הפלישה לקוסטה ריקה


מאת איזי רוטר

קוסטה ריקה היא מדינה שנמצאת במרכז אמריקה, ובאופן כללי היא אחת המדינות הדמוקרטיות והיציבות ביותר במרכז ודרום אמריקה, הידועות בדיקטטורות ובמלחמות האזרחים שלהן. אמנם בעברה הרחוק גם קוסטה ריקה נשלטה על ידי דיקטטורה, אך משנת 1948, לאחר 44 ימי מלחמת אזרחים, קוסטה ריקה הפכה למדינה שקטה ושלווה, שכבר ב-1953, כלומר לפני 58 שנה, החליטה על ביטול הצבא שלה! ממש כך! לקוסטה ריקה אין בכלל צבא.

הכלכלה של קוסטה ריקה היא כלכלה יציבה, והיא נחשבת לאחת מהמדינות המוצלחות במרכז ובדרום אמריקה. נשיאת קוסטה ריקה היא לאורה צ'ינצ'ייה, המייצגת את המפלגה הסוציאליסטית, אך אין זו מפלגה רדיראלית (קיצונית), אלא דומה יותר למפלגות סוציאליות באירופה ובישראל.

הכירו את השכנה ניקרגואה

צפונית לקוסטה ריקה שוכנת מדינה שהיא בדיוק ההיפך מקוסטה ריקה. למדינה הזו קוראים ניקרגואה. שתי המדינות קיבלו עצמאות באותו הזמן, אך לניקרגואה לא היה שנה אחת של שקט, כאשר אחת הסיבות לכך היא ארה"ב, אשר כבשה אותם למשך יותר מעשרים שנה, ולבסוך השאירה אותם עם דיקטטור אכזרי, אשר לא רק הוא שלט באכזריות, אלא גם בנו ונכדו. לבסוף, כאשר כבר הצליחו להדיח אותם, זה היה על ידי שלטון קומניסטי שהיה לא פחות אכזרי.

ניקרגואה מועדת לאסונות טבע, והיא רגילה ברעידות אדמה, התפרצויות הרי געש והוריקנים. ניקרגואה היא אחת המדינות העניות בעולם, והרבה מתושביה בוחרים להגר ולעזוב אותה. נשיא ניקרגואה כיום הוא דניאל אורטגה, שהיה בעברו חבר בממשלה הקומניסטית, ותפיסתו נשארה כזו; הוא עוין מאוד את ארה"ב, ובאופן קבוע בוחר להתחבר עם שונאי ארה"ב. גם יחסו לישראל עוין מאוד, והוא ניתק את היחסים עם ישראל בעקבות אירועי המשט לעזה, כאשר ישראל השתלטה על האונייה מרמרה.

לפלוש למדינה שכנה בגלל גוגל?

לפני פחות מחודשיים צבא ניקרגואה פלש לשטחה של קוסטה ריקה. ליתר דיוק, החיילים חצו את נהר סן חואן, שהוא הגבול שבין שני המדינות. בתגובה לשאלה שנשאל מפקד הצבא של ניקרגואה מדוע הם פלשו לקוסטה ריקה, מדינה ללא צבא אשר חייה בשלום אִתם עשרות שנים, ענה מפקד הצבא כי השטח שייך בכלל לניקרגואה. "ככה זה מופיע במפות של גוגל", הוא אמר. הרבה מאוד גבות הורמו. המפות של "גוגל"? זו הסיבה לפלוש למדינה אחרת? גוגל, כמובן, נבהלו והצהירו מיד שהמפות שלהם בכלל לא מדויקות, ובטח לא מחייבות את המדינות, והם בכלל יתקנו את הטעות הזו. ממשלת ניקרגואה פנתה, כמובן, לגוגל ודרשה ממנה שלא לשנות את הגבול כפי שהוא מופיע.

כל השטח שניקראוגה כבשה הוא סך הכול קצת פחות משלושה קילומטר, ולכאורה לא ברור למה הם בכלל טרחו לעשות זאת. נכון שבעבר המדינות התווכחו על הזכות להטות את המים של הנהר לכאן או לכאן, אך מעולם זה לא הגיע לכדי פלישה.

