לכבוד שבת – פרשות: וארא – בא



מאת אורן זונדר

ונעבור לפִרסומות

כל אחד מאתנו חשוף במהלך חייו לפִרסומות. לעתים מפרסמים מוצר או חברה, ומשכנעים אותנו לרכוש מוצרים מסוימים, ולפעמים הפרסומות נועדו לשם פרסומת בלבד – לגרום לנו להכיר את המוצר, ולפתח כלפיו רגשות חיוביים. מומחי פִּרסום טוענים כי בימינו ההבדל בין מוצר יקר למוצר זול הוא רק באֵיכות הפרסומת שמפיק היצרן.

קשה להעלות על הדעת קריאה נעימה בעיתון או צפייה תמימה בטלוויזיה ללא הפרעתן של הפרסומות (למעט עיתון "אותיות", שחרט על דגלו עיתונות נטו, נקייה בדרך כלל מפרסומות). הן מציצות אלינו משולי הדרכים ומאתרי האינטרנט. הן מרוחות על בתים ומבני ציבור, בתחנות האוטובוס ועל האוטובוסים עצמם. בכל מקום ומקום מנסים למכור לנו משהו. היקף ההשקעה הכספית בעולם הפרסום הוא עצום. הפקת פרסומת בטלוויזיה, למשל, דורשת אמצעים כספיים רבים, לצד מקצועיות ומומחיות רבה. בעלי העסקים מעוניינים שאנו נקנה כמה שיותר ונוציא הרבה כסף – גם על דברים שאנחנו לא צריכים. לכן הם מנסים לשכנע אותנו שאם רק נקנה עוד מוצר אחד, נקנה את המוצר הנכון; שאם נוציא את כספנו אצלם, הרי שחיינו ישתנו.

לא במקרה כולם תמיד מחייכים בפרסומות: התינוקות תמיד צוחקים ומתוקים, האוכל תמיד בשפע, והבגדים יוצאים מן הכביסה מקופלים ומגוהצים. איכשהו, חיינו שלנו, עם הבגדים המקומטים, נראים מאוד לא נוצצים בהשוואה לפרסומות.

מסך השקר של מצריִם

אחת הדרכים השפלות המשמשות מִשטרים רודניים למטרות שליטה באוכלוסייה ומניעת התקוממות אזרחית – היא השימוש בפרסומות ובתעמולה. המִשטר יוצר "מסך ברזל" המבודד את האוכלוסייה המקומית מן העולם החיצון, ומציג לבני ארצו המדוכאים מצג שווא על איכות חייהם הנהדרת תחת השלטון הרודני. בפרסומות מטעם השלטון הרודני הכל טוב ויפה, האמת תמיד בצד שלו, ובעצם אין שום סיבה לחשוב על שינוי השלטון. מצד שני, מי שיעז לפעול למען שינוי במצבו, או ינסה לקרוע את מסך השקר מעל מעשי השלטון – יפגוש את נחת זרועם של אנשי הביטחון באותה מדינה.

תיאור מעשי זה יכול להתאים לגרמניה לפני שבעים שנה, לרוסיה הקומוניסטית או לצפון קוריאה בימינו. גם למלכוּת מצריִם ניתן להתאים את אותו התיאור בדיוק.

רודן בשם פרעה

השִלטון מציג את חיי היהודים במצריִם כגן עדן: יש שומים, בצלים ואוכל רב ובשפע. גם לגור עם המצרים הם יכולים. הכל טוב ויפה, רק שהיהודים צריכים להיות עבדים לפרעה ולהשליך את בניהם ליאור. חוץ מזה (לכאורה) הכל מצוין.

משה רבנו, איש האמת, מנסה לקרוע את מסך השקר מעל מעשיו של פרעה. זו הסיבה שתגובתו של פרעה דומה לכל תגובה של שליט רודן אחר: הוא דואג לעמעם את מעשיו הנפשעים, ולהכביד את העבודה והרודנות על האוכלוסייה, כך שזו תאבד את החשק לחשוב על מציאות אחרת, והם גם יסתכסכו ביניהם בשאלה האם כדאי לפעול או לא.

הקדוש-ברוך-הוא בחסדו ריחם על עם ישראל, והוציא אותנו בכוח ממצריִם. שהרי העבודה הקשה, החומר והלבנים הרסו לא רק את בריאותם של בני ישראל, אלא גם את תקוותיהם וחוסנם הנפשי של בני עמנו