אילו הייתי חלוץ


מאת מיקי אינהורן-נלקנבאום.

איך היו נראים חייכם, אילו חייתם בתקופת קום המדינה? מה הייתם לובשים, מול מה הייתם מתמודדים? בקיבוץ עין-שמר משחזרים את חיי החלוצים בחצר שבה חיו, ואפשר אפילו לטעום מתופיני התנור הישן.  חוויה של ממש עם טעם של פעם

יללת התנים, ערבים מסתננים, שמירות בלילות ותנאי מחיה קשים; קדחת, מחסור במים וריחוק מכל עיר מפותחת; כל אלה היו מנת חלקם של המתיישבים הראשונים בקיבוץ עין-שמר, ושל קיבוצים נוספים בישראל. שלא כמונו, שרגילים לקום בבוקר במיטה נקייה בבית ממוזג, להתקלח במים חמים ולהוציא אוכל טוב מתוך מקרר, החלוצים סבלו מאורח חיים קשה יותר. היה עליהם להתמודד עם תנאי מזג האוויר, מחלות, רעב וצמא, ואפילו עם מחבלים שבאו לפגוע בהם.
קומץ של צעירים שהגיעו למקום ב-1913להקים נקודת שמירה בפתחו המערבי של ואדי ערה, היו חלוצים של ממש. הם התיישבו בשני צריפים ובאורווה, עיבדו את השדות ולימים אף בנו את החצר המבוצרת בחומת אבן גבוהה כדי להגן על חייהם מפני הסתננות הערבים.
שער ברזל ענק אפשר לסוסים ולבהמות שחרשו את השדות להיכנס לחצר, ובנין אבן ענק בן קומתיים שנבנה עם הזמן, שיפר את תנאי חייהם. כאן הם התקבצו לדון, לאכול, ואף ליהנות ממעט תרבות.
אף ששופרו תנאי הקבוצה, חיי התושבים היו עדיין קשים. רובם חלו בקדחת, הם היו נתונים למתקפות ערבים וכמה מחבריהם אף נהרגו.
אולם דבר לא ריפה את ידם. התעקשותם של החלוצים היא שהביאה להתפתחותו של האזור ושל קיבוץ עין-שמר, ולמה שהוא היום.

חוזרים אל העבר
בכניסה לעין-שמר נמצאת חצר ישנה שהשתמרה. בחצר ניתן לעבור כמה תחנות בזו אחר זו, להתנסות במלאכות השונות של החלוצים ולהרגיש כיצד חיו פעם.
פגשתי את עופר ושני גלעד, את גילי ופלג שפירא ואת עומר עזר – ילדי הקיבוץ המתחפשים לחתולים בשעה שהמבקרים מגיעים, ומדגימים בפניהם כיצד חיו החלוצים.
הילדים רגילים כבר לערוך את ההדגמה בפני הבאים ל"חצר הישנה" והפעילה של עין שמר, ומרגישים באותם רגעים את עצמם כאילו היו חלוצים. הם מכבסים בגיגית עם קרש הכביסה, מצלמים כפי שצלמו פעם, מתלבשים ממש כמו חלוצים ואף מקימים אוהלים במו ידיהם.
לחזות בתופעה הזו, זו חוויה של ממש. אולם יותר מכך, גם המבקרים המגיעים למקום יכולים לחוות חוויה מיוחדת זו ולהרגיש ממש כמו חלוצים.
"בכל פעם שאנחנו מדגימים בפני הילדים המבקרים", מספר עופר גלעד, "אנחנו מבינים כמה ברי מזל אנחנו שנולדנו בתקופה זו וכמה קשים היו חייהם של החלוצים".

בלי אמא ואבא
"אלה למעשה החיים שחיו סבא וסבתא שלי", מוסיפה גילי שפירא. "בחדר האוכל המשוחזר במוזיאון אפשר לראות את הלבוש ואת הכלים השונים שבהם השתמשו באותה תקופה, והם שומרו".
ואכן ביקור במוזיאון המחודש של עין-שמר אף הוא בגדר חוויה, ולמעשה הוא ראשית הסיור במקום לפני הפעילות ב"חצר הישנה" שבה מדגימים הילדים את חיי החלוצים. במוזיאון מוקרן גם סרט המספר את סיפורם של החלוצים בעין-שמר: כיצד התלבשו, חיו, הגנו על עצמם, גידלו ילדים ומה החזיק אותם כל כך מלוכדים.
ב"חדר הילדות" ניתן לגלות כיצד נראו חייהם של הילדים, ילדי החלוצים והילדים הראשונים של עין-שמר. "הילדים עצמם סידרו את המיטות והיו מגלגלים את השמיכות עד לקיר. הם ישנו על גבי מזרוני קש ותירס, וחיו חיים כל כך צנועים", מדגיש עומר עזר המלווה אותי בסיור.
"הם גם לא ישנו עם ההורים אלא ב'בית הילדים', וקראו להוריהם בשמותיהם הפרטיים", מוסיפה גילי שפירא.
ומה הם עשו בחגים? אנחנו, ילדי הצברים שגדלו במדינה מתקדמת, מכירים את ארוחת החג המשפחתית, הביתית, שבה מבלים עם אמא ואבא ולא עם החברים מהכיתה… האם כך נהגו גם ילדי החלוצים? מסתבר שלא. "בחגים היו הילדים מתארגנים ומתגייסים להופיע לפני כל המתיישבים בהצגות ובמסכות שהיו קשורות למועדים", מספר שני גלעד. "אין חג שלא הייתה לו התייחסות. הכול היה ערכי".

"טבעול" במיקרוגל? לחמניות מהתנור!
בחצר הפעילה החל מתפשט ריח אפייה שעלה מן התנור הגדול. יצאנו מן המוזיאון לאחר שחווינו את ימי החלוצים בסרטים ובהסברים, כשאפנו מושך אותנו אל "תנור האפייה" של המתיישבים, העשוי כולו לבני שמוט המשמרים את החום.
היו תקופות שבהן החלוצים הפעילו את התנור הזה בעזרת עצים לבערה, אולם כיום, לאחר ששופץ, מבעירים את האש באמצעות גז.
כשהילדים אופים בתוכו לחמניות כמו אלו של פעם, וריח המאפה מתפשט על פני כל "החצר הישנה", נותרת בנו התחושה שאכן עברנו במנהרת הזמן וחיינו ממש כמו חלוצים לפרק זמן.
ואכן זו חוויה של ממש.

מילון החלוץ
החלוצים לא רק חיו אחרת, הם גם דיברו אחרת. לפניכם מילון מקוצר לשפתו של החלוץ, מזהים כמה מן המילים?

"גרמושקה" – אקורדיון
"רובשקה" – חולצה רקומה
"פתיליה" – כלי לחמום אוכל
"פרימוס" – כלי להבערה עם להבה
"מעגילה" – כלי לסחיטת המים מהבגדים
"פיילה" – גיגית לכביסה ולרחצה
"קשקשת" – קרש כביסה
"עששית" – כלי למאור
"מניסקה" – קופסאות אוכל מאוגדות
"סרפן" – שמלה מעל חולצה
"מנצים" – מכנסוני תינוק