יו"שבים על הכלים


כתבה: פנינה גפן

חמושים במוטיבציה ובתכסיסי שח מתוחכמים, הגיעו שחקני שחמט מיהודה ושומרון לטורניר השחמט השנתי באלקנה. העורכת התלוותה לשחקנים הצעירים שוויתרו על חופשת שושן פורים כדי לצאת לקרבות ראש בראש, ואפילו העזה להתמודד מול כמה שחמטאים צעירים. היה כל כך כיף, שלא היה אכפת לה שהביסו אותה בכל המשחקים, כמעט

אתחיל בווידוי קטן: למדתי לשחק שחמט רק לפני שנה. את העובדה שלמדתי לשחק אני זוקפת לזכותו של הבן שלי, שממש הכריח אותי ללמוד את המשחק כדי שאהפוך ליריבה אפשרית.

כתשעים שחקנים מעשרים ושלושה יישובים ביו"ש (יהודה ושומרון) הגיעו לטורניר השחמט. זו השנה השלוש עשרה שהטורניר מתקיים, מה שאומר שהטורניר חגג השנה את "בר המצווה" שלו, וסיבה נוספת למסיבה היא אולם חדש ומרווח שנחנך במרכז השחמט. מרכז אליצור פרש את חסותו על האירוע שהיה חגיגה גדולה לאוהבי המשחק. למועדון השחמט של אלקנה יש עבר עשיר של זכיות וניצחונות, אבל הם לא שומרים את הכבוד לעצמם, הטורניר היה פתוח לכל מי שרצה לבוא. אז באנו. מה היה לנו?

11:00

כל מתחרה מקבל דף עם חידות טקטיקה. אם לא יצא לכם לפגוש משהו כזה, אנחנו מצרפים לכם דוגמה. כאן, למשל, החידה היא זו: כיצד הלבן כופה מט בשני מהלכים?

12:15

השופטים מסדרים את השחקנים בזוגות על פי הגרלה ממוחשבת. המשחקים מתחילים. שורות שורות של שחקנים יושבים זה מול זה, בתקווה ליצור מסעות מוצלחים (מסע הוא כינוי מעולם השחמט לתנועות הכלים על הלוח). מזכירים למשתתפים כלל ברזל: נגעת – נסעת. אם נוגעים בכלי חייבים לזוז איתו, ולכן מומלץ לשחק בידיים על הברכיים, כדי שלא לעשות מהלך לא רצוי.

12:45

רוב השחקנים סיימו לשחק. גם מי שהפסיד ממשיך לשחק עד סוף הטורניר, על פי השיטה השוודית: השיטה לא "מעיפה" מהמשחק מפסידים, אלא מחברת במשחק הבא מפסיד עם מפסיד ומנצח עם מנצח, וכך בכל סיבוב.

13:00

הפסקת צהריים כוללת פיצה וטרופיות. אם חשבתם שהשחקנים מנצלים את הזמן לנוח, טעיתם. משחקים ספונטנים מתארגנים ליד לוחות השחמט, ומי שלא משחק ליד הלוח יורד לחדר המחשבים כדי לשחק (במרוצי מכוניות, לשם הגיוון). במשך היום צפויים עוד ארבעה משחקים, חמישה סך הכול, ולכל סיבוב מוקצית שעה. רוב הילדים מסיימים את המשחק הרבה לפני כן.

14:00

סבב משחקים שני יוצא לדרך. לאורך כל הטורניר השחקנים משחקים לפי קבוצות גיל, החל בגילאי גן חובה ועד לקבוצת המדורגים, שחקנים ותיקים ומיומנים למדי. השחקנים מגן חובה ועד כיתות ו' ממוקמים באולם החדש, ואילו כיתות ז' ומעלה ושחקני המדורגים משחקים בחדר אחר עם שעוני שחמט. אני מציעה לנדב זילברשץ מכתה ג' לשחק מולי. הוא מכה אותי שוק על ירך ומנצח בלי לעפעף (ובסוף הטורניר גם גורף מקום שלישי לכיתות ב-ג)

15:00

הסבב השלישי מתחיל. השופטים דורשים שקט, ומי שצריך עזרה או שאלה מרים את היד. להורים שהגיעו לטורניר היה אסור להתקרב אל השחקנים. הורה שמתקרב אל ילדו פוסל את המשחק. לא כדאי. אם מסתכלים מסביב מבחינים שכמעט כל המתמודדים הם בנים. רק ארבע בנות משתתפות בתחרות (ולמרות זאת, אחת מהן קטפה שני גביעים!).

