עושים סדר בחדר!


דיקלה ד' גל-עד

פסח מתקרב, ואתו הניקיונות. כמה זמן לוקח לכם למצוא בגד? או ספר? אם לפעמים אתם צריכים לדרוך על חפצים כדי להגיע ממקום למקום בחדרכם, או לצלצל לנייד כדי למצוא אותו, ואם אתם חוזרים הביתה שלוש פעמים לפני שאתם יוצאים כי בכל פעם שכחתם משהו אחר – הכתבה הזו בשבילכם…

שרית גושן-פנטי היא אמא לנעמה, לעופרי ולתאומות עילי ועלמא. ריבוי הבנות יכול להיות מתכון נפלא לבלגן (שמלות, קוקיות, חומרי יצירה, תכשיטים), אבל הבנות של שרית יודעות לארגן ולסדר מהרגע שהגיחו לאוויר העולם בביתן המסודר. אמא שלהן היא מלכת הסידורים, והיא בעלת חברת 'סידורים', המתמחה במתן פתרונות לבתים מבולגנים.

זה אומר שאת באה לבתים ומסדרת אותם?

"יותר מזה, אני באה לבתים ומארגנת אותם. לסדר פעם אחת זה חשוב וטוב, ואבל אני גורמת לכך שהסדר יישמר, מכיוון שאני מוצאת מקום לכל חפץ וחפץ, ואז, כשיש פתרון – פשוט צריך קצת משמעת להחזיר חפצים למקומם, והסדר נשאר."

יש לך עצות?

"בטח… ראשית, כשבאים לסדר חדר, יש למיין לשלוש קבוצות:

1. חפצים חסרי שימוש – לזרוק.

2. חפצים במצב טוב שאין לנו צורך בהם – למסור לאחרים.

3. חפצים שאפשר להשתמש בהם – למצוא להם מקום.

כשכל החפצים עומדים לפני מיון יש להעמיד שלושה ארגזים שונים, ולכל אחד להכניס את מה שמתאים לו. כך קל יהיה להעביר כל תכולת ארגז ליעדה."

אבל להוציא הכול בבת-אחת יעשה עוד יותר בלגן!

"נכון מאוד, אז אני ממליצה לעבור מדף-מדף, מגרה-מגרה. לא הכול יחד. לייעד מראש איפה רוצים לשים כל דבר ורק אז להחזיר באופן מסודר למקום, ואם אלו בגדים אז גם באופן מקופל… צריך גם לרכז תחומים במקום אחד ולא לפזר."

איך מונעים מהבלגן לחזור?

"ראשית, לא להעמיס בדברים. להיפטר מריבוי חפצים. שנית, נגישות והפרדה ברורה בין תחומים – בובות, משחקי קופסה, מכוניות. אפשר ורצוי להשתמש במכלים שקופים כדי לראות מה יש בפנים, או להדביק על הקופסה תמונה של מה שיש בפנים כדי שהילדים הקטנים יוכלו להחזיר למקום בעצמם ללא עזרת ההורים. חשוב לפתח לקיחת אחריות של הילדים על הדברים שלהם, והבנה שגם להם יש תפקיד בסידור הבית: אחרי שמשחקים יש להחזיר דברים למקומם. אם בגן זה עובד, למה לא בבית?"

שרית ממליצה שהילדים יהיו שותפים לסידור החדר, אם כי לא בהכרח בקבלת החלטות על מיקום הדברים. עם זאת, כדאי לשאול את הגדולים יותר מה ירצו למקם בנגישות גבוהה יותר ומה פחות, ואם יש אחים קטנים בחדר או בבית כדאי למצוא מדפים גבוהים ומרוחקים לדברים החשובים לכם.

אם האמא והאבא מבולגנים… גם הילדים יהיו כאלה?

"לא בהכרח! אולי הם יבחרו דווקא בדרך ההפוכה ויגדלו להיות מבוגרים מסודרים, בגלל הדוגמה השלילית.

"למשל, תשמעו סיפור: עבדתי בבית של אמא וילדה בת 5 שהיה בבלגן עצום. האם ניסתה כל הזמן לומר לילדה 'שימי את זה במקום ואת זה במקום' עד שהקטנה בנוכחותי פנתה לאם ואמרה לה: "אבל אמא, איפה המקום…' מה שאומר, שקודם צריך למצוא או ליצור את המקום לכל דבר."