לבריאות – ירקות או לא להיות!


ירקות או לא להיות

אני לא אוהבת לאכול ירקות, ואמא שלי לא מוותרת לי כי היא אומרת שהם בריאים מאוד. באמת חייבים לאכול ירקות?

נעה פרץ מנתניה

שלום, נעה. קודם כול, לא חייבים לאכול ירקות: החוק במדינת ישראל לא מחייב את זה… ובכל זאת, יש כמה סיבות לכך שכדאי מאוד לאכול ירקות. ראשית, יש בהם חומרים שנקראים "פיטוכימיקלים", שהם תרופות טבעיות. שנית, יש בהם שפע של ויטמינים ומינרלים שעוזרים בגדילה, בחיזוק מערכת החיסון ובעוד דברים. ואם זה לא מספיק, יש בהם גם סיבים תזונתיים שחשובים בין היתר לבריאות מערכת העיכול. בקיצור, חבל לוותר על כל הדברים הטובים האלה.

אני מציעה לך לעשות רשימה של כל הירקות שאת מכירה. תוכלי לרשום אותם לפי סדר האל"פ-בי"ת. כך יש סיכוי טוב שמתוך כל הרשימה תמצאי כמה ירקות שאת בכל זאת אוהבת לאכול, ופשוט שכחת שהם קיימים. כדאי שתדעי שממש לא חשוב אילו ירקות תבחרי, כל עוד תאכלי ירקות בכל חמשת הצבעים: זה בסדר לא לאהוב עגבנייה, בתנאי שתאכלי תות שדה או פלפל אדום.

הכי מתוק שיש

אני אוכל הרבה ממתקים. זה בסדר?

אלון וייס מאשדוד

שלום אלון. נראה לי שאתה יודע את התשובה. ואני מניחה שאתה רוצה לדעת מה לא בריא בזה שאוכלים הרבה ממתקים. אז ככה: לממתקים אין שום ערך תזונתי. הם לא עוזרים לנו לגדול ולא שומרים על הבריאות שלנו. להפך. בנוסף, אין בהם ויטמינים ומינרלים, ובדרך כלל הממתקים גם לא משביעים, כך שאפשר לאכול מהם המון בלי לרצות להפסיק. חוץ מזה, הרבה ממתקים מכילים צבעי מאכל מסוכנים – וכל זה עוד לפני שדיברנו על נזקי הסוכר! עם זאת, אני לא חושבת שצריך להימנע מאכילת ממתקים לגמרי, אבל עדיף שאלה יהיו ממתקים לא מזיקים, כמו שוקולד, קרמבו, חטיפי אנרגיה, גלידה ללא צבעי מאכל, מרציפן, שלווה ללא צבעי מאכל ועוד. ובעניין הכמות, אני ממליצה שלא תאכל יותר מממתק אחד ביום.

אוכלים בריא

אני מרגישה שמנה לעומת שאר הילדות בכיתה, אבל אני אוהבת מאוד לאכול. מה אני יכולה לעשות?

ליאת ברגר מרמת גן

שלום ליאת. לא ברור לי למה את מרגישה שמנה. אולי זאת סתם הרגשה. לכן אני מציעה שתפני לאיש מקצוע, כמו תזונאי או נטורופתית, ותבררי אצלם אם את צריכה לרזות. אם כן, תבררי מה בדיוק את צריכה לעשות: יכול להיות שאת צריכה להירשם לחוג ספורט, ויכול להיות שאת צריכה לשנות את התפריט שלך.

כדאי מאוד שהתפריט שלך יהיה מבוסס על חמש ארוחות ביום, ושכל אחת מהארוחות האלה תכיל את שלושת אבות המזון. למשל, אם את אוכלת מלוואח בצהריים, את מקבלת פחמימות ושומנים מהסוג הגרוע ביותר ואפס חלבונים – מה שאומר שלא באמת אכלת ארוחה. בכל מקרה, אנשי המקצוע נועדו לעזור לך לא לעשות שום דבר שעלול, חלילה, לגרום לך לנזק בריאותי.

בוקר טוב

אמא שלי לא מרשה לי לאכול קורנפלקס בארוחת הבוקר, אבל חשבתי שקורנפלקס בריא. הוא לא?

הילה דוד מתל אביב

הילה, בקורנפלקס יש הרבה סוכר, ויש סוגי קורנפלקס שיש בהם אפילו צבעי מאכל. הסוכר מחליש את מערכת החיסון, למרות שיש אנשים שחושבים בטעות שסוכר נותן כוח. מצד שני, היצרנים מוסיפים ויטמינים ומינרלים לקורנפלקס, ולכן יש אנשים וגם ילדים שחושבים שקורנפלקס בריא.

לגבי הוויטמינים והמינרלים: מה שקורה הוא שבתהליך העיבוד של הקורנפלקס כל הוויטמינים והמינרלים הולכים לאיבוד, ולכן היצרנים מוסיפים אותם באופן מלאכותי, וגם את זה הם עושים בכמות מזערית. במילים אחרות, התוספות האלה לא באמת יעזרו לבריאות שלך. לכן אני מציעה שתאכלי קורנפלקס מדגנים מלאים, כמו חיטה מלאה או שיבולת שועל, או שתאכלי גרנולה עם פצפוצי שוקולד. אמנם במאכלים הללו יש הרבה סוכר, אך לפחות יש בהם דגנים מלאים ושפע של ויטמינים ומינרלים אמתיים.

מה בתפריט?

יש תלמיד בכיתה שלי שיש לו צליאק. מה זה אומר בדיוק?

עדי ניצן מנתניה

שלום עדי. בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים, ובעיקר ילדים, מגלים שהם סובלים מצליאק: לאנשים האלה אסור לאכול מאכלים שמכילים גלוטן. הגלוטן נמצא בחמשת מיני הדגן, שהם חיטה, שעורה, שיבולת שועל, כוסמין ושיפון. זאת אומרת, הילד שבכיתה שלך לא יכול לאכול לחם רגיל, אלא רק לחם מקמח תירס או מקמח תפוחי אדמה – אחרת הוא יסבול מכאבי בטן קשים שיפריעו לו בגדילה. בנוסף, אם הוא יאכל גלוטן זה עלול לגרום לו, חלילה, למחלה קשה.

ארוחת צהריים עם המומינים

לא מרשים לי לאכול מול הטלוויזיה. אני לא מבינה מה הבעיה. תוכלי להסביר לי?

נעמה אלדד מראש העין

שלום נעמה. את מכירה את זה שאת שולחת את היד שלך אל הצלחת ופתאום את מגלה שהצלחת כבר ריקה כי סיימת את הארוחה למרות שאפילו לא שמת לב? נכון שזה מאכזב? מתברר שכדי שנוכל ליהנות מהארוחה, אנחנו צריכים להשתמש בחושים שלנו. לכן, בזמן שאוכלים, צריך לראות את האוכל ולא את הטלוויזיה. בנוסף, כשלא מרוכזים באוכל עלולים לאכול יותר מדי. לכן הכי טוב לאכול סביב השולחן, עם לפחות אחד מבני המשפחה.

תמונה: sxc.hu