15:40

ליאור דואק מכתה ז' משחק נגדי. המשחק, כמה לא מפתיע, הסתיים בתבוסה מוחצת (מצדי). במשחק נוסף אני מסיימת בתיקו. אם אי פעם ארצה להתמודד בטורניר, נדמה לי שאצטרך אימונים אינטנסיביים ביותר!

16:00

הסבב הרביעי יוצא לדרך. הידיים של השחקנים כבר יודעות את התנועות. אני משחקת מול מתמודד חמוד מכיתה ב' ומנצחת. סוף סוף… אולי יש לי עוד תקווה!

17:00

הסיבוב האחרון והמכריע יוצא לדרך. העייפות כבר ניכרת על פניהם של כמה מן השחקנים. מי שמסיים ממשיך לשחק משחקים לא רשמיים או יורד לשחק (שוב) במרוצי מכוניות במחשב.

18:00

יושב ראש מועדון השחמט, חגי פרנק, מכריז את שמות הזוכים. גביעים ומדליות מחולקים לזוכים ולמצטייני היישובים. הורים רבים מתקבצים ומצטלמים עם האלוף הצעיר. גם מי שלא זכה נהנה מיום חווייתי ומספק. אז נראה אתכם שם בשנה הבאה?

*** בוקסה נפרדת

עובדות מרתקות שלא ידעתם על שחמט

  • משחק השחמט הומצא לפני כאלפיים שנה באזור פרס והודו. לא ידועה זהות הממציא.

  • מקור המילה "שחמט" הוא המילים שאה-מט בפרסית, והכוונה היא "מארב למלך".

  • המשחק הארוך ביותר שתועד ארך יותר מ-20 שעות, והיו בו 269 מהלכים.

  • שחקני שחמט מקצועיים מתאמנים בין חמש לשבע שעות ביום.

  • שחמט נחשב לענף ספורטיבי, והוא הענף הישראלי שזוכה להצלחה הגדולה ביותר בחו"ל.

  • רוב אלופי העולם בשחמט הם יהודים.

  • "שחמט עיוור" הוא משחק ללא כלים, בו צריך לזכור את כל המהלכים בעל פה. נשמע קשה, לא? חכו עד שתשמעו את זה: שחמטאי הונגרי שיחק ב-52 משחקי שחמט עיוור במקביל! השדר (האיש שעדכן את שני הצדדים על המהלכים השונים) התעלף כעבור שבע שעות של משחק…

  • אישים מוכרים שהיו גם שחמטאים: המצביא נפוליאון, מרסל דושאן – מאבות האמנות המודרנית, ויו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי, שפיתח את יכולותיו בשחמט כשהיה אסיר ציון וישב בכלא הרוסי, שם שיחק מול עצמו שחמט עיוור.

  • אסטרונאוטים רוסים בחלל נהגו לשחק שחמט מול המפעילים שלהם בכדור הארץ.

  • טורקיה ואיראן הן המדינות היחידות שמכניסות לימודי שחמט לתכנית הלימודים. ברוב מדינות העולם זהו תחום רשות – כמו חוגים או העשרה.

  • יש הוכחות מחקריות לכך שיכולותיהם הלימודיות של ילדים המשחקים שחמט גבוהות באופן יחסי לעומת ילדים שאינם משחקים שחמט.

  • כיום מחשבים משחקים שחמט טוב יותר מבני אדם. אמני השחמט מתבדחים ואומרים שהדרך היחידה לנצח מחשב היא להשתמש בפטיש חמש קילו.

*** בוקסה נפרדת

רוצים להיות שחמטאים גדולים? זאב קיגיס, מאמן שחמט של קבוצות מיישובי הר חברון, נותן לכם כמה עצות:

  • כדי להתקדם, שחקו מול שחקנים חזקים מכם.

  • תעדו לעצמכם בכתב את כל המהלכים, שלכם ושל היריב, במהלך המשחק ולימדו מטעויות.

  • הקדישו שעות קבועות במהלך השבוע לאימונים.

  • כדאי ללמוד משחקים של אמני שחמט. כיום אפשר לצפות במשחקים במחשב ולראות אילו מהלכים השחקנים מבצעים.

  • מומלץ לפתור הרבה תרגילי טקטיקה.

  • הרבה מאמני שחמט ממליצים להתחיל ללמוד דווקא מהסיומות של המשחק.

  • כדאי להתחיל וללמוד שחמט כבר בגיל הגן. בגילים צעירים מספיק להקדיש רבע שעה ללימוד, בשאר הזמן אפשר פשוט לשחק.

תודה לזאב קיגיס על הסיוע בהכנת הכתבה!

היכונו היכונו.. מועדון אלקנה יקיים בקיץ הקרוב טורניר שחמט רק לקוראי אותיות! פרטים בקרוב