מסעו של אברהם לארץ כנען


לכבוד שבת – מאת אורן זונדר

פרשות: לֵךְ לךָ – וירא

מלחמתו של אברהם

פרשת לֵךְ לךָ מתארת את אברהם אבינו בכל מיני צורות. הפעם הראשונה שבה אנו פוגשים את אברהם היא כאשר הוא הולך מארם נהריים לחרן, ומשם לארץ ישראל. הוא ואשתו שרה מסתובבים ברחבי המזרח התיכון ביודעם שיש מקום אחד עבורם המיועד להם ולנפשות שעשו בחרן – ארץ ישראל. שרה ואברהם מקבלים את הבטחה שזרעם יירש את הארץ, ויהיה רב יותר מכפי שאפשר לספור.

מאוחר יותר, אברהם מתגלה אלינו בתור איש מלחמה אמיץ, שאינו חושש להכניס את צבאו ואת נשיו להרפתקה לוחמנית מסוכנת, גם נגד ארבעה מלכים שהם אויבים קשים ומרים, שהצליחו להכניע חמש ערים חזקות, ובהן סדום ועמורה, שהיו חזקות ועשירות מאוד. אנחנו צריכים לשאול את עצמנו – מה אברהם חיפש שם בכלל? מדוע האיש העברי, שעשה כל מאמץ שלא להיות בקשר עם אנשי כנען העובדים עבודה זרה, האיש הצדיק שרק עשה חסד – נכנס למהלך הזה?

ובכן, אברהם לא רצה לעזור לסדום ועמורה או להיות בקשר עם מי מיושבי הארץ. הסיבה היחידה שהוא נכנס למלחמה הזו היתה העובדה שלוט בן אחיו נשבה בידי ארבעת המלכים. ברגע שמגיע הפליט לאברהם, ומספר לו על כך שאחיו נפל בשבי – אברהם מפסיק להיות ניטרלי, ולוקח על עצמו את המשימה להילחם ולהחזיר את השבוי הביתה.

אברהם היה למעשה הראשון שהראה לנו את הדרך הנכונה בניהול מלחמה: אחים לא מפקירים. אם מישהו מאנשינו נשבה בידי האויבים – אנחנו מחויבים להצילו ולנסות ככל האפשר לחלץ אותו.

אחינו הנמצאים בצרה ובשביה

במהלך ההיסטוריה היהודית נעשו (ועדיין נעשים) מאמצים כבירים להשבת שבויים יהודיים מידי שוביהם. בעבר, כאשר היהודים היו מיעוט נרדף בגולה, נהגו שליטים שונים לקחת בשבי יהודים חשובים, ובכך לאלץ את כל היהודים לשלם דמי כופר עבור אותם שבויים.

הסיפור המפורסם ביותר הוא של המהר"ם מרוטנבורג, חכם יהודי חשוב באירופה שנשבה על ידי השליטים בגרמניה. נדרש עבורו סכום כסף עצום, והמהר"ם הפציר בקהילה היהודית – אל תשלמו את המחיר המופקע עבורי, כדי שלא יתרבו חטיפות של יהודים, ובסופו של דבר, נפטר בכלאו.

גם לאחר שזכינו להקים מדינה יהודית, נשבו שבויים יהודים, ומדיניותה של מדינת ישראל היתה לא להפקיר את השבויים, אלא להחזירם לביתם עד כמה שניתן. פעולה אחת מתוך עשרות הפעולות להצלת השבויים היא חילוצו של החייל נחשון וקסמן, שב-י' במרחשוון (בשבוע הבא) ימלאו 16 שנים לחטיפתו. נחשון נחטף על ידי מחבלים, שדרשו עבור שחרורו מאות מחבלים. צה"ל יצא למשימת החילוץ של נחשון בכפר בית נבאללה הסמוך לירושלים. עקב טעות מבצעית הפעולה לא הצליחה, נחשון נרצח ועמו אחד המחלצים, ניר פורז הי"ד. מצד שני, הנחישות והאחדות שהפגינו המחלצים וכל העם בישראל למען שחרורו של נחשון הן סמל ומופת לעמידה היהודית מימי אברהם ועד ימינו – אחים לא מפקירים!