רוץ בן סוסי


רכיבה על סוסים היא לא חויה של כיף. היא מעניקה לרוכבים בטחון עצמי, שליטה יציבה נכונה וריכוז. כתבתינו ביקרה 'בחוות צהלה' במבוא חורון וגם הלב שלה דהר מהתלהבות

קרדיט: כתבת צעירה נעמה פרל

 

הילד בן הארבע דהר על הסוס בשבילי החורשה, אחר-כך נעצר קצת, נתן לסוס ללעוס עשב והמשיך בדהירה מתונה אחרי דניאל המדריך. הם רכבו לצד הכביש ביישוב מבוא חורון וסיימו בקפיצה מהסוס בחוות צהלה.

דניאל לוי, בעבר ראש אולפנה בקריית מלאכי, הקים לפני כמעט שבע שנים את "חוות צהלה", חוות סוסים העוסקת בעיקר ברכיבה טיפולית. החווה ממקומת במרכז הארץ, ביישוב מבוא חורון שבעמק איילון. יצאתי לפגוש את דניאל ולברר מה עומד מאחורי החווה המיוחדת הזו ומה הקשר בין איש חינוך, סוס וקאובוי.

דניאל, מהי רכיבה טיפולית?

"רכיבה טיפולית היא סוג של רפואה משלימה. במהלך הרכיבה המטופל מתרגל פעולות שונות כמו יציבה, שיווי משקל, הפעלת שרירים וכו'. הרכיבה, היא גם עזר נפשי ורגשי למטופלים עם בעיות לא בהכרח פיזיות, ילדים או נערים עם קשיים חברתיים והתנהגותיים. הרכיבה הטיפולית מוכרת כבר עשרות שנים ברחבי העולם ומחקרה הרשמי הראשון פורסם בשנת 1875 על ידי רופא צרפתי שהשתמש ברכיבה לטיפול במצבים שונים, והגיע למסקנה שהטיפול תורם לריפוי במצבים מסוימים. מאז, שיטת הטיפול התפתחה והתקדמה וכיום פועלות בארץ חוות טיפוליות רבות לכל המגזרים".

לדבר עם הסוס

דניאל הגיע אל תחום הרכיבה הטיפולית לגמרי במקרה, הוא מספר שתמיד אהב סוסים אך לא ממש הייתה לו הזדמנות לפתוח חווה, כיוון שגר בירושלים. "כשהגענו למבוא חורון התאפשר לי לפתח את התחביב ולעסוק בתחום הסוסים. בתחילה התנדבתי בחווה ושם למדתי איך להתייחס אל הסוסים וכיצד לטפל בהם. בסופו של דבר, הסוס הוא כלי העבודה שלי ואני מוכרח להכיר אותו היטב. גידלתי סוסים כדי ללמוד ולהכיר אותם ולאחר מכן עברתי הסמכה כמדריך רכיבה".

"הרכיבה על הסוסים היא בעצם אמצעי תיווך בין הילד לקושי איתו הוא מתמודד" מספר דניאל, "אם הילד לא עושה מה שצריך כדי להפעיל את הסוס, לא מתקשר עם הסוס בצורה נכונה- הסוס לא כועס עליו, לא מוכיח אותו, והילד בעצם מבין שהוא מוכרח לדבר עם הסוס בשפה שהסוס מבין, בדרך נכונה. הסוסים מורגלים בדרכי תקשורת של לחץ והרפיה, אותם למדו באילוף. הסוס לא רואה את הפגמים של הרוכב עליו, הוא לא מרגיש אם עולה עליו אדם בריא או נכה מאה אחוז- מבחינתו זה אותו הדבר, זה שונה מטיפול עם בני-אדם."

דבר נוסף שמחזק את המטופל היא תחושת השליטה. "ילד במשקל של 15-20 ק"ג מזיז חיה ששוקלת חצי טון מבלי להשתמש בכוח. הקשר עם הסוס מעניק לילד כוח, העצמה, מחזק את הביטחון ומשפר את הדימוי העצמי של הילד. הסוס גם מחייב את הרוכב לשבת נכון, ביציבות- זה דורש קשב וריכוז מצד הילד ונותן לו כלים לחיים."

דניאל מספר כי הוא אינו רואה את עצמו כקאובוי או בוקר, אלא כאיש חינוך שמשתמש בסוסים כדי להגיע אל הילדים. הוא מקשיב להם, רוכב איתם אחד על אחד ומשלב גם הנאה בטיפול. "הסוס הוא חיה אצילית" אומר דניאל, "הוא מהווה מעין דוגמה אישית לילד".

כל ילד הוא מיוחד

אני מבקשת מדניאל לספר על חוויה מיוחדת והוא מחייך ומודה, "כל ילד הוא מיוחד, כל מטופל שמגיע לכאן. ילד אחד שאני זוכר במיוחד ממש לא תיקשר עם הסביבה שלו ופתאום כשהכיר כאן את הסוסים הוא נפתח. הוא היה מדבר עם הסוס וגילה שהסוסים זה תחום שהוא מתחבר אליו. אם דבר כזה מצליח זה הכי משמח אותי, כשמצליחים לפתוח תקשורת עם ילד."

מלבד רכיבה טיפולית חוות צהלה מציעה גם רכיבה חווייתית, ימי-הולדת ועוד. "מגיעים לפה גם בני 60 כחלק מההתמודדות שלהם עם פחדים או טראומות עבר עם סוסים".

לסיום, שאלתי את דניאל איך הוא מרגיש בסוף יום עבודה והוא ענה מיד "הגעתי לנושא של רכיבה טיפולית מהרצון שלי לעזור לאנשים. אני מכיר סוסים, למדתי אותם ואני מדריך רכיבה מוסמך, אבל בסופו של יום אני איש של אנשים. איש שאוהב ילדים, נהנה לטפל בהם, לתת להם צידה לחיים ורק משתמש באמצעי קצת מיוחד, הסוס."

האמת? התרגשתי.