מדיטק חולון בשיתוף כתב העת המקוון "הפנקס" מציגים: כנס "הפנקס" ה – 3לספרות ילדים ונוער : 


ID-100232691

"על הכאן ועכשיו"

 

סוגיות עכשוויות בספרות לילדים:

מניפולציות בספרי תינוקות, ספרות המלחמה לגיל הרך בישראל של המאה ה-21, ספרות פוסט מודרניסטית לילדים, ספרות חרדתית ועוד

 

בין המשתתפים: אורית גידלי, מרית בן ישראל, נעה מנהיים, גבי קון, תמר הוכשטטר, יותם שווימר, נעם נדב, מיכל בוננו, ליאורה גרוסמן

 

 

ברחבת המדיטק תתקיים מכירת ספרי ילדים של הוצאות קטנות לספרות ילדים ונוער, של חנות הספרים העצמאית "מילתא", ועוד הפתעות.

 

יום שני, 20 באוקטובר, החל בשעה 09:00

מדיטק חולון

 

"על הכאן ועכשיו" הינו כנס על ספרות ילדים ונוער המתקיים זו השנה השלישית ביוזמת כתב העת המקוון "הפנקס" ובשיתוף מדיטק חולון.

הכנס יתקיים ביום שני , 20 באוקטובר, החל ב09:00 במדיטק חולון.

 

הכנס מהווה פלטפורמה לקידום השיח על ספרות ילדים ונוער בישראל. ההרצאות המגוונות חולשות על ספקטרום רחב של תופעות תרבויות ואמנותיות לילדים, העולות מהטקסטים והאיורים בספרי ילדים עכשוויים.

בנוסף להתבוננות חדשה על תהליכים קיימים, מעניקות ההרצאות בכנס גם הצצה מרתקת לעולם הספרות והאיור המקומי. בשונה מכנסים אקדמאים, כנס זה מהווה נקודת מפגש הן לעוסקים בתחום הספרות: עורכים, מאיריים, סופרים, חוקרים וסטודנטים, והן לקהל הרחב המתעניין בתחום.

 

בין הנושאים שידונו השנה בכנס:

מניפולציות בספרי תינוקות. טלי כוכבי, מבקרת, עורכת וסופרת ילדים תחשוף מנגנון מפתיע של ספרות המיועדת לילדים שרק נולדו, ותציג את העולם הוויזואלי והערכי המוצג בספרים אלו.

הסופרת, האמנית הרב תחומית וחוקרת התרבות, מרית בן ישראל,תקדיש את הרצאתה לדיון בעקבותאיור של תום זיידמן-פרויד (נכדתו של…), שנחשבת לפורצת דרך באיור לילדים בקרב היוצרים היהודיים. היא תדון בפנים האפלים של האיור, תוך התייחסות למקורות אמנותיים, ולחשיבות שיש באלמנטים אלו לילדים, בניגוד לדעה הרווחת שיש לעטוף את היצירה לילדים "בצמר גפן ורוד מתוק"; גבי קון, חוקרת ספרות ילדים ומרצה במכללת בית ברל ובאוניברסיטה הפתוחה, תרצה על ספרות פוסט מודרניסטית לילדים,  תוך שהיא עומדת על האופן שבו מהלכים חברתיים-תרבותיים נכנסים ומשפיעים על ספרות ילדים (ולהפך).

תמר הוכשטטר,המאיירת וסופרת לילדים, מעצבת ועורכת שותפה ב"הפנקס", תרצה על ספרות חרדתית לילדים ועל האופן שבו החרדה ההורית שהולכת וגוברת בימינו מוצאת את ביטויה בספרות לילדים בישראל.

נעה מנהיים, עורכת מדור ספרות המקור של הוצאת כנרת זמורה ביתן, תרצה על תופעת ה"קרוסאובר" בארץ ובעולם. מדובר בספרים חוצי-גילים, ה"מתאימים" גם לבני נוער וגם למבוגרים, ומצליחים מאוד בקרב טווח גילים רחב מאוד. היא תדון במאפיינים של ספרות זו, בהשפעה על עולם המו"לות, ואם היא מערערת את החלוקה הגסה בין ספרות ילדים למבוגרים.

 

כמו כן, לראשונה, המדור "פרופיל אמן", אחד הפרויקטים הוותיקים בכתב-העת המקוון "הפנקס", בו מאיירים ומאיירות חושפים את תהליך העבודה שלהם, כולל סקיצות ורפרנסים, יוצא מהאינטרנט אל הבמה. במסגרת הכנס ייחשפו המאיירים נעם נדב, מיכל בוננו וליאורה גרוסמן את תהליך העבודה שלהם ואת מקורות השראתם.

