המוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס בחולון מציג: X+Y – קומיקס ישראלי 1995-2010


6 כותבים, 75 יוצרי קומיקס ו-800 יצירות
בדיאלוג על 'מה בין קומיקס, מקום ותרבות '

06.05 -30.10.2010

המוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס בחולון יציג את התערוכה "x+y -קומיקס ישראלי 1995-2010". התערוכה תתקיים בתאריכים 6.5-30.10.2010.
תחקירן התערוכה: דניאל גולדשטיין.

"X+Y" היא תערוכה שנייה בסדרה של שלוש, בנושא קומיקס ישראלי הסוקרת את עבודתם של יוצרי קומיקס ישראליים הפועלים מאז אמצע שנות ה-90 ועד היום. בתערוכה זו מתקיים דיון בין יוצרי הקומיקס ובין שישה כותבים שהוזמנו במיוחד להתייחס לשפת הקומיקס העכשווית והשתקפות החברה הישראלית בו.

"ביפאן הקומיקס נחשב בעיקר בידור. זה מוצר צריכה שאתה קונה, קורא ואז משליך לפח. בצרפת, לעומת זאת, כשמישהו קונה חוברת קומיקס הוא שומר אותו בספרייה הרבה זמן, יש לו ערך אספני" ציין בראיון אמברואז לסל, אוצר מוזיאון הקומיקס בבריסל.

בישראל רוב רוכשי חוברות הקומיקס, הפופולרי, הבדיוני, האוטוביוגרפי, הדתי ואפילו האורבני, שומרים על החוברות מכל משמר. נדמה כי הסצנה קטנה מכדי לאפשר מועדוני מעריצים – או תרבות החלפה או מכירת חוברות. פגישה של חובבי קומיקס נראית לעיתים כמו פגישת מחזור של חבורה בעלת קודים פנימיים בחינת "זר לא יבין זאת".

הכותבים בחרו מתוך שמונה מאות העבודות שנאספו לקראת התערוכה, עבודות שילוו את כתיבתם ומתפרסמות לצידן בקטלוג.

ששת הכותבים ומאמריהם הם: קובי אוז ,תלמוד בבלי, מסכת שבת דף לג/ב '
צור שיזף, 'מקומיקס – שנות התשעים העצובות', ד"ר יערה בר-און, 'שלוש נשים יוצרות קומיקס',אבנר ברנהיימר 'דרוש גיבור', יעל טרגן ,'גיבורי הבד והבדיה – גוף של סריג בקומיקס ישראלי העכשווי' וניצה לבבי ,'הבניית הזהות המגדרית של חיילות בקומיקס הישראלי'.

שבעים וחמישה יוצרים בתערוכה התבקשו לענות בדרכם על 'איך עושה קומיקס' וששה כותבים התבקשו לכתוב על 'מה בין קומיקס, מקום ותרבות'.

יוצר הקומיקס אסף חנוכה כותב: "אני יוצר קומיקס כתוצאה משילוב בין האהבה לציור ובין חוסר הרצון לצאת מהחדר", ירמי פינקוס, יוצר רב תחומי, חבר בקבוצת אקטוס וראש המסלול לאיור בשנקר אומר: "אני אוהב לספר סיפורים. כאמן קומיקס אני יכול לבנות עולם ספרותי מורכב ולהשתמש באיור ובטקסט כדי להעצים את היצירה". אז מה זה קומיקס ? משיב נמרוד רשף: "טוב יותר מסרט ויותר טוב מספר. מה שלקחתי איתי בתיק מאז כיתה ב".

קובי אוז: " אני לא כל כך אוהב גלובלי, גלובלי הוא כיבוש, הוא קולוניאליזם כלכלי. אני אוהב ספציפי, דברים שיכלו לצמוח כאן ורק כאן בעציץ קטן ושמו ארץ ישראל. אני אוהב דברים שדרך משקפי תלת מימד עבריים/יהודיים/ישראליים אפשר להנות מהם פי אלף"

צור שיזף : "קומיקס אמור לפרוץ גבולות, אין לו עורך, הוא ההיפוך המושלם מהביטוי המסגרתי, הוא אמור לבעוט מלמטה, להכות מלמעלה לדחוף מהגב ומתחת. ואז הגיעו האביר זיק והברווז של דודו גבע. דודו גבע היה הכהן הגדול שערבב שטויות, אהבה ופוליטיקה במרק ברווז אחד. הוא היה נציגה של תל אביב כפי שנוצרה ברגע שנולדה. עיר של שטויות, תשוקות, חלומות, פקידים קטנים ואפורים שמצחיקים את תושבי העיר הנתונים לחסדיהם. "

ביום פתיחת התערוכה יתקיים כנס קומיקס בינלאומי בשיתוף המרכז לחקר פוליטיקה וחברה אירופית באוניברסיטת באר שבע. בכנס ישתתפו חוקרים ויוצרי קומיקס בשלושה מושבים : "נשים וקומיקס", "פוליטיקה וקומיקס", "אלוהים וקומיקס".

בין המשתתפים בכנס :
Prof. Anka Feuchtenberger, Hamburg University, Hamburg,
Dr. Bernd Dolle-Weinkauff, Goethe University, Frankfurt/Main
Ms. Agatha Nowicka, Comics’ Artist, Poland
מישל קישקה ומרב סלומון

הכנס יתקיים 06.05.10 במדיטק חולון בין השעות 11:30-18:30,
עם סיום הכנס מוזמנים כל משתתפיו לפתיחת התערוכה במוזיאון.

המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס חולון
ויצמן 61 חולון, 03-6521849
שעות פתיחה : ימים ב',ד',ו',ש' 10:00 עד 13:00
ימים ג', ה' 17:00 עד 20:00
מחיר כרטיס:10 ₪

www.cartoon.org.il

כנס קומיקס בינ"ל
מדיטק חולון, שד' גולדה מאיר 6
טל' לרכישת כרטיסים: 03-5021552
www.mediatheque.org.il
מחיר כרטיס : 30 ₪ לסטודנט, 50 ₪ רגיל