אי, אפשר לחלק


מאת תמר זקס

רכסי הרים מושלגים, מנזרים עתיקים, חופי ים חוליים וכפרים בהם משמרים התושבים מסורת ארוכת שנים. כאן התרבות הים-תיכונית טבולה בנימוסים בריטיים, וברקע – סכסוך מתמשך בין התורכים ליוונים. ברוכים הבאים לקפריסין

לא רחוק מאיתנו, וליתר דיוק רק שלוש מאות קילומטרים מאיתנו, שוכן האי קפריסין –  האי השלישי בגודלו בים התיכון. מקומו האסטרטגי של האי בין אירופה לבין המזרח התיכון ואפריקה גרם לכך שהוא היה לאורך שנים תחנת מסחר חשובה באזור. עמים ומצביאים רבים ביקשו לכבוש אותו ולשלוט בו. אתרי הארכאולוגיה והעתיקות באי הם עדות לכל המלחמות והתהפוכות שעברו עליו ועל תושביו.

על המקום

עיר הבירה ניקוסיה שוכנת בליבו של האי, היא גם העיר היחידה בעולם שנשארה מחולקת. בעיר בולטים היחסים המורכבים בין התושבים היוונים לתושבים התורכים. חומה ארוכה חוצה את העיר וכמו באי כולו המעבר של תושבים מהאזור היווני לתורכי ולהיפך אינו מוגבל, אך גם אינו חופשי לגמרי.

דת: כמתבקש גם הדת בקפריסין מפוצלת לפי אזורים: בצפון  התורכי רוב אוכלוסיה היא מוסלמית סונית. ובדרום היוונית מהווה הכנסיה חלק חשוב  בחיי היום יום של האוכלוסייה.

אחות קטנה

היוונים הקדמונים כרו בו נחושת. יש סבורים שבזכותה זכה האי  בשמו  Cyprus (כמו cupper בשפות הלטיניות). הם גם אלו שהעניקו לאי  את זהותו ושפתו, את התרבות, והמאכלים.

אורח החיים של התושבים מזכירים מאוד את יוון.  לא לחינם זכתה קפריסין לכינוי "האחות הקטנה של יוון". בראשית שנות המאה העשרים ביקשו תושבי האי להתאחד עם יוון. נסיונם לא צלח, תחושת הקיפוח של התושבים התורכים הלכה והתעצמה. הסכסוך בין התורכים ליוונים גבה לאורך השנים  מחיר כבד בשני הצדדים.

אצלנו לא עושים ככה :

כמו במקומות רבים אחרים בהם שלטו הבריטים הותירה תקופת שלטונם את התיירים והמבקרים באי מבולבלים. בניגוד לרוב ארצות העולם הנהיגה בכבישי קפריסין היא בצד שמאל,כלומר ההגה והנהג היושב מאחריו נמצאים בצד ימין של הרכב.

אי בסכסוך

"אי, אפשר לחלק, או אי אפשר לחלק"  משחק המילים הלקוח ממערכון של שלישית הגשש החיוור  מבטא  יותר מכל את הנעשה על האי קפריסין.

לאחר הפיכה פרו יוונית שפרצה על האי בשנת 1975, פלש אליו הצבא התורכי והקים בצפון קפריסין מדינה חדשה "שנקראת הרפובליקה הטורקית של צפון קפריסין". מדינה שעד היום חוץ מתורכיה אינה מוכרת באופן  רשמית  על ידי מדינות אחרות בעולם. מאז אותה פלישה מחולק האי הקטן בין היוונים בדרום לתורכים בצפון. לכל אזור נשיא וממשלה משלו. למרות שמהומות הדמים בין שני העמים פסקו ,עדיין הסכסוך נמשך ופתרון נראה רחוק מתמיד.

אי תיירותי

תיירים רבים הפוקדים את קפריסין מגיעים אליו בשל האקלים הנוח ונופי הטבע המופלאים. גבעות הכורכר, חופי ים חוליים ולבנים, וחופים סלעיים שמי הים פיסלו וחצבו בהם מערות ונקרות יחודיות. את האי חוצים הרי טורדוס המושלגים בהם גם הר האולימפוס המפורסם. כפרים  קטנים אשר בסמטאותיהם הצרות  משמרים התושבים את אורח החיים המסורתי  של אבותיהם, עד כי למבקרים נדמה כי שהזמן עמד בהם מלכת. שדות של פרחים צבעוניים באביב, ונוף מוכר מעט המזכיר משהו בין  הנוף של יוון לבין הנוף הארצישראלי של הגליל והשומרון.

אנחנו נשארים בארץ

במשנה מוזכרת המילה קפריסין מספר פעמים כתיאור לפקעות של פרח הצלף, כך גם נקראת הפקעת ביוונית kapparis. בעבר גידלו את הצלף באי קפריסין כדי להכין מהפקעות תבלין הנקרא קפארי וגם יין.  בבית המקדש היו משרים את הציפורן – אחת ממרכיבי הקטורת, ביין קפריסין. רש"י מסביר שזהו יין הבא מקפריסין, והתוספות מפרשים שזהו יין הנעשה מפקעות הצלף.  יתכן שאין מחלוקת ביניהם ואכן באי קפריסין היו מכינים את אותו יין מהפקעות של הצלף, שבעצמן נקראו כך על שם האי.

בכפר דבורה שברמת הגולן נמצא משקוף ועליו הכתובת "זה בית מדרשו של רבי אלעזר הקפר". כנראה אותו רבי אלעזר היה במקצועו מכין קפארי או יין קפריסין מפקעות הצלף, ולכן נקרא קפר.

מה בתפריט?

סלט יווני, לצד גבינת חלומי קלויה על האש, גבינה המופקת מערבוב חלב כבשים ועיזים. ולקינוח מגישים במטבח הקפריסאי פירות מסוכרים, או קפה שחור הדומה לקפה הבוץ שלנו, אותו אנו נוהגים לכנות כאן בישראל קפה תורכי.

הידעת ?

ברחבי העולם קיימים 18 הרים הנקראים בשם אולימפוס: בקפריסין, ביוון, ובאסיה הקטנה. כך גם בניו זילנד, בטנסי, בוושינגטון, וביוטה . על כוכב המאדים נמצא הר הנושא את השם האולימפוס של המאדים. זהו ההר הגבוה ביותר הידוע עד כה במערכת השמש.