אותידע – לאבק יש רגליים


מאת איה גולדשמיד

"תסלח לי אתה ישראלי, במקרה?"

האיש הרים את עיניו משוּרת בקבוקי השמפו לשיער יבש, וסקר את השואל. "כן, אני ישראלי. איך עלית על זה?"

"בחו"ל אני מריח ישראלים מרחוק", הוא צחק. "כמו שני מגנטים שמתחברים".

"ובמה אני יכול לעזור לך?" לא היה לו פנאי לשיחה רֵיקה על געגועים לפלאפל ישראלי ולמערכוני הגשש החיוור. עוד חצי שעה הוא מתחיל מִשמרת.

"למען האמת, אני צריך עזרה", התכרכמו פניו לפתע. "אני מחפש את ד"ר כץ. הוא רופא המתמחה בבית חולים כאן בעיר. עשינו את כל הדרך מישראל במיוחד כדי להתייעץ אתו".

"נעים מאוד", המקומי הושיט יד איתנה, "מודה באשמה. ד"ר כץ הוא אני".

"רוני, לא תאמיני", צעק הישראלי בהתלהבות, למול פניהם הנדהמות של האמריקנים סביבו. "הִנֵה הרופא שלנו".

נערה תמירה קרבה לעברם משועשעת. "אני לא מאמינה, אבא, איך מצאת אותו?"

"מישהו מלמעלה סידר שניפגש", הוא חייך.

" אבל למה בעצם לא הגעתם אליי ישירות לבית החולים?" שאל הרופא.

"פשוט מאוד", הסביר האב, "הגענו לכאן בשל אלרגיה חזקה למדַי של רוני לקרדית אבק הבית. ההתעטשויות, הנזלת והעיניים הנפוחות היו הבעיות הקטנות".

"והבעיות הגדולות?" שאל דוקטור כץ.

"אסטמה קשה", ענתה רוני, "נשימה כבֵדה, שיעולים וצפצופים. פשוט לא יכולתי לחיות כך יותר".

"אז למה לא הגעתם אליי לבית החולים?" הקשה שוב הרופא.

"זה נשמע כמו חלום, דוקטור, אבל ברגע בו נחתִּי כאן, בשדה התעופה – הפכתי לבריאה באדם".

קשקשים לארוחת בוקר

בתים רבים המבהיקים מניקיון, זרועים ביצורים קטנים, קטנטנים: קרדיות אבק הבית. אל תנסו לחפש אותן. קרדית אבק הבית היא יצור קטן מאוד, בגודל של כ-0.3 מ"מ. בדרך כלל ניתן לראות אותה רק דרך מיקרוסקופ. לפעמים, על רקע שחור, אפשר לזהות את קרדית האבק גם באמצעות זכוכית מגדלת.

הקרדית חיה לה בכיף במגורי אדם, ומשוגעת על אבק המצטבר על גבי ספרים, בגדים, מיטות, ספות מרופדות, שטיחים, וילונות, ארונות בגדים וצעצועים.

היא ניזונה מחומרים הנמצאים באבק, אבל בעיקר מקשקשים הנושרים מעור האדם. כן, כולנו משילים מבלי משים קשקשים, שהם בעצם תאים מתים, מעל עורנו המתחלף ללא הרף.

והקרדית? היא חוגגת על זה.

הקרדית ממין זכר חיה רק כחודש, ואילו הנקבה חיה כחודשיים וחצי. הנקבה צריכה להספיק יותר בחייהֶ: היא מטילה כ-100 ביצים. מכל ביצה בוקע זחל, המתפתח לקרדית בוגרת, בעלת 8 רגליים זריזות.

קיימים בעיקר שני זנים עיקריים של קרדית אבק הבית, הנפוצים בכל העולם, אבל גם הקרדית שלנו לא תסכים לכל חבילת נופש. על שני דברים היא אינה מוותרת: טמפרטורה חמימה (35-25 מעלות צלסיוס) ומקום לח שהאוויר בו רטוב מספיק, ומכיל הרבה אדי מים. מה הפלא, אם כן, שבשפֵלה החמימה והלחה שלנו חיה בנעימים אוכלוסיית קרדיות – מהענקיות בעולם?

