לא כל כך נעים לראות אריה סגור


מאת איה גולדשמיד

שתיים בלילה בגן החיות. השומר פיהק אל תוך שרוול מעיל הדובון שלו ושִפשף את עיניו האדומות מחוסר שינה. המכונית המסחרית שחנתה מולו הייתה הדבר האחרון שציפה לראות באותו הרגע. מבקרים? עכשיו? באים לשמוע את הנמר נוחר ולצפות בג'ירפה מתהפכת מצד לצד?

חבורת הגברים שיצאו מהאוטו התקדמו לעברו בצעדים נחושים. נחושים מִדי אפילו. לחצן המצוקה היה בביתן שניצב כמה מטרים מאחוריו.

"שלום לך, שומר", חייך אליו גבר גבוה, "את המפתחות, בבקשה".

הוא ציית בשקט. חש שאין זה הזמן למאבק. "מה רצונכם?" הצליח לשאול בקול חנוק מפחד.

"אנו פעילים בחזית לשחרור בעלי חיים".

"משוגעים אתם", לא שלט השומר בעצמו, "מקדישים את חייכם למלחמה למען מצבה הנפשי של ג'ירפה ותרבות שעות הפנאי של הקוף. אנשים משועממים".

"אנשים משועממים, הא?" הרים הפעיל את קולו. "אתם אנשים עסוקים מאוד. עסוקים בלחטוף חיות מהטבע, לכלוא אותן מאחורי סורג ובריח, לגרום להם לדיכאון, לסבל. שום דבר לא עומד בפני הערך העליון שלכם: לבדר את הקהל".

"כל מה שנדרש ממך לעשות הוא לשבת בשקט ולא להתערב", נעץ בו המנהיג מבט חודר. "באנו הלילה להציל כמה חיות אומללות הכלואות אצלכם בתנאים גרועים. לשחרר אותן לחופשי".

"לשחרר את האריה להיכחד באפריקה? לשחרר את הנשרים היתומים שהוריהם ניצודו בכרמל?" התפרץ השומר. "אתה שוכח שאנו מקלט להרבה חיות, שבזכות טוּב הלב שלכם הם פשוט ייכחדו מהעולם? באתם בתחפושת של עושי צדק, אבל באמת אתם רק פורעי חוק…"

גן חיות לאנשי אצולה

מאז ומתמיד לא כל בעלי החיים הסתובבו בר בטבע הפרוע. לא מעט מהם חיו בשבייה אצל בני האדם, שנהנו מבעלי החיים והשתמשו בהם. גן חיות הוא מקום שבו מוחזקים בקביעות חיות בשבייה ובעיקר חיות בר. יפתיע אתכם לדעת שגן חיות הוא אינו המצאה מודרנית?

גן החיות הוא אחד מההמצאות העתיקות בעולם. הקיסר ון, הראשון לשושלת צ'או בסין, היה כנראה האדם הראשון שפתח גן חיות בשם "גן התבונה", בשנת 1,100 לפני הספירה. מלכים ושליטים רבים בעת העתיקה החזיקו גן חיות, שבעצם הכיל כמה בעלי חיים שהוחזקו בבור חשוך, לבידור השליט ולהפגנת כוחו ועושרו בעיני העם. ושלא תטעו לחשוב, המון העם לא יכלו לבקר בגן החיות עם הילדים ביום אביבי אחר הצהריים. הכניסה הותרה לשליטים בלבד…

באותם ימים הסיכוי היחיד לאדם פשוט לחזות באריה במו עיניו היה לקבל עונש מוות ולהיזרק כטרף חי אל תוך הבור. אין ספק, מחיר יקר מִדי לכרטיס…

כלובי הצלה

לפני כ-200 שנים החלו גני החיות בעולם להשתנות. קודם כול, הם נפתחו בפני הציבור הרחב. אנשים יכולים היו "לשטוף את העיניים" בזמנם הפנוי במראהו של נמר סיבירי, שלא חשבו שקיים בכלל על פני הגלובוס. בשלב מסוים הוקם גן החיות של פריז, גן החיות הראשון למטרות מחקר וחינוך. פתאום בני האדם קלטו: "רגע, החיות לא נולדו רק כדי לשעשע אותי. חשוב גם לחנך דרכן לערכים כמו שימור טבע וצער בעלי חיים".

