465563_1280

שלום יעל,

לאחרונה קיבלתי אייפון, וקשה לי מאוד להתנתק ממנו. זה קצת מפריע לי, כי אני נפגש פחות עם החברים שלי.

מה לעשות?

*

שלום לך,

קודם כל, תתחדש! שנית, כדאי שתדע שהרבה אנשים נגררים לדברים בלי לשים לב, ואילו אתה ער כבר מההתחלה למחיר שאתה משלם בגלל מכשיר הטלפון שלך. זה מעיד על חשיבה בוגרת ועל מודעות גדולה לעצמך. כל הכבוד!

הטלפון הנייד דומה לדבורה: אפשר להפיק ממנו דברים טובים ומועילים כמו דבש, והוא יכול גם להזיק לנו כמו עקיצה. המכשיר הזה מלא בגירויים ובדברים מעניינים, ולא פעם מה שיש בו מעניין יותר מהיומיום "המשעמם". לילדים רבים וגם למבוגרים קשה להתנתק מהטלפון הנייד שלהם. לפעמים יש להם תחושה, ואולי גם לך זה קורה לפעמים, ש"העולם" בו לא רק מעניין יותר ממה שקורה מסביב, אלא הוא אפילו חשוב יותר. קח למשל את קבוצת הווטסאפ של החברים: רבים מרגישים שחשוב "להיות בעניינים" שם יותר משחשוב להשתלב בשיחה אמיתית עם המשפחה. דוגמה נוספת היא שמעדיפים להשקיע במעבר שלב במשחק בטלפון, מללמוד, נגיד, למבחן "בעולם האמיתי".

אפשר לכתוב עוד המון על הבעיות הנובעות משימוש בטלפון נייד, אך אתה ביקשת עצה, ולכן אתן לך שלושה כללים מרכזיים שיוכלו לעזור לך להתמודד נכון עם המתנה שקיבלת:

  1. קבע לעצמך באופן ברור מתי אתה משתמש ומתי אתה לא משתמש במכשיר. ברור שבשיעור למשל אין לו מקום, אבל כדאי להקפיד גם שהוא יונח בצד או במצב שקט בזמן ארוחה משפחתית, למשל, או כשנמצאים עם חברים. אני יודעת שזה קשה כי ילדים אחרים דבוקים למכשיר שלהם, אבל אם תקפיד על זה תרוויח שני דברים: תצליח ליהנות יותר מהמפגש, ובסופו של דבר תסגל לעצמך יכולת לדחות סיפוקים.
  2. כשמישהו מדבר איתך עצור את העיסוק שלך בטלפון, הרם את הראש, הסתכל לו בעיניים ודבר איתו. אם זה ממש בלתי אפשרי באותו רגע, תגיד: "אני כבר מתפנה," ובאמת עשה זאת. קשר עין הוא כלי חשוב מאין כמוהו בתקשורת בין אנשים ומבטא במה אתה מרוכז באמת.
  3. לילה טוב למכשיר! קבע שעה שבה אתה מכבה את המכשיר, עוד לפני שאתה עייף, וכך יהיה לך זמן נפרד לטלפון וזמן נפרד לעשות דברים אחרים שאתה אוהב כמו לקרוא, לשחק כדורסל, להיות עם המשפחה והחברים ועוד.

אני מאחלת לך הצלחה ומקווה שתצליח לשים את הטלפון הנייד שלך במקום המתאים והנכון לו בחיים שלך. זכור – הוא נועד לשרת אותך, ולא אתה אותו.

בהצלחה, יעל