ראש השנה בכל העולם


כתבה: תמר הירדני

 

במה דומה ראש השנה ביפן לחנוכה? היכן "מעלים באש" את השנה הישנה? מדוע משתמשים הסינים ברעשן בפרוס השנה החדשה? לכבוד ראש השנה ליקטנו למענכם מקצווי תבל מבחר מנהגים מרתקים של ארצות ועמים. שנה טובה!

ספרד

לספרדים במדריד מנהג עתיק יומין בראש השנה. בלילה הגורלי של 31 בדצמבר מתקבצים המונים תחת השעון הגדול בככר "פּוּאֶרְטָה דֶל סוֹל" וממתינים לשעת חצות. באמתחתו של כל אחד מהם יושבים לבטח שנים עשר ענבים, וברגע שמצלצל השעון את צלצולו הראשון אוכל כל אחד ענב אחד, בצלצול השני נאכל הענב השני, בצלצול השלישי – ענב שלישי וכן הלאה. הכלל הוא שחייבים לגמור לאכול את כל הענבים בצלצול השנים עשר. זוהי כמובן משימה בלתי אפשרית, ומה שקורה שם באותו לילה הוא איכסה אחד גדול: אלפי אנשים עומדים בפֶה בצורת חבית ענבים, על הסנטר נוזל להם מיץ, וכל העסק נראה להם מצחיק. זאת הסיבה שבשלב מסוים רועדת הכיכר מהתפרצויות הצחוק של ההמונים ותכולת הפה שלהם עפה לכל עבר. גם כן דרך להתחיל את השנה החדשה.

סין

כל שנה אצל הסינים נקראת בשמה של חיה. השנה הקרובה, לידיעתכם, היא שנת הקוף, והשנה החולפת היא שנת הכבשה. הסינים מאמינים כי "החיה של השנה" תשלוט עליה ותשפיע עליה. חגיגות ראש השנה הסיני נמשכות תשעה ימים וכוללות, כמו בכל תרבות, בעיקר אוכל. התפריט המקובל כולל מאכלים הידועים כמביאי מזל, כמו כופתאות, עוף ודגים. בפרוס החג לובשים הכל בגדים חדשים ויוצאים לתהלוכות מרהיבות הכוללות ריקודי דרקונים ואריות. הדרקונים והאריות הם עשרות רקדנים הנושאים על גבם יחד תחפושות מפוארות וגורמים להן לקפוץ ולהתפתל. מי שייקלע לתהלוכה כזאת יחשוב בטעות שהגיע לפורים, וזאת בשל הרעשנים הענקיים המטרטרים את האוזניים. אלה לא קשורים לאיזה המן סיני מימי קדם, אלא לאמונה של הסינים כי בכח הרעשן לגרש את השדים.

 

סקוטלנד

ראש השנה הסקוטי, המכונה "הוֹגְמָנַי", נחגג ב-31 בדצמבר וב-1 בינואר. לקראת ראש השנה מפשילים הסקוטים את חצאיותיהם המשובצות ומנקים היטב את הבית לקראת שנה חדשה ונקייה. בימי הביניים נהגו הסקוטים לעבור בראש השנה מחדר לחדר ולפזר עשן של ענף ערער בוער, כדי לחטא את החדרים מזיהומים וממחלות.

ראש השנה הסקוטי הוא חגיגה לעיניים ולאוזניים: רבים מתלבשים בתלבושות המסורתיות, ובחוצות עוברות להקות מנגנים המנעימות את זמנם של העוברים ושבים בניגוני חמת חלילים. בחלק גדול מהכפרים מציתים הצעירים חביות זפת ומגלגלים אותן במורד הרחובות כסמל לשרפת השנה הישנה ופינוי מקום לחדשה.

בערב ראש השנה אוכלים מאכלים מסורתיים כמו עוגיות חמאה ושיבולת שועל, גבינות ולחמניות שחורות. מאכל אחד שעליו הסקוטים לא מוותרים בשום מחיר הוא "הָאגִיס". מדובר בתבשיל מזעזע למדי העשוי מחלקי בשר שהתבשלו בתוך קיבה של כבש. בתיאבון!

 

איראן

לוח השנה המוסלמי מבוסס על מחזור הירח, לכן השנה בו קצרה יותר משנת השמש. זה אומר שראש השנה נודד בכל פעם לעונה שונה משהייתה בשנה הקודמת. כמה שבועות לפני החג מתכוננים האיראנים ומנביטים על אדני החלונות זרעי חיטה או שעורה בתוך כלי. כשראש השנה מגיע מתרכזת המשפחה כולה סביב הניצנים החדשים וכולם מדברים על צמיחה ועל השנה החדשה. ראש השנה באיראן נחגג, אגב, באופן דומה מאוד לפורים שלנו, עם תחפושות ומסכות והרבה מאוד אוכל.

קוריאה

ראש השנה הקוריאני, "סוֹל נָל", נקבע על פי הירח, והחגיגות מתחילות בלילה בתליית מסננות קש בפתחי הבתים נגד עין הרע. הכול מתהדרים בבגדים חדשים שבהם כיסים מיוחדים לשים בהם "שנות טובות" ואיחולים. הקוריאנים מאמינים שצבע גבותיו של מי שישן בראש השנה הופך ללבן, ולכן כולם נשארים ערים כל הלילה. המשפחה בקוריאה היא המוטיב המרכזי בראש השנה, ולכן החג כולל את "טקס הקידות המסורתי", שבו בני הדור הצעיר מברכים את הדור הבוגר בשנה טובה של מזל ובריאות, ואז קדים לפניהם.

