המלטה בהפתעה! גיבון נולד בספארי


בטינה, היא קופת גיבון בת 32 הפעם האחרונה שהיא המליטה הייתה לפני 11 שנים ומפאת גילה המבוגר והעובדה שמאז ההמלטה חלפו כל כך הרבה שנים, אף אחד לא חשב על גור, באי הגיבונים שבספארי.
אבל, הבלתי יאמן קרה, בטינה המליטה והיא חובקת גור קטן איתו כמנהג הגיבונים היא קופצת מענף לענף.

קופי הגיבון, כמו קופי אדם אחרים נחשבים לבעלי חיים בסכנת הכחדה. בספארי החלו לחשוב בשנים האחרונות ל"רענן" את הקבוצה ולהביא אליה כמה פרטים צעירים.
שלושת הפרטים שבחצר, הנקבה בטינה והזכרים בגירה ובן שבע נחשבו לקבוצה חביבה המרבה להשמיע קולות הנשמעים למרחוק. המלטה לא נראתה באופק.
באחד הבקרים בשבוע שעבר, הבחין עופר מטלון ראש מחלקת הקופים בספארי בגור קטן הצמוד לבטינה. עופר שלא האמין למראה עיניו דיווח בהתרגשות לכל אנשי הספארי.
מאז, שני הזכרים שבחצר, גם כן לוקחים חלק ומסייעים לאם המאושרת ומידי פעם אפשר לצפות בהם מלטפים את ראשו הקירח של הגור הקטן.
בעוד כארבעה חודשים אפשר יהיה לצפות בו מנסה כוחו בהתנדנדות על ענפים ובגיל חצי שנה ככל הנראה יתחיל ללכת על שתיים.
הגיבונים, חיים רק ביערות הטרופיים של דרום מזרח אסיה, הם קופי אדם חסרי זנב, מונוגמיים וחיים בקבוצות משפחתיות. המשפחה שומרת על הטריטוריה בעזרת קולות הנשמעים למרחק של עד 9 ק"מ.

הגיבונים נמצאים בסכנת הכחדה מהסיבות הבאות : הם סובלים מצייד לצרכי בשר ובשנים האחרונות לצערנו גם לצרכי "הפיכתם" לחיות מחמד, עניין שהפך ל"אופנתי" בארצות רבות באסיה. גיבונים רבים מוצאים את מותם בזמן הצייד או בשעת ההובלה. כמו כן, הסכנה הגדולה ביותר לה חשוף הגיבון היא כריתת יערות. יערות הגשם נעלמים בקצב מדאיג בשל כריתת עצים לתעשיית העץ ולחקלאות, מה שמשאיר לחיות היער מקום שהולך וקטן לחיות בו.
בספארי נמצאים הגיבונים על אי בתוך האגם שבמרכז גן החיות. מאחר והם חוששים ממים ולא שוחים, גני חיות מרבים לשכנם באזורים כאלו שמאפשרים לראות אותם ללא סורגים ורק מים מפרידים בינם לבין הקהל.
מבחינתנו, מדובר בעיתוי מרגש מאוד מכיוון שממש עכשיו בחג הפורים אנו מציינים בספארי את שנת קופי האדם (קופי העל) העולמית שנקבעה על ידי EAZA, ארגון גני החיות האירופאי, וחשים כי נפל בחלקנו מזל גדול שיאפשר להסביר לקהל שלנו אודות הסכנות והקשיים העומדים בפני קופי האדם בעולם.
.
במהלך שנת 2011 יציינו ברחבי העולם בכלל ובגני החיות בפרט את שנת קופי האדם
גני החיות ברחבי אירופה יעסקו במצבם של קופי העל בטבע, יערכו פעילויות מיוחדות עבורם וביחד ינסו לעשות את השינוי ולהביא את קופי העל לגורל טוב יותר!

אצלנו, תוך פחות משנה נולדו שני קופי אדם נדירים (לפני שמונה חודשים נולד לאמא מבוגרת גור אורנגאוטן) מבלי שתיארנו לעצמנו שהדבר יקרה.
עכשיו לאחר שבעה חודשי הריון אנו מקווים כי בטינה תצטיין בתור אמא ותצליח להביא את הגור שלה לבגרות.
בזכות ההמלטה הזו אנו רואים אופק מובהק לכך שקופי הגיבון ימשיכו להתרבות בספארי.