השוקולד מה לא אמרו עליו…


מאת תמר זקס


הוא טעים, הוא מתוק ולפעמים גם מריר. הוא מגיע לבד, עם חלב או תוספות אחרות. הוא משמין וממכר אך גם תורם לבריאות. הוא  יוקרתי וגם עממי. כיף לקבל אותו כשי, כיף עוד יותר לחלוק אותו עם אחרים, ולראות את החיוך מתפשט על פניהם של המקבלים. אז קדימה, עזבו הכל והצטרפו אלינו למסע מיוחד בעקבות השוקולד.


שוקו בגביע של זהב
הראשונים שהבינו את יחודם של פולי עץ הקקאו היו בני המאיה והאצטקים לפני כשלשת אלפים שנה. הם ייחסו לפירות העץ סגולות  פלא והכינו מהם "שוקולטל" – משקה מר חריף סמיך ועיסתי, ממנו נהנו רק  הקיסר ובני האצולה.  פולי הקקאו שימשו אותם למזון ולשתיה וגם כמטבעות  עוברות לסוחר.  על פי אגדות עתיקות יומין, מונטזומה – הקיסר האצטקי האחרון, נהג לשתות כל ערב את משקה הקקאו שלו בתוך גביע מזהב ולזרוק אותו לאחר מכן לאגם. הקשר בין השוקולד לכסף ולזהב ממשיך איתנו גם היום. רובנו אומנם לא שותים כל בוקר את השוקו שלנו בגביע של זהב, אך בודאי שמתם לב לכך שחפיסות השוקולד, הבונבונירות והפרלינים  עטופים  לרוב בצבעי כסף וזהב.
קולומבוס – מגלה אמריקה, היה האירופאי הראשון  שגילה  את עץ קקאו ופירותיו, במסעו האחרון  לחופי הונדורס. הוא  נתקל בו לראשונה כאשר האצטקים כיבדו אות  בשוקולוטל. לאחר שטעם ושתה ממנו בשקיקה  הוא הקיא את נשמתו לילה שלם מבלי להירגע.  לא פלא שפולי הקקאו לא הרשימו אותו במיוחד. הוא לא כל כך ידע מה לעשות עם השקים המלאים בפולי הפרי שקיבל מהאצטקים במתנה.


דבש במקום פלפל
שבע עשרה שנים נוספות עברו עד שכובש הארצות הנודע הרנן קורטז פגש בפולי הקקאו ובמשקה השוקולטל המריר בשנית. בניגוד לקולומבוס  הבין קורטז בחשיבותם והתייחס אליהם  כאל אוצר. הוא לקח את הפולים, המתכונים והכלים להכנת המשקה, והביא אותם למלך ספרד.

סוד כמוס
הספרדים למדו להכין את המשקה המריר,  החליפו  את הפלפל החריף  והצ'ילי,  בסוכר, דבש וקינמון, והתאימו אותו לטעמם.  משפחת המלוכה ואצילי ספרד התאהבו בו ולא הסכימו לגלות לאיש את סוד הכנתו.  הם הצליחו לשמור על הסוד הכמוס בארצם כמאה שנים, עד אשר  השיאו את מלכתם  "אנה מאוסטריה" עם לואי ה13 מלך צרפת. סוד הכנתו של המשקה המיוחד דלף למדינות הסביבה והגיע  לאירופה כולה.
הבריטים היו הראשונים שהחליפו את המים בחלב ומכרו את המשקה  לציבור הרחב.  הם גם היו הראשונים שלמדו לאכול אותו מוצק, כך בעצם המציאו את השוקולד. במסעותיהם ברחבי העולם  הם העבירו את העצים לאפריקה ולמזרח הרחוק.

