כיצד תלמדו את ילדכם אנגלית בבית?


המועצה הבריטית מציעה טיפים להורים שביננו!

לא מעט הורים מבקשים ללמד את ילדיהם אנגלית בבית. על מנת שלימוד כזה יהיה יעיל, כדאי לוודא שהוא משלב דרכים יצירתיות ומעניינות, ולא פחות חשוב – ידידותי לארנק. ג'יין כהן, ראש המחלקה לשירותי אנגלית במועצה הבריטית מוסרת: "ילדים לומדים אנגלית באופן שונה ממבוגרים. לרוב הילדים ישנה יכולת מולדת לקלוט שפה חדשה תוך כדי השתתפות בפעילויות ומשחקים יצירתיים. אתר הלימוד של המועצה הבריטית learnenglishkids.britishcouncil.org

מותאם לצרכים אלה, ומאפשר לעשות זאת בחינם. כמו כן, כהורים, חשוב לשדר לילדים מסרים אוהדים בכל הקשור לשליטה בשפה האנגלית ותרגול השפה בשעות הפנאי בבית." הנה לפניכם כמה המלצות חמות שיסייעו לכם בלימוד אנגלית בבית:

1. הקצו פינה מיוחדת ללימוד אנגלית

נסו להקצות פינה מיוחדת או שולחן המוקדש ללימוד אנגלית. כך תעניקו מיקוד ייעודי לתרגולי האנגלית. הפינה תהווה זירת פעילות ואחסון למשחקים ויכולה לכלול גם מיני- ספריה של ספרים ותקליטורים באנגלית, "עלון קיר"  עם כרזות, ציורים, עבודות יצירה ומיצגים של תרבות אנגלית המורכבת מתמונות, דגלים ועוד.

2. הכינו פעילויות באנגלית

*      ציון ימי הולדת וחגים: פעילויות יצירה נוטות להיות מועילות יותר כשהן בעלות מטרה. ניתן  להקדיש פעילויות לציון ימי הולדת וחגים, תוך הכנת כרטיסי ברכה, איורים והמחזות.

*      הכנת קולאז': הכנת קולאז' של תמונות מעיתונים לפי נושאים כמו: "5 דברים ירוקים", "עונות השנה", "ספורט" ועוד. כך ניתן לתרגל היכרות של מילים חדשות תוך שיוכן לקבוצות ותחומים.

*      תיאטרון בובות: שיחה באנגלית באמצעות בובות מסייעת לילדים ביישנים לתרגל את השפה.

*      פעילות משפחתית: מעבר לשיחה באנגלית בפורום המשפחתי יכול להצליח כשהילד מרגיש שיש לכך ייעוד ספציפי או סיבה מוצדקת כמו אריזה לפני נסיעה או הכנת מתכון של מאכל בריטי.

*      שימוש בחרוזים ושירים: שלבו חרוזים בתהליך הלמידה, ילדים נוטים לקלוט ולזכור חרוזים ביתר קלות.

3. נסו משחקים באנגלית

משחקים מוסיפים התרגשות והנאה לתהליך הלמידה ואף תורמים לחוויה ההוליסטית של רכישת השפה. משחקים אף יכולים לרכך גישות של חשש ורתיעה של הילדים מהשפה הלא מוכרת. בשונה ממשימות לימודיות אחרות, ההצלחה בעת משחק אינה נמדדת רק על-פי היכולות באנגלית אלא קשורה למאפיינים הישגיים אחרים של הילד כמו ספורטיביות, אלתור, זיכרון ועוד. תוכלו להיעזר במשחקי קלפים, משחקי לוח, תופסת, משחקי זיכרון, 'הרצל אמר', חבילה עוברת ועוד.

4. קראו ביחד ספרים באנגלית

*      בחירת הספרים: בעת בחירת ספרים מבוססי איורים וכיתוב באנגלית, התמקדו בכאלה עם טקסט קצר, נהיר ומאיר עיניים. אם יש די.וי.די המציג את עלילת הסיפור, נחמד יהיה לצפות בו במקביל לקריאת הספר.

*      קריאה בקול רם: לפני קריאת הספר ערכו היכרות מקדימה עם המילים החדשות. בעת הקריאה הצביעו על כל מילה שאתם מבטאים על-מנת להרגיל את הילד לקרוא את המילים. אל תקריאו ספרים שאינכם אוהבים. עד מהרה הילדים יזהו שאינכם מתחברים לספר והדבר עלול להשליך על רגשותיהם. עם התקדמות הקריאה, עודדו את הילד להשלים סיומות ומשפטים. בנוסף, נסו להימנע משאול שאלות רבות מידי.