כבר 40 שנה יותר ויותר גני חיות "ירוקים" מתגייסים לשמור על בעלי חיים בסכנת הכחדה. "אם אנו לא נשמור על האריה, האסייתי", הם טוענים, "הוא ישאג עוד כמה שנים רק בסרטים…" בגני החיות בעלי החיים יכולים להתרבות בשלווה ובנחת, והתקווה היא שיהיה ניתן לשחררם לטבע בבוא היום.

החיות בגני החיות ה"ירוקים" לא מוחזקים עוד בכלובים אלא בתצוגות, כלומר בשטחים גדולים הדומים כמה שיותר לטבע הפראי. מאמצים אדירים מושקעים על מנת להעשיר ולגוון את חיי החיות, לספק להם תזונה עשירה וכמובן טיפול רפואי לפצועים ולחולים. ויש אנשים שיטענו שזה לגמרי לא מספיק.

לחופש נולדו

ישנם פעילים בארגוני זכויות לבעלי חיים, המתנגדים מאוד לגני החיות. "זה לא הוגן", הם טוענים, "לכלוא חיות כדי לשעשע ולבדר את בני האדם. מי שאוהב בעלי חיים, שיגן עליהם בסביבה הטבעית שלהם ולא יגזול מהם את החופש. כמה שננסה", טוענים המתנגדים, "לא נצליח לספק לפיל, למשל, את כל מה שהוא צריך לחיים טובים. בטבע ה'ג'לוב' צועד עשרות קילומטרים מִדי יום, ובגן חיות הוא סובל מירידה בכושר הגופני, שעמום ודיכאון".

אמרנו דיכאון? קרה כבר בגני חיות שחיה נראתה כל כך מתוחה וחסרת מרץ, עד שהצוות נאלץ לתת לה תרופות שיעלו לה את מצב הרוח. "ולהציל חיות מסכנת הכחדה, רציתם?" המתנגדים מתעצבנים, "תראו בעצמכם את דוב הפנדה. החמוד נמצא בסכנת הכחדה חמורה, אך לא שמענו על גור פנדה שנולד בגן חיות. למי בכלל מתחשק להקים משפחה בשבי?"

"העניין פשוט", מסכמים המתנגדים: "אי אפשר לחנך בגני חיות לאהבת בעלי חיים. מי שאוהב בעלי חיים חייב להבין שמקומו של בעל חיים בטבע, חופשי ומאושר. ההשבה של חיות בסכנה מגני החיות לטבע הרבה פעמים לא מצליחה, וחוץ ממבקר המביט בנמר המובס ומשלם מכיסו על הכרטיס לקופת גן החיות, לא הרווחנו כלום…"

הידעתם?

ג'רלד דארל היה חוקר טבע אנגלי, מטפל בחיות וסופר מצליח, שהקים אף גן חיות משלו.

דארל האמין שגני חיות נועדו קודם כול להציל בעלי חיים בסכנת הכחדה. הוא התנגד לגני חיות שהוקמו למטרות בידור בלבד, וטען שבעל חיים צריך להימצא בגן חיות רק כמוצא אחרון, לאחר שלא הצליחו בשום אופן להצילו בטבע. קלטתם את הגישה? כן גני חיות, אבל לא בכל מחיר.

פינת הדילמווווווו

ומה דעתכם על הסיפור בתחילת הכתבה?

ה"פעילים בחזית לשחרור בעלי חיים" הם פורעי חוק או עושי צדק? המכתבים הנבחרים יפורסמו.