מבלק ועד ארדואן


לכבוד שבת – מאת אורן זונדר

פרשות: חוקת – בלק

היה זה דוד בן גוריון, ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל, שטבע את המֵימרה: "לא חשוב מה יאמרו הגויים, חשוב מה יעשו היהודים". בן גוריון ביטא באופן מובהק את מה שחשים בני עמנו, כמעט מאז היינו לעם. עם ישראל הוא עם מיוחד, שממש לא הולך על פי המצופה מכל עם נורמאלי, מה שמביא אותנו פעם אחר פעם למצב שהיטיב לתאר בלעם הרשע: "הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב".  פעם אחר פעם עולה התחושה שהעולם כולו נגדנו: החל ממעבר בני ישראל במִדבר, וסירובם של מואב ואדום לתת להם לעבור בארצם – וכלה באירועי השייטת, שאחריהם התגייס העולם כולו לטובת הערבים "המסכנים", וכנגד ישראל "החזקה", תוך התעלמות אלגנטית מהמציאות ההפוכה, למעשה.

הקללה הפכה לברכה

איך זה קורה, בעצם? אם בוחנים היטב את המהלך העולה מהתורה כולה – למן הקריאה לאברהם עד לתלאות שעוברות על עם ישראל במִדבר – מבינים שעם ישראל הוא עם מיוחד; סגולת העמים. מהסיבה הזו בלבד אסור לעם ישראל להתחשב בדעת הגויים, גם אם ירצה בכך מאוד. אנחנו פשוט חייבים לעשות את הדברים אחרת מכולם, בין אם זה נוח לנו ובין אם לאו – אין לנו הרבה ברֵרה. זהו הצו שניתן לעם ישראל.

המכשף הרשע בלעם חשב כי זוהי תכונה שלילית, והתכוון לקלל באמצעותה את עם ישראל. אלא שהוא לא ידע שבאומה כגון זו הישראלית הכל שונה, הכללים עובדים אחרת, ומה שנחשב באומות אחרות לקללה חמורה – הופך אצלנו לברכה!

שיר השמות

מִשלי בלעם, הכתובים בסגנון של שיר, הפכו להיות מקור לברכות בעם ישראל במשך הדורות. אך לא רק ברכות קיבלנו מ"קללותיו" של בלעם – אלא גם שמות.

רוצים דוגמאות? הקיבוץ "ראש צורים" קיבל את שמו מן הפסוק "כי מראש צורים אראנו ומגבעות אשורנו". השכונה הירושלמית בה התגורר רבי אריה לוין נקראה "מִשכנות ישראל" על שם הפסוק "מה טובו אהליך יעקב משכנותיך ישראל", ואילו היישוב "כוכב יעקב" שבבנימין נקרא על שם הפסוק "דרך כוכב מיעקב".

שפת החיות

אתונו של בלעם אמנם דיברה בזכות הקדוש-ברוך-הוא, אבל זואולוגים (חוקרי חיות) יודעים לספר על כך שהחיות יודעות לתקשר בינן לבין עצמן בצורה שמזכירה מאוד שפה כמו שלנו.

דבורים, למשל, מעבירות מסרים באמצעות ריקודים קבועים, שבהם כל תנועה מסמלת משהו אחר. לווייתנים מעבירים קולות מאחד לשני, וחוקרים מסוימים טוענים שהם ממש מדברים. קופים מתקשרים ביניהם בצרחות ובתנועות ידיים, ואילו החוחיות מצייצות זו לזו שירים על פי מצב הרוח והצורך של הציפור באותו רגע.

אתם מוזמנים לגשת לגן החיות הקרוב לביתכם ולשוחח עם החיות על מצבן המשפחתי והכלכלי. נאחל לכם רק דבר אחד: שתבינו את מה שהן יאמרו לכם