גם אברהם פריד היה ילד


מאת דיקלה ד' גל-עד

"תחזיק חזק, עלה קטן שלי!" כך מבקש אברהם פריד בהופעותיו הרבות בארץ, ומתכוון לחייל החטוף גלעד שליט. את שיריו הרבים והיפים של אברהם פריד כולנו מכירים בעל פה ואוהבים מאוד, אפילו שאברהם גר בכלל בארצות הברית. כן, הזמר שחידש את השיר "שהשמש תעבור עליי" נולד וגדל בברוקלין, בקראו הייטס, שכונה יהודית ברובה שגרו בה חסידים, ליטאים וחסידי סאטמר. הוא הצעיר מבין שמונה אחים, כולם חסידי חב"ד ושליחי חב"ד בעולם, וזה גם מה שחשב אברהם הצעיר להיות כשיגדל – שליח חב"ד. אלא שיום אחד, כאשר הלך עם הוריו לבקר את הרבנית חנה, אמו של הרבי מלובביץ', היא ביקשה שאברהם הקטן ישיר לה, ומכיוון שהיה ביישן, עמד מאחורי וילון ושר. הרבנית הצדיקה בירכה אותו ואמרה לאחד החסידים שבע"ה כשיגדל יהיה "בעל ניגון". היום כולם רואים שברכתה התגשמה, וכולנו נהנים ממנה עד מאוד.
האם הערצת מישהו בילדותך?
"וודאי, את הרבי. הייתי מתפלל עם אבי בבית הכנסת שלו והייתי מאזין לדרשותיו. הוא היה הצדיק. לימים, כאשר התחלתי להופיע, זכיתי להתקרב אליו יותר".
ספר לנו על פגישתך עם הרבי מלובביץ'.
"לקראת בר המצווה שלי הלכתי לקבל ברכה ממנו והתרגשתי מאוד. הוא שאל שאלות על הדרשה, והיה נחמד מאוד וחם. אחרי עשר שנים, בעקבות השירה, הלכתי אליו שוב, והוא נתן לי את ברכתו. הוא אמר שזו תהיה השליחות שלי. ללא ברכתו לא הייתי מגיע למה שאני היום".
איזה ילד היית?
"הייתי ילד רגיל. למדתי בישיבת 'אוהלי תורה', ובגיל תשע הצטרפתי למקהלת ילדים שהופיעה בערבי חב"ד. עם הזמן הפכתי להיות סולן, ואהבתי מאוד את המעמד הזה. אני זוכר את הפעם הראשונה שבה שרתי סולו. הקהל הריע ונעמד על רגליו למחוא כפיים. אז הגיע אליי המפיק וקרא לי אל הבמה, עמד אִתי והרים את ידי".
איזו מוזיקה אהבת בילדותך?
"ניגוני חב"ד, יום טוב ארליך וחזנות".
האם היו לך אוספים?
"כן. אספתי תמונות של הרבי".
ומה אהבת ללמוד בבית הספר?
"הרבה דברים: אהבתי את פרשת השבוע, אהבתי ללמוד את השולחן ערוך ואת ההלכות וגם את שיחות הרבי".
ומה לא אהבת?
"לא כל כך אהבתי גמרא".
היו לאברהם גם שעות פנאי אחרי הלימודים, שבהן אהב מאוד ספורט. הוא אהב לשחק כדורסל וכדור בסיס (בייסבול), ואהב לקרוא סיפורי צדיקים. עיתון ילדים הוא לא קרא, אבל בעלונים של חב"ד היו סיפורים לילדים (Pox & Tails סיפורים ומעשיות), והוא חיכה להם בכל שבוע. אברהם אוהב את ארץ ישראל, את כולה. אין מקום שהוא לא היה בו, ואפילו בגוש קטיף הוא הופיע, ולא פעם אחת. הוא אוהב את כול ארץ ישראל, ובמיוחד את הקהל הישראלי שאוהב אותו בחזרה ומגיע אל הופעותיו פעם אחר פעם. כאן הוא מרגיש בבית.
ובבית?
"בבית, בברוקלין, מחכים לי רעייתי וששת ילדיי".
מה תרצה לאחל לקוראי "אותיות לילדים" שאוהבים את שירתך כל כך?
"לכל אחד יש כוחות. הפעילו את הכוחות הללו להגשמת חלומותיכם ולעזרה לכלל ישראל. עתידכם בידיכם. הבטיחו שתורה ומצוות יהיו עמכם, כי אתם יכולים לשנות אצלכם ולשנות בביתכם, ואז בעירכם ובארצכם. שנו לטובה ככל יכולתכם".

לתגובות:catomi@walla.com