*      הכנת ספרים משלכם: לאחר שהספקתם לקרוא יחד עם ילדיכם מספר מכובד של ספרים, ניתן לעודד את הילד להכין מעין ספר של עצמו. לשם כך, הדקו מספר עמודים יחדיו. דונו יחד על העלילה ובחרו דמויות וזירת התרחשות, תוך הקפדה על כך שכל אלה יתבססו על רעיונותיו של הילד. בקשו מילדיכם לצייר מספר איורים ולספר לכם את הסיפור כדי שתוכלו לכתוב במידה והילד אינו בשל לכך. בסוף התהליך, צרפו את הספר לאוסף הספרים בפינת האנגלית. הספר ישמש לילד כמקור לגאווה.

5. תכננו את התרגולים

*      תרגולים קצרים: ניתן לשלב בתהליך הלמידה גם תרגולים קצרים וספונטניים של השפה. מדובר בתרגילים פחות רשמיים אשר יכולים להתקיים בכל זמן ובכל מקום (בזמן נהיגה, באמבטיה, בתור בחנות). ככל שמיומנויות השפה של הילד משתפרות, תרגולים קצרים וספונטניים של השפה ייעשו תכופים יותר. כמו-כן, עם הזמן ניתן לשלב ביטויים באנגלית במהלך שיחות שגרתיות באנגלית.

*      תרגולים מתוכננים מראש: מומלץ לתכנן מראש את פריסת ה"תרגולים" הקבועים באנגלית ולהסכים עם הילד על ימים ושעות קבועים שיוקדשו לנושא. חשוב להקפיד על מבנה קבוע של תרגולים משום שכשהילד יודע למה לצפות, הוא פחות לחוץ. בתחילת התרגול רצוי לבצע מעין "חימום" באמצעות חרוזים, ספירה או שירה על-מנת להתרגל באופן הדרגתי להאזנה למילים באנגלית. לאחר-מכן יש להציג בקצרה את החומרים והתכנים מהתרגול הקודם ולהסביר מה יילמד בתרגול הנוכחי. חשוב לשלב פעילויות כמו משחקים, אומנות ומשימות משפחתיות שוברות שגרה.

*      תכנים חדשים ומשחקים: האפקטיביות של הטמעת התכנים עולה ככל שמכניסים בהם חיים. חשוב להתאים את התכנים באופן אישי לצרכי הילד ולהעדפותיו. הכנת חומרים כמו כרטיסיות או כרזות מוסיפה ייחודיות לפעילות ומעניקה מימד של הישגיות.

*      מעקב: הקפידו על תיעוד ומעקב שמסכם את התקדמות הילד ואת התכנים שהועברו בכל פעילות.

*      התמודדות עם קשיים: אם הילד מתלונן שקשה לו ושהוא לא רוצה להמשיך בתרגול, אל תיכנעו לחזור לשפת האם. במצבים כאלו ניתן לשלב במהלך התרגול משחק מילים קליל ולתת לילד לנצח. חשוב לסיים את התרגול כשהילד נינוח ומרוצה. בהמשך מומלץ לשוחח עם הילד על הסיבות לקשיים בתרגול. שקלו מה ניתן לשנות בתרגול הבא – בין אם מדובר במינון או באופן הצגת הדברים. בתרגולים עתידיים סמוכים מוטב להתמקד זמן מה בחומרים קלים יחסית על-מנת לתת לילד הזדמנות לצבור ביטחון מחודש בשפה.

6. הורידו אפליקציות ללימוד אנגלית בסמארטפונים: הילדים של היום מחוברים לסמארטפונים ונהנים להוריד אפליקציות ומשחקים. ניתן להפיק ערך חינוכי מהמשיכה של הילדים לסמארטפונים על-ידי הורדה של אפליקציות ללימוד האנגלית של המועצה הבריטית. בין האפליקציות:

*      Johnny Grammar`s Quizmaster: האפליקציה כוללת מאות שאלות העוסקות בהכרת אוצר מילים ודקדוק תקין וכן חידון המכיל 1000 מילים שלרוב מאויתות עם שגיאות כתיב. האפליקציה זמינה ב: Google play.

*      60 Second Word Challenge: חידון מהנה הכולל 600 שאלות לשיפור ולהרחבת אוצר המילים בנושאים יומיומיים ותרבותיים כמו קולנוע, טלוויזיה, תיירות ועוד. האתגר הוא לענות על מירב השאלות נכונה בטווח זמן של 60 שניות. בנוסף, ניתן משוב לתשובות השגויות. האפליקציה זמינה ב:  App Store.

*      Big City Small World: אומרים שהדרך היעילה ביותר ללמוד שפה היא דרך סיפור מעניין ועלילה סוחפת. אפליקציית אודיו זאת מציגה אופרת סבון המתרחשת בלונדון ועוסקת בחיי הלקוחות הקבועים ב"בית הקפה של טוני". 30 פרקי עלילה וקריקטורות צבעוניות יעניקו לכם טיפים ללמידה באנגלית. האפליקציה זמינה ב: App Store, Google play.