נחשו מי עומד מאחורי רעיון הפלישה…

קוסטה ריקה, שהיא כאמור מדינה ללא צבא, החלה לפעול ברחבי העולם על מנת שילחצו על ניקרגואה לסגת מיד מקוסטה ריקה. באופן לא מפתיע, הוגו צ'אבס, נשיא וונצואלה, התייצב לצד אורטגה מניקרגואה והצהיר כי מדינתו תומכת בתביעות של ניקרגואה. זה לא מפתיע, כי הוגו צ'אבס לא רק שהוא דיקטטור קומוניסט, הוא גם שונא מאוד את ארה"ב בצורה כפייתית ומטורפת.

בדיונים של מדינות אמריקה התגלה משהו שחשף את כל השערוריה הבינלאומית שהובילה לפלישה הזו. התברר כי איראן, אותה איראן הנמצאת בכלל במפרץ הפרסי, מחזיקה בניקרגואה לא פחות ממאה דיפלומטים, מספר גדול מאוד בשביל מדינה קטנה. הגילוי הזה והתמיכה של וונצואלה הביאו את כולם למסקנה שהקנוניה נתגלתה: איראן, יחד עם וונצואלה וניקרגואה, החליטו לפגוע בארה"ב ובבנות בריתה באמצעות הקמת תעלה חלופית לתעלת פנמה.

התעלה שמחברת בין שני האוקיינוסים

מהי תעלת פנמה? תעלת פנמה היא תעלה מרשימה מאוד, שמחברת בין האוקיינוס האטלנטי לאוקיינוס השקט. התעלה היא עורק ימי חשוב מאוד; היא חוסכת לאוניות נסיעה ארוכה מאוד של יותר מ-13,000 קילומטרים! התעלה, שאורכה 77 קילומטר, החלה אמנם להיבנות על ידי הצרפתים, אך לאחר שהם לא הצליחו לסיים אותה, ארה"ב קנתה בשנת 1904 את הפרויקט וסיימה אותו. החל משנות האלפיים התעלה שייכת למדינת פנמה, אך לארה"ב יש השפעה רבה מאוד על התעלה שהיא בנתה, והיא רשאית להפעיל כוח צבאי שייגן על התעלה. פנמה היא, כמובן, חברה טובה מאוד של ארה"ב.

תעלת פנמה חשובה מאוד לפנמה עצמה. ההכנסות מהתעלה – מאגרות וממסחר – מהוות כמעט 80% מההכנסות של פנמה! מובן שהתעלה חשובה גם ביטחונית, והיא מאפשרת שליטה טובה יותר על האוקיינוסים שנמצאים סביב ארה"ב, לכן לארה"ב יש אינטרסים חשובים מאוד בתעלה.

הסיבה האמיתית לפלישה לקוסטה ריקה

האיראנים חשבו על רעיון מבריק; הם יקימו תעלה מתחרה לתעלת פנמה, "תעלת ניקרגואה". האמת היא שזה לא כל כך קשה; לפני שבנו את תעלת פנמה, באמת חשבו לעשות זאת בניקרגואה. השיטה היא מאוד פשוטה: אוניות ישוטו דרך נהר הסן חואן שיורחב ויעומק על מנת לאפשר זאת, משם הם יגיעו לאגם ניקרגואה ומשם יחפרו האיראנים 10 קילומטרים של תעלה מלאכותית, שתוביל לאוקיינוס השקט. לכאורה, רעיון מצוין, אך הייתה לו בעיה אחת קטנה. על מנת לעשות את הפרויקט הזה, צריך לשלוט בשני צִדי הנהר, במיוחד בנקודה שבה הוא מתחבר לאוקיינוס האטלנטי, ומי שלט בצד השני? קוסטה ריקה.

זו הסיבה שניקרגואה פלשה לקוסטה ריקה, על מנת שאיראן וונצואלה יקימו תעלה מתחרה לתעלת פנמה ויפגעו בארה"ב.