 

כחלק מהאידיאולוגיה של עורכי "הפנקס" לתמוך בעסקים קטנים, תתקיים ברחבת המדיטק במהלך שעות הכנס, מכירה של ספרי ילדים ונוער של הוצאות עצמאיות קטנות, ושל חנות הספרים העצמאית "מילתא" מרחובות.

 

עורכי "הפנקס", יותם שווימר ותמר הוכשטטר מציינים כי: "הכנס מציע אלטרנטיבה של ממש, הן בתכנים הן באופיו לקידום השיח על ספרות ילדים בישראל. מדובר ביום גדוש בהרצאות מרתקות, מעוררות מחשבה, עדכניות מאוד, כאלו שמציעות דרכי התבוננות מקוריות ולעתים אף חתרניות על תופעות ויצירות לילדים. המגוון הרחב של הנושאים, בנוסף לזוויות הייחודיות שכל מרצה מביא מעולם הידע והעיסוק שלו – הופכות את כנס "הפנקס" לחוויה יוצאת דופן. כמו כן, זוהי זירת מפגש חשובה, מהנה וידידותית לכל העוסקים בתחום ולחובביו לשמוע, להשמיע, להיפגש ולהתדיין".

 

2 משפטים על מה זה המדיטק ועולמות התוכן שלו – ואז הציטוט של אלון רלוונטי

מנכ"ל מדיטק חולון, אלון ספן אומר כי: "מתחם המדיטק מאפשר לפוסעים בשעריו לחוות ולהתנסות במנעד רחב של תחומים הקיימים בו. אנו גאים לקיים זו השנה השלישית את כנס הפנקס המבקש לקיים שיח ספרותי מנקודת מבט אחרת ורחבת היקף על ספרות הילדים בישראל. אין לי ספק כי באי הכנס ייהנו מחוויה מעשירה ויוצאת דופן. "

 

כתב העת "הפנקס" נוסד בשנת 2010 על ידי תמר הוכשטטר ויותם שווימר, מתוך הצורך להעניק לספרות והתרבות לילדים ונוער בישראל במה רצינית, מכובדת, מעמיקה ואקטואלית. במשך שנות פעילותו הפך "הפנקס" לפלטפורמה מרכזית בתחום השיח בתחומי היצירה לילדים, על שלל הפרויקטים המקוונים והפיזיים שהתקיימו בו וסביבו. "הפנקס" קידם ומקדם תרבות דיון מעמיקה ופלורליסטית ונוגע בנושאים אמנותיים, תרבותיים וחברתיים והצליח לבסס קהילה גדולה של קוראים, כותבים ומגיבים אשר יחד מצעידים את תחומי האמנות הללו קדימה.

 

"על הכאן ועכשיו"

כנס פנקס ה- 3 לספרות ילדים ונוער

יום שני , 20 באוקטובר, שעה 09:00

מחיר כרטיס: 80 ₪ / 65 ₪ לאזרחים וותיקים, סטודנטים ומנויי "הפנקס"

 

מדיטק חולון, שדרות גולדה מאיר 6 (מול קניון חולון)
להזמנת כרטיסים   03-5021552
 

תוכנית הכנס:

09:00  התכנסות

9:30 דברי פתיחה: מנכ"ל המדיטק, אלון ספן

 

מושב ראשון

9:50  – אורית גידלי על השירה לילדים – חשיבותה והדרך אליה

10:10 – ד"ר יעקבה סצ'רדוטי – דממת המוזות – ספרות המלחמה לגיל הרך בישראל של המאה ה-21

10:30 – נעה מנהיים על תופעת ה"קרוסאובר" בארץ ובעולם

10:50 –  טלי כוכבי – מה זה ספר? על תמונת העולם המצטיירת מספרי עגלה וספרי תינוקות

 

11:10 הפסקה

 

מושב שני

 

12:00 – תמר הוכשטטר על החרדה המבצבצת מבין דפי הספרים שלנו

12:20 – ד"ר גבריאל בוקובזה – "לקרוא את עצמי" – חיפוש עצמי בעקבות גיבורי ספרות בגילאי הנעורים

12:40 – מרית בן ישראל – איורי נפש – בעקבות איור של תום זיידמן פרויד

13:00 – גבי קון– "מה למעלה? מה למטה?": פוסט מודרניזם בספרות לילדים

 13:20 – הפסקה

 

מושב שלישי

14:00 – נעם נדב, מיכל בוננו וליאורה גרוסמן בשיחה על השראה וחתרנות, וחשיפה של עבודות חדשות

 

סיום משוער: 15:00

 

תמונה: freedigitalphotos.net/