העץ המפונק
עץ הקקאו הוא עץ  ירוק עד, גודלו מגיע   ל-7.5 מטרים. לעיתים רחוקות הוא עשוי גם להגיע גם  ל – 12 מטרים ויותר. הקקאו הוא עץ די מפונק. הוא רגיש  במיוחד לרוחות ודורש חום ואהבה ותנאים מיוחדים כדי לצמוח ולגדול. הוא רגיש מאוד ללחות וקור, ומתקשה להתפתח אם הטמפרטורות  בסביבה לא מגיעות לפחות לשש עשרה מעלות.  הוא נהנה לגדול תחת חסותם של עצים גבוהים ממנו ולנצל את הצל שלהם. הוא צומח היטב בקרקע עמוקה, עשירה ברקבובית.
עץ הקקאו  אחד מצמיח  בממוצע – 10,000 פרחים שמדיפים, בלשון המעטה,  ריח לא נעים. רק אחוז קטן מן הפרחים מבשיל לכדי פרי, וגם זאת רק אחרי  4 – 5 שנים.
מהעץ למפעל
פירות הקקאו צומחים בתוך תרמילים שמנמנים מחודדים הצמודים לגזע העץ ולענפיו העבים ונקטפים פעמיים בשנה. כל תרמיל שכזה מכיל בממוצע בין 20 ל 40 פולים (כמות שניתן לייצר ממנה  כ 5 פרלינים).  מיד לאחר הקטיף מוצאים הפולים מהתרמילים, מותססים ומיובשים על מחצלות גדולות בשמש. הזרעים המיובשים מועברים למתקן שבו הם נקלים ולאחר מכן עוברים פיצוח המחלץ מהם את הגלעין ומאפשר סילוק הקליפות. לאחר מכן הם נארזים בשקים ונשלחים למפעלי השוקולד ברחבי העולם.  עד שהקקאו מגיע אלינו לפה, הוא עובר עוד כמה וכמה תחנות, בסופן הוא מגיע אלינו  בכל הטעמים והצורות,  כשוקו, שוקולד, עוגיות ועוגות.

תרופה משוקולד
האצטקים והמאיה  היו הראשונים לגלות את היכולת הרפואיות של פרי עץ הקקאו. המכשפות שלהם נהגו לרקוח ממנו  שיקויים  משככי כאבים. רופאי האליל שלהם הכינו ממנו משחות לריפוי חתכים.  כשהגיע  לספרד  רקחו ממנו הספרדים עיסה  נגד נזלת והצטננות.
ב – 1661(לפני כשלוש מאות חמישים שנים) אישר משרד הבריאות הצרפתי את השימוש בשוקולד כתרופה נגד דיכאון. מחקרים על סגולותיו הבריאותיות של השוקולד נערכים כבר שנים. רופאים וחוקרים רבים טוענים שהשוקולד טוב לתפקוד הלב. יש בו חומרים נוגדי מחלות כמו בפירות וירקות. השוקולד מכיל מרכיבים תזונתיים חשובים כמו  ברזל, סידן, ויטמין A , B1 ,C,D,ו- E
השוקולד מעלה את רמות תרכובת הסרוטונין במוח, האחראית להרגשה נעימה  ולשיפור מצב הרוח,  עובדה שכל חובב שוקולד יכול להסכים לה מיד ללא שום מחקר ארוך שנים.


שש עובדות טרויה על השוקולד
–          בשוקולד יש יותר מ־500 חומרי טעם.
–          מאז  שנת 1981  מלווה השוקולד את צוותי החלל של נאס"א בכל טיסותיהם.
–          חמאת קקאו היא חומר מבוקש בתעשיית הקוסמטיקה, ונחשבת לבעלת השפעה מצוינת על העור.
–          הכובשים הספרדים  התפלאו  לגלות שהאוצר בארמון מונטזומה האצטקי  מורכב ברובו מפולי קקאו ולא מכסף וזהב כפי שחשבו.
–          חוף השנהב היא יצרנית הקקאו הגדולה ביותר בעולם, ואחריה אינדונזיה, גאנה, ניגריה, קמרון, ברזיל ואקוודור.
–          שמו הבוטני של עץ הקקאו הוא "תבראמה קקאו"   משמעותו  בלטינית  "מזון האלים".