הטבע של הצבע – חלק שלישי ואחרון


תמר הירדני

 

בפרק האחרון של סדרת הכתבות הצבעוניות שלנו, זה הזמן להניף את הדגל…

אז עכשיו אתם יודעים שלצבעים יש משמעות, גם מבחינת האופי של האדם שבוחר אותם ואפילו מבחינת היהדות והקבלה. אבל יש דבר אחד שעוד לא בדקנו, וזה –  מהי משמעות הצבע בדגלים?

דגלי השבטים

לפני שנבדוק מה קורה על דגלי העולם היום, הבה נחזור אחורה בזמן אל דגלי השבטים במדבר.

לאחר יציאת מצרים חולקו השבטים למחנות וכך הם צעדו ארבעים שנה במדבר. כל שבט הניף דגל (אותו מכנים חז"ל בשם 'מפה'), שעליו הופיע סמל חיה, צמח וכדו'. לכל דגל היה גם צבע מיוחד שתאם לרוב את צבע האבן שלו על החושן של הכהן הגדול. האבן של שבט ראובן, למשל, נקראה אודם וצבעה היה כמובן אדום. האבן של שמעון נקראה ברקת וצבעה היה ירוק. הצבעים שנבחרו לשבטים הן על החושן והם על הדגלים נועדו לאפיין את אופיים הפנימי. ראובן, למשל, היה השבט הבכור ולכן קיבל את הצבע האדום שמסמל לידה, ראשוניות וחיים חדשים; האבן של שבט אשר היתה תרשיש שצבעה צהוב-ירוק, וזאת מפני שהנחלה שיועדה לו בארץ ישראל התברכה בעצי זית מהם מפיקים שמן בצבע זית; האבן של יששכר היתה ספיר שצבעה תכלת, מפני שיששכר היה האחראי על עיבור השנים על פי השמש והירח, שהם גרמי השמים.

אמור לי מה צבע הדגל שלך

הרעיון שדגל והצבעים שעליו משקפים את אופי העם או השבט באים לידי ביטוי גם בדגלי העולם בימינו אלה. הבחירה בצבעים נובעת משיקולים חשובים הקשורים בתולדות העם, בעקרונותיו ובערכיו. בדגלי מדינות רבות מופיעים הצבעים אדום-לבן-כחול, ובכל דגל ההסבר שונה: בדגל צרפת למשל, מייצגים הצבעים את שלושת עקרונות המהפכה הצרפתית: האדום הוא החרות, שכן דם רב נשפך כדי להשיג אותה; הלבן הוא השוויון שכן כל הצבעים הנכללים בו זוכים למעמד שווה, והכחול הוא האחווה כמו השמיים שפרוסים מעל כולם. דגל ארה"ב מבוסס על עקרונות אחרים לגמרי: האדום מסמל גבורה ותעוזה, הלבן מסמל טוהר ותמימות, והכחול מסמל התמדה וצדק.

בדגל האיטלקי הוחלף הכחול בירוק והדגל מסמל את נופה של איטליה: האדום מייצג את הדם שנשפך במלחמות העצמאות האיטלקיות; הלבן – את הרי האלפים המושלגים, והירוק – את השדות והגבעות. גם דגל פינלנד מבטא את נופיה: הכחול מסמל את האגמים והשמים, והלבן – את השלג המכסה את פינלנד רוב ימות השנה.

כמעט כל דגלי המדינות המוסלמיות מורכבים מארבעה צבעים בלבד: ירוק, שחור, אדום ולבן. הצבע השחור שימש על דגלו של מוחמד במסעותיו להפצת האסלאם בחצי האי ערב; האדום מסמל את מסעות המלחמה והכיבוש של ממשיכיו לאחר מותו; הלבן מסמל את קדושת המאמינים והירוק הוא הצבע הקדוש באסלאם, מפני שהאסלאם נולד במדבר, בו נווה המדבר הירוק מסמל חיים ורעננות.

