הרב עם הגיטרה


karli2

מי לא שמע על "תפילות שבת בנוסח קרליבך"? מנייני קרליבך הפכו לנפוציםבכלרחביהארץ, תפילות בשילוב ניגוניםאהובים ולחניםשזכובפסטיבליםישראליים. שיריושלהרבקרליבךזכולהצלחהגםבקרבקהללא-יהודי, בעיקרבעקבותהופעותשלובפסטיבליםברחביארצותהברית.

חיבר אלפי ניגונים

הרב שלמה קרליבך, שיום פטירתו חל החודש לפני עשרים שנה, היה אדם מיוחד במינו. הוא נולד בשנת תרפ"ה (1925) בברלין שבגרמניה, ועם עליית הנאצים לשלטון עבר למדינות שונות, ובסופו של דבר השתקעה משפחתו בארצות הברית. כבר מגיל צעיר הוא נחשב לתלמיד מצטיין ומוריו חזו לו גדולות. הרב קרליבך החל להעביר שיעורים ביהדות לצעירים באוניברסיטאות ברחבי ארצות הברית, והחליט לשלב גם שירת ניגונים מלווה בגיטרה כדי למשוך את הלב של הסטודנטים. לימים עיקר פרסומו הגיע דווקא בזכות הניגונים שלו ולא בגלל תוכן השיעורים שלימד.

אתהניגוניםהראשוניםשלוחיברהרבקרליבךבסוףשנותהחמישים. ההנחההיאשהרבקרליבךחיבראלפיניגונים, אולםמוכריםלנוכיום"רק" כמהמאות. הרבקרליבךעסקרבותבקירוביהודיםחילוניםלזהותדתית, וניגוניוהיובשבילוכלימרכזיבענייןהזה. דרכו של הרב קרליבך הייתה שונה ויוצאת דופן באופן שבו דיבר והתייחס אל אנשים, ולא כל רבני התקופה אהבו את סגנונו, אולם על דבר אחד כולם מסכימים: לניגונים של הרב קרליבך יש עוצמה מעולם אחר. הפופלריותשלניגוניוהקנולואתהכינוי"הרביהמרקד".

שיר למען האסירים

"עםישראלחי" הוא אולי הניגון המוכר ביותר שלו (נסו לזמזם אותו לעצמכם תוך כדי הקריאה). הרקעלהלחנתהניגוןהואהמאבקהרחבלמעןעלייתםשליהודיבריתהמועצות ארצה. החלבשנותהשישים ניסוקבוצותשליהודיםתושביבריתהמועצותלעלותלארץישראל, ורביםמהםנתקלובסירוב. הקריאהשלמשהרבנולפרעהמלךמצרים, "שלחאתעמי", הפכהלסיסמתםשלמסורביהעלייה. ביןהמפורסמיםשב"סירובניקים" (כךנקראואלושקיבלוסירובלעלותלארץ) שהצליחולבסוףלהגיעלארץניתןלמנותאתנתןשרנסקישהיהסגןראשהממשלה, יוליאדלשטייןיושבראשהכנסתוהרביוסףמנדלביץ'. המחאההציבוריתנגדהשלטוןבבריתהמועצותתפסהגםאתהרבקרליבך, והוא דאגלחזקאתהיהודיםהכלואיםוחיברבמיוחדבעבורםאתהניגוןלמילים"עםישראלחי".

במשך השנים ראו אור למעלה מארבעים אלבומים מוזיקליים שלו, חלקם אחרי מותו.

karli

הכל בזכות החלונות הפתוחים

הפריצה הציבורית הגדולה של הרב קרליבך אירעה בשנת תשכ"ו, כשהופיע בפסטיבל המוני בעיר ברקלי, בקליפורניה שבארצות הברית. הרקע להגעתו למופע מעניין: אישה מבוגרת ניגשה לרב קרליבך וסיפרה לו שבתה עזבה את היהדות, והיא בטוחה שאם בתה תשמע את שיריו של ר' שלמה היא תחזור בה. הרב קרליבך הגיש לה את כרטיס הביקור שלו יחד עם אלבום במתנה והם נפרדו לדרכם. אותה בת, שהתגוררה בברקלי, קיבלה את האלבום והשמיעה אותו בדירתה בחלונות פתוחים. בבית שלידה גר מפיק מוזיקלי שבדיוק התכונן למופע ענק של גדולי זמרי הפולק האמריקאי (סגנון מוזיקלי מיוחד). המפיק כל כך התלהב מהמוזיקה שבקעה מדירתה של שכנתו, שהוא מיד דפק על דלתה וביקש לדעת מי הזמר המעולה שאלבומו מתנגן בדירתה, ובאיזו מין שפה מוזרה הוא מדבר. אותה צעירה, שיחד עם האלבום של הרב קרליבך קיבלה גם את כרטיס הביקור שלו, הגישה את הכרטיס למפיק. המפיק סיכם עם הרב קרליבך שיגיע להופעה בפסטיבל המוזיקלי בבקרלי, ושם הכירו את המוזיקה של הרב קרליבך אלפים רבים של חסידים חדשים. והכל בזכות אלבום מקרי שנשלח ממדינה אחרת בארצות הברית. איך אמר הרב קרליבך? "לעולם אינך יודע מה מעשה קטן שלך גורר אחריו. לעולם אינך יודע!"

אילו רק היו מחבקים אותי

עשרות אנשים מספרים על הופעה פרטית של הרב קרליבך שזכו לה – בין שזה קרה לרגל ניתוח, אשפוז בבית חולים, לידה או סתם מצב רוח ירוד. אחד הסיפורים המרגשים ביותר על הרב קרליבך קשור בבית סוהר אמריקאי, שם הופיע הרב בהתנדבות. אחרי ההופעה, שסחפה את הקהל וחיזקה את רוחו, התעקש הרב קרליבך להסתובב בין כל התאים ולברך את האסירים, יהודים ושאינם יהודים כאחד. הוא הקדיש לכל אחד מהם תשומת לב מיוחדת ונתן להם להרגיש כאילו היו החברים הכי טובים שלו. כעבור כמה שעות סיים הרב קרליבך את סבב הברכות לאסירים ופנה לצאת מבית הסוהר בחזרה לביתו. לפני שעבר את שער בית הסוהר שמע מאחוריו צעדים כבדים וקריאות: "רבי, רבי!" הרב קרליבך הסתובב, ומולו עמד אסיר כהה עור וגדול ממדים עם דמעות בעיניים. "בבקשה הרב, אפשר אולי לקבל עוד חיבוק אחד?" שאל האסיר. "בוודאי!" ענה הרב בשמחה וניגש לחבקו בשמחה. האסיר נצמד אל הרב קרליבך וגעה בבכי. "כבוד הרב, אילו היו מחבקים אותי ככה כשהייתי קטן, אני בטוח שלא הייתי מגיע לבית הסוהר מלכתחילה."

הרב קרליבך נפטר לפני עשרים שנה, בחודש מרחשוון תשנ"ד, והוא חסר כל. את הוצאות ההלווייה נאלצו חסידיו לממן בעצמם כי את כספו שלו תרם הרב לצדקה.