כתב נולד – סל מהגלגל


כתב: בנימין בונדר

שלוש עובדות על בנימין:

חובב קולנוע וחולם להיות תסריטאי

לומד במסלול צבאי של חיל האוויר

היה שוער הוקי במשך ארבע שנים ונחשב מצטיין ליגה!

אוהבים כדורסל? טוב. גם ירון, ברק, אבישי, ערד ואלמוג אוהבים כדורסל. רק שיש ביניהם לבין שחקני כדורסל הבדל קטן: הם מרותקים לכסא גלגלים, ואת המשחק הם מנהלים מהמושב המתגלגל שלהם. נשמע בלתי אפשרי? תתפלאו. הם מצאו את הדרך שתאפשר לכולם לשחק כדורסל בלי הנחות ובצורה כזו שמתאימה לבעלי מוגבלות גופנית. במהלך משחק רציני נגד תלמידי בית הספר שבו אני לומד, חוויתי התרשמות עצומה המראה מה השקעה יכולה לעשות לבן אדם. המשחק שלהם היה בעיניי ההוכחה לכך שמכל נפילה אפשר לקום. ובמשחק הזה יש המון הוכחות לאור כמות הפעמים ששחקן מתהפך וקם תוך כדי משחק.

כסאות גלגלים לא רגילים

אנחנו רגילים לראות את המקצוענים במשחקי כדורסל מזנקים ומנחיתים את הכדור לתוך הסל, אנחנו רגילים לראות תמרונים ואנשים קופצים ומסיטים כדורים באוויר בידיים פרוסות, אבל בכדורסל כסאות גלגלים הכל עובד אחרת. כמעט. בשביל שחקנים על גלגלים, כדורסל זה נסיעה במהירות, ביצוע פניות חדות ואפילו להקפיץ את כסאות הגלגלים. נתחיל בהסבר קצר על ההבדלים בין כסאות הגלגלים הרגילים לאלו של המשחק ועל שני חוקים נוספים.

הבדל ראשון: הגלגלים בשיפוע גדול יותר. השיפוע מאפשר לשחקנים לתמרן ולצבור מהירות תוך כדי משחק.

הבדל שני: תוספת של גלגלים אחוריים. תפקידם לסייע בשיווי משקל, למשל, כשהשחקן תופס מסירה או מבצע ריבאונד ונשען לאחור. לכסא אין משענת, והגלגל האחורי מייצב את הכסא.

הבדל שלישי: שימוש ברצועות. השחקנים קשורים לכסא על מנת להקפיץ אותו, והן משמשות גם כהגנה על השחקנים למקרה שהם יתהפכו, ויסייעו להם לקום.

הבדל רביעי: הכסא מוקף במין מעקה נמוך שמגן על השחקנים כשהם מתנגשים אחד בשני.

הבדל חמישי: מותר לשחקן להחזיק את הכדור לשתי משיכות בלי לכדרר, ואם שחקן מתהפך, ממשיכים לשחק (אל תדאגו, הם בסדר גמור).

 

כולם יכולים לשחק

במשחק הבית ספרי פגשנו חמישה אנשים שמצאו את עצמם בכסא גלגלים: ירון (30), ברק (29), אבישי (19), ערד (25) ואלמוג (27).

ירון משחק כבר עשר שנים. הוא שירת בסיירת אגוז, ובזמן אימון לילי רגליו נפצעו. רגל אחת השתקמה, אבל רגלו השנייה הייתה צריכה לעבור ניתוח. בטעות בזמן הניתוח המנתחים חתכו את העצם ואת אחד השרירים וגרמו לשיתוק ברגלו. ירון לא ויתר והחל בסדרת שיקום עקשנית וקשה. הוא התיישב על כסא גלגלים והתחיל להתאמן במשחקי כדורסל בקביעות. בקרוב הוא יוצא לאיטליה למשחק בליגה גבוהה.

ברק משחק תשע שנים. הוא שירת ביחידת צנחנים, ובמהלך משימה הרכב הצבאי עלה על מטען אויב. ברק נפצע ונגרר לניתוחים קשים ומתישים. במשפחתו של ברק כולם אנשי צבא, והמצב החדש גרם לו להרגיש חוסר שייכות. אבל לא הכל שחור: הוא מצא נחמה והנאה בכדורסל כסאות גלגלים, והיום הוא משחק בליגה גבוהה בישראל. הוא שחקן טוב ואפילו הצליח למעוך לחבר שלי את הרגל…

אבישי משחק שנתיים. למעשה הוא נולד עם בעיות ברגליים, אך הוא לא ויתר והחליט להצטרף לכדורסל כסאות גלגלים. במשחק שהיה לנו, הוא הראה מיומנות בחטיפה והוכיח שלמרות שהבעיה שלו הייתה הקשה מכולם הוא לא ויתר. בקרוב הוא יטוס לצרפת לאליפות אירופה.

אלמוג משחק חמש שנים. במהלך נסיעה הוא הוריד את העיניים מהכביש לכמה רגעים ונפגע קשות בתאונת דרכים. אלמוג לא היה חגור, והוא עף מהחלון. אלמוג לא ויתר על המשחק האהוב עליו למרות פציעותיו הקשות, ובקרוב הוא ייסע יחד עם ירון למשחק באיטליה.

ערד משחק על כסא גלגלים סתם בשביל הכיף. הוא החל לעשות זאת אחרי שראה משחק משותף של מתנדבי מעורבות חברתית עם בעלי נכות. וזו הסיבה שקוראים לזה כדורסל כסאות גלגלים ולא כדורסל נכים, כי גם אנשים שמתפקדים היטב יכולים להשתלב במשחק.

איך הכל התחיל?

ענף כדורסל על כסאות גלגלים החל לפני קצת יותר מ-70 שנה כחלק מתוכנית לשיקום פצועים בארה"ב. אליפות העולם הראשונה בכדורסל כסאות גלגלים התקיימה כ-30 שנה מאוחר יותר בבלגיה, רק שאז היא עוד לא נחשבה רשמית. באליפות הרשמית הראשונה שהתקיימה בשנת 1975 זכתה ישראל במשחקה נגד ארצות הברית.

בישראל פועלת כיום התאחדות ספורט לבעלי מוגבלויות הכוללת ענפים רבים: טניס, אופניים, ג'ודו, אתלטיקה, שחיה ועוד. הכדורסל נחשב פופולארי מכולם, וכאמור, גם אתם יכולים לשחק נגד שחקנים על גלגלים! ואולי עוד תגלו שיש לכם כשרון מיוחד לזה…

ובתור צופים או שחקנים הכי חשוב לזכור: אסור לוותר! בהתמדה ובעקשנות אפשר להגיע להישגים מופלאים.