לעולם בעקבות (דוּד) השמש


רות ביתן-כהן

קיץ. חם. ונדמה שהטמפרטורות רק עולות יותר ויותר. בכל הזדמנות מנסים להסתתר מהשמש הקופחת ולהצטנן באוויר הקריר של המזגן. כבר לפני אלפי שנים אמר מחבר קהלת ש'אֵין כָּל חָדָשׁ תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ' (א, ט). אך לא בטוח שהוא צדק…

מתברר שיש חדש תחת השמש: בני האדם הצליחו לפתח ממנה את האנרגיה הסולארית. באמצעות מתקנים הבנויים בצורת לוחות, ניתן להמיר את הקרינה האלקטרומגנטית המגיעה מהשמש לאנרגיה חשמלית או לאנרגיה תרמית (=המבוססת על חוֹם).

את האנרגיות הללו ניתן ליצור באמצעות אנרגיה פוטו-וולטאית – שימוש בתאים פוטו-וולטאים הממירים את אור השמש לאנרגיה חשמלית באופן ישיר. דרך נוספת היא באמצעות אנרגיה תרמו-סולארית – חימום נוזל לצורך הפעלת מנוע חום שמייצר חשמל או עבודה מכאנית.

בישראל הולכת וגוברת ההתעניינות בניצול מקורות אנרגיה חליפיים לנפט – כמו אנרגיית השמש. אנרגיית השמש אמנם לא תוכל להחליף באופן מוחלט את הנפט, אך היא בהחלט תוכל לעזור בהפחתת השימוש בו.

אתם ודאי מכירים את דודי-השמש הניצבים על גג כל בית ובניין. דְוָדים אלה הם הדוגמה המוכרת ביותר בארץ לשימוש באנרגיה תרמו-סולארית. דודי-השמש פותחו בארץ על-ידי פרופ' צבי תבור. הם מבוססים על קולטי-שמש ההופכים את אנרגיית השמש לאנרגיית חום, המחממת את המים. באמצעות פיתוח זה חוסכת מדינת ישראל כ-3% מתצרוכת החשמל שלה (!), ולכן כל בית חדש שנבנה חייב על פי החוק להיות מצויד בקולטי שמש.

האנרגיה התרמו-סולארית משמשת גם בתחנות כוח: בעזרת קולטי השמש הופכים את האנרגיה הנקלטת לחום, ובעזרתו מייצרים קיטור המניע טורבינה שמייצרת חשמל.

בשנת 2008 אישרה רשות החשמל בישראל תקנות העוסקות בייצור חשמל על ידי תאים פוטו-וולטאים קטנים. משמעות הדבר היא כי כל אזרח יכול להתקין על גג ביתו תאים אלה, ועל ידי כך ליצור חשמל שיספיק לצריכה הביתית. כך יוכלו האזרחים למכור את החשמל העודף לחברת החשמל. תקנות אלה מעודדות את השימוש באנרגיה הסולארית, הידידותית לסביבה (בניגוד לחשמל ה'רגיל' המופק מפחם).