כפי שראינו, כמעט בכל דגל מבטא האדום דם ומלחמות. האם עם הבוחר לשלב אדום בדגלו מעיד בכך על אופיו או על רצונו לזכור את ההיסטוריה העקובה מדם שלו? כך או כך, דגל ישראל, שמקורו בקהילות יהודיות באירופה במאה ה-19, אינו מכיל אדום כלל. אדרבא, צבעיו הם תכלת ולבן – שני צבעים רוחניים המסמלים קדושה וטוהר. גם עיצוב הדגל מבוסס על פריט קדושה, הלא הוא הטלית שמשני צדיה פסים ובקצותיה פתילי תכלת. מה מעידים הדגל הישראלי וצבעיו על עם ישראל?

* * *

בתום ששה פרקים העוסקים בסודותיהם המופלאים של הצבעים, על אופיים, תכונותיהם והשפעתם העצומה על התרבות ועל יחידים, נקנח בכמה המלצות על התאמות ושימוש נכון בצבעים.

מתאים לי ירוק?

התאמת צבעים היא עניין של טעם, אבל למרות זאת מצביעים המומחים על כמה הגדרות בסיסיות של מה מתאים ומה לא.

"צבעים אנלוגיים" הם שלושה צבעים, הנמצאים אלה ליד אלה בגלגל 12 הצבעים, כמו ירקרק-צהוב-כתמתם. "צבעים משלימים" הם שני צבעים, העומדים זה מול זה בקו ישר בגלגל 12 הצבעים, כמו אדום-ירוק או סגלגל-ירקרק. צבעים אלה יוצרים יחד ניגוד, יציבות והרמוניה, ובגדים בצבעים אלה ייראו טוב ביחד. אפשר לשלב גם שני גוונים סמוכים ואחד נגדי. כך למשל חצאית סגולה עם חולצה ירוקה ישתלבו טוב עם צעיף אדום עדין, אבל מכנסיים תכולים עם חולצה אדומה וצעיף ירוק ייראו כמו מסיבת טראנס רועשת.

הטבע, אגב, יודע להתלבש יפה מאד: עלי הכותרת של הפרח יתאימו בגוון הנכון לצבע הגבעול והעלים. כל מה שצריך זה לצאת לטבע וללמוד איך זה עובד, כמו בתמונות המצורפות.

צבע ליד צבע

צבעים משפיעים אלה על אלה ומגיבים שונה כשהם ליד צבעים שונים. שימו לב למשל כיצד נראה הריבוע האדום על כל אחד מהרקעים שסביבו: הוא מבריק על רקע שחור, עמום על רקע לבן, נעלם על רקע כתום ורב עוצמה על רקע תכול. דבר זה מלמד שכל צבע יכול "להשתנות" ולהגיב לצבעים האחרים המופיעים אתו. מידע זה חשוב, למשל, באיפור: בניגוד לסוברות שכדאי להן להדגיש בעיפרון או בצללית כחולה את עיניהן הכחולות, מסתבר שאלה דווקא יטשטשו את צבע העין. איפור תכלכל יתאים דווקא יותר לבעלות עיניים חומות או ירוקות.

צובעים את הבית

גם הבית צריך להתלבש: קירות בצבע קרם וריהוט חום מעניקים תחושה של חמימות וביתיות, וכך באמת נצבעו ורוהטו רוב הסלונים בישראל עד לפני כמה עשורים. בדור האחרון נפוץ השימוש בצבעי "קרים" בריהוט המודרני, כמו שחור, אפור מטאלי (מתכתי), כחול כהה ולבן. זה אכן מאד אופנתי ומרשים אבל מסתבר שגם משפיע על אווירת הניכור וה"פלסטיקיות" שמשרים היום בתים על אורחיהם.

לא צריך להחליף את כל הסלון כדי להשרות בבית אווירה מיוחדת. אם הסלון מרוהט בצבעים משעממים, תמונה גדולה בצבע יוצא דופן יכולה להשפיע על האווירה. אפילו צבע התאורה יכול להשפיע על הלך הרוח לטוב ולרע!