המאכל המיוחד לחג  נקרא "טוֹק-קוּק", והוא מורכב ממרק שבתוכו צפות עוגות אורז. פירוש שמו של המרק הוא "הוספת חיים", והקוריאנים מאמינים שמי שאוכל ממנו בראש השנה זוכה אוטומטית לשנה נוספת בחייו. הדבר הכי מגניב בראש השנה הקוריאני הוא שהוא משמש גם כיום ההולדת של כולם!

ברזיל

רוב תושביה של ברזיל הם נוצרים קתולים, ולכן נחגג ראש השנה שם כמו בכל העולם הנוצרי, ב-31 בדצמבר וב-1 בינואר. הברזילאים נוהגים להקביל את פני השנה החדשה על חוף האוקיינוס האטלנטי, שם הם שרים ומדליקים נרות. כולם מחכים לשעה 00:00 בלילה, ובהישמע השעון קורא חצות מזנקים ההמונים למים, קופצים שם שבע פעמים מעל הגלים, מביעים משאלות וזורקים פרחים למים. וכל כך למה? מפני שהברזילאים מאמינים כי בזכות מעשים אלה תבוא עליהם שנה נהדרת. נו, בהצלחה.

ג'ורג'יה (ארצות הברית)

לתושבי מדינת ג'ורג'יה מנהג מיוחד בערב ראש השנה: המשפחה נפגשת, מתחבקת, מתנשקת ואחר כך מתיישבים כולם לאכילה משותפת של… אפונה! מתברר שהג'ורג'יאנים רואים באפונה סמל לכסף, ומבחינתם כל גרגיר אפונה שתאכל בראש השנה מבטיח את כמות הדולרים שתרוויח בשנה החדשה. אלה בג'ורג'יה שהכסף פחות מדבר אליהם רואים במנהג סמל לברכה ולמזל בכל תחומי החיים, ולא רק בתחום הפרנסה. זאת הסיבה שהם מקפידים לאכול לא פחות מ-365 אפונים, כדי להבטיח שכל יום מימי השנה שלהם יהיה מבורך.

גרמניה

בכפרים הקטנים והציוריים בגרמניה נחגג ראש השנה אף הוא ב-31 בדצמבר וב-1 בינואר. גם אצלם מתרכזת החגיגה במערכת העיכול, והארוחות החגיגיות כוללות מאכלים המסמלים מזל ושפע לשנה החדשה. בימי קדם נהגו הגרמנים להתיך גוש עופרת ולהשליכו לגיגית מים קרים. העופרת שהתקררה במהירות הייתה יוצרת צורות מעניינות, והאנשים האמינו שהן מציגות את העתיד שלהם. כך, למשל, אם יצאה לכם צורת אנייה – תצאו בשנה החדשה למסע מרתק מעבר לים, אם נוצרה צורת לב או טבעת – תמצאו אהבה חדשה ועוד כהנה וכהנה.

 

קולומביה

לקולומביאנים, החוגגים גם הם את ראש השנה ב-31 בדצמבר וב-1 בינואר, מנהג מדליק: בני המשפחה מכינים בובה גדולה מעץ ומקַש הנקראת "אָנוֹ וִיאָרוֹ", כלומר "אדון השנה הישנה". האדון הנ"ל מולבש בפריטי לבוש שכל אחד מבני המשפחה תורם לו מקולקציית השנה שעברה, ובמקרים מיוחדים ממולאת בטנו של האדון בחפצים מהשנה החולפת שלא עשו כל כך טוב לבעליהם. בחצות הלילה, כשהשנה החדשה מידפקת על הדלת, נפרדים יפה מ"אנו ויארו", מדליקים אותו ושורפים אותו לקול צהלת הילדים הפירומָנים. שרפת הבובה היא כעין סמל לשרפת העבר, והיא מביעה תקווה לשנה חדשה, יפה בהרבה מהקודמת.

 

יפן

ראש השנה היפני נחשב לחג הגדול והחשוב ביותר ביפן והוא נמשך לא פחות משבועיים. הלהיט הגסטרונומי של החג הוא עוגות אורז דביק שנקראות "מוֹצִ'י", ובחצות הלילה בדיוק אוכלים אטריות כוּסֶמת המסמלות אריכות ימים. המשחק המסורתי של החג נקרא "אִירוֹהָא קָרוּטָה" והוא כולל שתי סדרות של 48 קלפים כל אחת: בסדרה האחת רשומים פתגמים יפנים עתיקים, ובאחרת מופיעים ציורים מבדחים שלהם. אחד המשתתפים קורא פתגם, והשאר צריכים לחטוף מהר ככל האפשר את הקלף שעליו הציור המתאים לו.

במאה השנים האחרונות התגבש מנהג מודרני בראש השנה היפני, והוא "מצעד מכבי האש". בבוקר החג צועדים הכבאים ברחובות העיר ומציגים בגאווה את החידושים האחרונים שלמדו בנושא כיבוי השרפות. למה דווקא הכבאים? הסיבה נעוצה בכך שההתיישבות הכפרית ביפן צפופה מאוד, וחלק גדול מהבתים עשוי מעץ ומקרטון. אפשר רק לנחש מה קורה אם פורצת שרפה בבית.

דבר אחרון על ראש השנה היפני: היפנים מאמינים שהחלום הראשון שיחלמו בשנה החדשה יקבע איזו שנה תהיה להם. החלום הזה חשוב כל כך, עד כי יש לו שם מיוחד: "הָאצוּ יוּם". האמונה היפנית העממית טוענת כי ה"הָאצוּ יוּם" המוצלח ביותר מורכב מהדברים הבאים לפי סדר: הר פוג'י, נץ ו… חצילים!