לאן נעלמים התנים?


כתבה: תמר הירדני

 

לילה. בין הסלעים האפלים בפארק בריטניה הסמוך לבית שמש זוחל שמוליק, חוקר סקרן ואמיץ, בעקבות תן צעיר. המכשיר לראיית לילה זוהר בחושך על הצמחים הנמים את שנתם, ואף עץ אינו יודע על הפעילות המרתקת שמתרחשת ממש מתחת לענפיו. רק שמוליק נמצא שם בלילה על השבילים, הוא והתנים כמובן.

 

את שמוליק, חוקר נמרץ מאוניברסיטת בן-גוריון, מצאתי באישון לילה בפארק בריטניה, כשהוא שפוף בין הסלעים.

"מה אתה עושה פה?" לחשתי, משתדלת שלא להפר את השקט הלילי.

"כבר חמש שנים אני עוקב בלילות אחר התנים החיים בפארק," הסביר לי שמוליק. "זה התחיל כשהקרן הקיימת לישראל (הקק"ל) החליטה לחקור את חיי הצבאים כאן. קק"ל החליטה אז ללמוד על בעלי החיים שבפארקים שלה, ולא רק על העצים. עקבתי אחר הצבאים, אך גיליתי שחיי התנים מעניינים יותר."

 

למה התנים מעניינים יותר?

"התנים האלה מרתקים! מדהים לראות מה הם אוכלים, ובכלל, איך זה להיות טורף לילי שנח ביום, ובלילה הופך למלך הפארק. הצמדתי לתנים משדרים, וכך אני עוקב אחריהם ולומד מה הם עושים ואיפה הם מסתובבים."

שמוליק הראה לי את המקלט הגדול שעל גג הג'יפ שלו, ועוד מקלט קטן, שאיתו הוא מסתובב בשטח.

 

איך לכדת את התנים?

"זה היה קשה. התנים הם בעלי חיים חכמים מאוד, והם לא התפתו בקלות להיכנס לכלובים עם פיתיון הבשר. בסופו של דבר תפסתי אותם בעזרת מלכודות גומי, שננעלות על הרגל בעדינות. כך גם גיליתי שיש הבדל גדול בין התנים החיים בצפון הפארק ובין התנים החיים בדרומו. התנים 'הדרומיים' חיים בחורש הטבעי, ומתרוצצים הרבה בלילה כדי למצוא מזון. הם צדים מכרסמים קטנים, צבאים צעירים ואפילו חרקים. 'הצפוניים', לעומתם, ניזונים בעיקר מפחי אשפה ומחיות מֶשֶׁק ביישובים הסמוכים. הם אוכלים מהפירות ומהירקות שבשדות, ולכן יודעים בדיוק איפה למצוא אוכל."

 

פירות וירקות? חשבנו שהתנים הם טורפים!

"גם בני האדם טורפים, אז מה? מותר לאכול גם בשר וגם צמחים. התנים הם פשוט בעלי חיים סתגלנים, המתרגלים כמעט לכל סוג מזון. בשל כך אין להם בעיה לגור בסבך יערות הגליל או במישורי רמת הגולן. יש כל כך הרבה תנים בארץ, ש'מוזיקת הלילה' כמעט בכל יישוב כפרי היא יללות תנים."

נו, עירונית שכמוני, לא שמעתי יללת תן אחת בכל ימי חיי.

 

איך התנים התרבו כל כך?

"בעיקר בגלל האדם. אנשים משאירים פחי אשפה פתוחים, משליכים אשפה בצדי הדרך, לא מתקנים פרצות בגדרות שדות החקלאות, וכך התנים 'חוגגים'. כשיש הרבה אוכל, גורי התנים שורדים ומגיעים לבגרות, והם הפכו כבר מזמן לאויבי החקלאים. קשה למצוא בארץ הזאת חקלאי שלא נמאס לו כבר למצוא בבוקר תרנגולות טרופות ושדות מרוטשים."

 

ומה עושים כדי להתמודד עם הבעיה?

"כבר לפני הרבה שנים התחילו להרעיל תנים בישראל, אבל עכשיו יש לנו בעיה קשה של הרעלת תנים. לפני עשר שנים הורעלו כמעט מאה תנים בפארק בריטניה בידי חקלאים מהאזור. ברמת הגולן מרעילים מאות תנים, וקוראים לזה 'דילול אוכלוסייה'. איזה אבסורד, בגללנו הם התרבו כל כך, ועכשיו אנחנו משמידים אותם."

 

אז התנים בסכנת הכחדה?

"מה פתאום! יחלפו עוד שנים רבות עד שהתנים ייכחדו. בינתיים אני הוא זה שסובל מההרעלות, מפני שלא פעם מצאתי תן שציידתי במשדר בעמל רב מוטל מת לאחר שאכל רעל. מרגיז וגם לא חוקי!"

 

מה אפשר לעשות כדי לחיות בשלום עם התנים?

"צריך לזכור שהתנים נמצאים בשטח, ולקחת את האשפה הביתה בסוף הפיקניק. חייבים להקפיד לסגור היטב את הפח ביער, לנעול את כל השערים והגדרות במשק, ולעשות הכל כדי שהתנים לא יפרצו אל הלולים. כך יתרבו התנים בקצב טבעי וילמדו להסתדר בלי האדם."

 

רציתי לשאול את שמוליק עוד כמה שאלות, אבל הוא נעלם בזחילה בחשכת הלילה. נו, איפה המשדר שלי כשצריך אותו?

tanzania-280499_1280

תעודת זהות: פארק בריטניה

פארק בריטניה הוא אתר נופש מיוער בשפלת יהודה שהוקם על ידי הקרן הקיימת לישראל לפני למעלה מחמישים שנה. הפארק משתרע על פני כ-40,000 דונם, והוא נקרא על שם יהודים מבריטניה שתרמו כסף לפיתוחו. חלקו הצפוני של הפארק מוקף ביישובים, והוא מלא בפינות פיקניק. החלק הדרומי עשיר בסבך ים-תיכוני ונחשב לטבעי יותר. עצי הפארק הם בעיקר זית, איקליפטוס, אורן וחרוב. חיות רבות שוכנות בו, בהן דורבנים, ארנבות, צבאים ואפילו נמר אחד! אוכלוסיית התנים בפארק מונה כ-150 פרטים.

 

*

 

תעודת זהות: תן

תן הוא טורף בגודל בינוני, כלומר משקלו של תן בוגר יגיע לרוב לכעשרה קילוגרמים. הוא נפוץ בארץ כבר מימי קדם ומוזכר פעמים רבות בתנ"ך כפעיל במקומות שוממים. התן מקורב למשפחת הכלביים ומיוחד ביכולתו לאכול בעלי חיים וגם צמחים. התן פעיל בלילה ומנהל אורח חיים "משפחתי" הכולל בת זוג אחת וגורים המטופלים בידי הוריהם עד לבגרות. עונת ההמלטה של התן היא באביב, ובדרך כלל נולדים כארבעה עד שמונה גורים. התן צד לבד או עם בת זוגו, ורק לעתים נדירות יצא לצוד עם זוגות אחרים, וזאת רק כדי לצוד יחד בעל חיים גדול.