הממתק הסודי של השקדיה


marzipan-potatoes-1731208_960_720

כתב: אורן זונדר
קרדיט צילומים (בצד) צילומים: נורית שוורץ

מרציפן? משקדים? כן, אותם אגוזים קשים ומתפצחים שאנחנו אוכלים בט"ו בשבט או בכלל, מקבלים טוויסט טעים במיוחד. אף על פי שהכנת המרציפן אמורה להיות פשוטה יחסית, יש המון מתכונים להכנת מרציפן. יתרה מזאת, יש הרבה ערים בעולם שטוענות לכתר "ממציאת המרציפן".

המלחמה על הכתר
לפי המסורת המרציפן הראשון הוכן בפרס (איראן), שם מזג האוויר אידיאלי לגידול עצי אגוז, בוטנים, פיסטוקים וכן שקדים. מפרס התגלגל המרציפן לתורכיה ומשם הוא הוכר בכל העולם. מצד שני, האיטלקים טוענים בתוקף שהמרציפן הומצא דווקא אצלם. עובדה, שמו של המאכל באיטלקית מרציפנה משמעותו לחם שקדים מתוק. גם הגרמנים לא יושבים בחיבוק ידיים והם טוענים לכתר בעצמם. לדעתם, העיר ליבק הצפונית היא ערש הולדתו של המרציפן. גרסה נוספת טוענת שהמקור הוא בכלל בספרד, מתקופת היותה תחת שלטון מוסלמי. אין אפשרות להכריע מי באמת היה הראשון להכין מרציפן. וכשחושבים על זה – מה הטעם? כיום כל עיר וכל אזור שומר על המסורת האישית שלו להכנת המרציפן ויש הבדלים בין מתכון למתכון, כך שלמעשה אין מתכון אחד וטעם אחד למרציפן.
גם מתוק, גם פיסולי
אז מה עושים עם מרציפן? קודם כל, אוכלים! המרציפן נחשב לממתק הבריא ביותר מבין הממתקים (בכל זאת, רובו עשוי משקדים) או למתוק ביותר מבין הבריאים. הסופרת הידועה קדיה מולודבסקי כתבה סיפור על חנה מרציפנה, ילדה שמשתוקקת לאכול מרציפן בלבד.
המרציפן עמיד מאוד ואינו מתקלקל בקלות. לכן אנשים רבים שולחים אותו ממקום למקום כמתנה לאנשים אהובים שנמצאים רחוק. בעיר קאליסון ד'אקס שחבל פרובנס הצרפתי מכינים מרציפנים שנשלחים בקופסות לכל מיני מקומות ושמם יצא לתהילה בקרב חובבי המתוקים בכל העולם. אבל אכילה זה ממש לא הדבר היחיד שעושים עם מרציפן. כזכור המרציפן גמיש אך מוצק. בגלל שתי תכונות חשובות אלו, אפשר לפסל מהם כמעט כל דבר. בפלרמו שבאיטליה נהוג להכין פסלי חיות ממרציפן לכבוד חג המולד. בפורטוגל ובספרד נוהגים לפסל דווקא פירות מהממתק הבצקי. בכל רחבי העולם אפשר למצוא פירות, חיות, כלי בית שונים והכול – ממרציפן. בארץ מוכרים חלות מרציפן לכבוד שבת ובעוגות חתונה נהוג לפסל חתן וכלה ממרציפן צבוע.
עם אוכל כן משחקים!
יש אמנים שהפכו את אמנות הפיסול במרציפן לעיסוק המרכזי בחייהם. לפני 25 שנה טעמה נורית שוורץ מרציפן ומאוד התלהבה. בתור ציירת חובבת ושפית במקצועה היא מיד עלתה על האפשרויות הגלומות במרציפן והיא התחילה לשחק בו ולפסל אותו. מהר מאוד היא הבינה שהיא מצאה את טעם החיים – מתוק, ובעיקר ממרציפן. "כל מי שיש לו ידיים, יכול לפסל במרציפן", היא אומרת בפשטות. "אני מעבירה סדנאות פיסול במרציפן מגיל הגן ועד לקשישים בבתי אבות. בכל פעם שאני מתחילה סדנה חדשה אני תמיד מוקסמת מחדש איך גוש לבן של שקדים וסוכר הופך לפירות, חיות ופטריות קטנות יפות וטעימות כל כך!". נורית אומרת שפיסול במרציפן מתאים לכל אירוע ולכל עונה בשנה: "עכשיו ט"ו בשבט, אז ברור שחוגגים עם תוצרת השקד, עוד מעט יציינו את יום המשפחה – ואיזו מתנה יותר יפה להביא מאשר פסלי מרציפן קטנים? זה כמובן מתאים למשלוח מנות, כשר לפסח ומשתלב במאכלי חלב. ואם אין סיבה למסיבה אפשר פשוט לעשות סדנה ביום הולדת או בת מצווה".
נורית לא לבד עם חיבתה המיוחדת למרציפן. בצפון הארץ, ליד הר התבור שוכן מוזיאון המרציפן הישראלי. בעולם יש עוד מוזיאון קטן אחד למרציפן בהונגריה הרחוקה אך המוזיאון הישראלי גדול ומרשים בהרבה. מלבד מרציפן לסוגיו, שקדים ושאר הפתעות שאפשר למצוא שם, אנשי המוזיאון מכינים ממרציפן ממש כל דבר. במוזיאון אפשר למצוא פסלים של דמויות מסרטים מצויירים, סיפורי התנ"ך וגם את ראשו של בן גוריון עשוי ממרציפן. על זה נאמר – לאכול את הראש.
בואו להכין מרציפן!
רוצים להכין מרציפן בבית? עם קצת רצון טוב ויצירתיות אתם הולכים להפתיע את כל המשפחה ולקצור מלא מחמאות!
מה צריך?
100 גרם שקדים טבעיים או מולבנים (שלמים)
50 גרם אבקת סוכר
חצי כפית מיץ לימון
מה עושים?
* קולפים את השקדים (אם אינם מולבנים)
* טוחנים אותם דק דק במעבד מזון (רצוי לבקש עזרה מההורים)
* מוסיפים את אבקת הסוכר, חצי כפית מיץ לימון וכף מים
* טוחנים שוב הכול ביחד, עד שנוצר כדור
* מגבשים את הכדור בידיים ונותנים לו לנוח כמה דקות
* קורצים חתיכות מבצק המרציפן ומעצבים באיזו צורה שרוצים. אם רוצים לפסל במרציפן צבעוני, משתמשים במעט צבע מאכל.
(ואם אין לכם כוח להכין מרציפן בבית, תמיד תוכלו להזמין את נורית שוורץ לסדנת מרציפן חוויתית!)