אזעקת שווא

על מה בעצם ההיסטריה, אם היצורים הקטנים והבלתי נראים הללו חיים בינינו בשלום ובשקט?

למרבה הצער, הקרדית עלולה להזיק מאוד. במהלך חייה קרדית מפרישה כ-2,000 גללים ממערכת העיכול שלה, וכאן מתחיל הבלגן: הגללים, ששוקלים מעט מאוד, מתערבבים בקלות באוויר, חודרים לדרכי הנשימה, לריריות האף ולעיניים. מי שאלרגי להם – הסתבך בצרות צרורות.

מסתבר שאלרגיה לקרדית אבק הבית היא נטייה גנטית (תכונה תורשתית שנולדים אִתה, שאף עוברת בתורשה לדורות הבאים). מצב של אלרגיה בגוף מפעיל בבת-אחת את כל אזעקות החירום, והגוף נכנס להיסטריה. לך תסביר לו שזו אזעקת שווא. לא פַּתוֹגֶן מעורר מחלות חדר לגוף – אלא אֶלֶרְגֶן, חומר שאיננו מסוכן. אין שום סיבה למערכת החיסון – הלא היא צבא ההגנה על הגוף – להיות בכוננות על.

אבל הגוף מסרב להירגע. האדם האלרגי מתעטש, אפו דולף ועיניו נפוחות, ולעתים הוא סובל גם מאסתמה המקשה מאוד על הנשימה. הגוף ינסה בכל כוחותיו לפלוט את ה"מחבל", ורק האדם האלרגי משלם את המחיר של המִלחמה המיותרת הזו. מעל 20% מהאנשים ו-85% מחולי האסתמה האלרגית סובלים מרגישות לקרדית אבק הבית, המכונה בטעות "אלרגיה לאבק".

האלרגיה מתפרצת בעיקר בבוקר, לאחר שבשעות הלילה נצמדו האנשים הרגישים לכרית, למִזרן ולשמיכה, הלא הם המעוז החם והלח של הקרדיות.

תכנית חיסול ממוקדת

האם יש פתרון לסובלים מאלרגיה, בעולמנו המאובק והעמוס קרדיות?

אז קודם כל, אל ייאוש. ישנן דרכים להרגיע את המצב. אתם זוכרים את הסיפור על הנערה מתחילת הכתבה? – המזל הוא, שלא צריך לרדת מהארץ כדֵי להיפטר מהאלרגיה. אפשר פשוט לגור באֵזור פחות חם ולח, מחוץ לשפֵלה המהבילה.

חוץ מזה, ממליצים הרופאים להפחית את כמות השטיחים בבית (בעיקר בחדרי שינה), ולהימנע מעודף ריפודים ווילונות.

מוטב גם לעטוף את המִזרן והכרית בכיסויים מיוחדים, החוסמים את המגע הישיר עם הקרדיות, ולכסות את האף והפה במסֵכת מגן כשמנקים את הבית, והאבק ממלא את האוויר.

כל אלו תכניות מניעה, אבל ישנן דרכים להדביר את הקרדיות עצמן. קרדית לא תשרוד כביסה בחום של יותר מ-60 מעלות וכן חשיפה לאור השמש. גם מיזוג אוויר, אשר מוריד את הטמפרטורה והלחות, וחומרים קוטלי קרדית לריסוס שטיחים ורהיטים יעילים מאוד.

ישנם גם שואבי אבק רבֵּי עוצמה ובעלי מסננים מיוחדים, הלוכדים את הקרדיות, ובשילוב מסנני אוויר בחלל החדר – אנו יכולים ליצור בית נקי מקרדיות.

אז נכון שאבק הוא לא חמץ, אבל יש אנשים שהאבק הורס להם את הבריאות, ולא רק לפני פסח.