קיץ במוזיאון ישראל – חוויות אמנות לכל המשפחה


דגם הבית השני, היכל הספר, ארון הבגדים היהודי  ומיצב הבמבוק במוקד הביקורים במוזיאון ישראל

מוזיאון ישראל ירושלים מציע בקיץ ובימי "בין הזמנים" שפע של תצוגות ותערוכות וזאת בנוסף לתצוגות הקבע. אין ימים מתאימים יותר מאשר תקופה זו לביקור במודל הבית השני, המוצג במוזיאון ישראל בשטח מיוחד שיועד לכך, בסמוך להיכל הספר. דגם ירושלים מימי הבית השני, ששטחו 2,000 מטר רבוע, מציג את מבני ירושלים בימי הבית השני, כאשר גולת הכותרת של הדגם היא בית המקדש. דגם הבית השני משחזר את ירושלים כפי שנראתה בסמוך לחורבן הבית השני, כשהייתה בשיא תפארתה וזאת בהסתמך על דברי חז"ל וממצאים ארכיאולוגיים.

להשלמת הסיור בדגם הבית השני – מומלץ מאוד ביקור ב"היכל הספר" שם מוצגות  מגילות מדבר יהודה ובהן –  מקור קדום של התנ"ך, כתבי יד עתיקים ונדירים, כלים ששימשו את יושבי המערות במדבר יהודה, עת נמלטו מירושלים וכתר ארם צובא.

בין שפע התצוגות והתערוכות בקיץ המתאימות לכל המשפחה – מיצב הביג במבוק אדיר הממדים, שהוקם בגן האמנות של המוזיאון. המיצב מספק חוויה מרתקת ומרגשת לכל המשפחה. המיצב, המורכב מאלפי מוטות במבוק, מזמין את המבקרים  לצאת למסע יוצא דופן בתוכו: לטפס ולעבור גשרים ומפלסים, לנוח על "כורסאות" במבוק, להעפיל אל הפסגה שגובהה 18 מטר ולהשקיף ממנה אל נופי ירושלים. במיצב הבמבוק הכניסה לילדים בני 13-6 בליווי מבוגר בלבד ומטעמי בטיחות אין כניסה לילדים עד גיל 6. אין כניסה בנעלי עקב או בקבקבים.

תערוכה נוספת הממקדת תשומת לב רבה היא תערוכת מסעות באגף הנוער של מוזיאון ישראל. התערוכה מתמקדת בחוויית הדרך ומציגה חפצים שונים הצופנים בתוכם זיכרונות  אישיים. בין המוצגים – תשמישי קדושה, שהיו חלק בלתי נפרד מהחפצים האישיים שנטל אתו מי שיצא לדרך ובהם ספר תורה זעיר כתוב על קלף בכתב אשכנזי, שהיה בבעלותו של בעל מסע, יהודי ממוצא פולני; ארון קודש עשוי כסף חרות ויצוק בעל ממדים זעירים ביותר, סידור כיס הנושא את הכותרת "תפילת הדרך";  ספר תהילים קטן, ;ערכת הבדלה זעירה עתיקה וחפצים נוספים בהם הצטייד היהודי הנודד. בחודשי הקיץ מתקיימים במוזיאון מדי יום מגוון סיורים והפעלות בהשראת תערוכת "מסעות" של אגף הנוער. ילדים יוכלו להיכנס לכדור פורח, להשתתף בסדנאות יצירה ולקבל דרכון (כמעט) אמיתי, שישמש אותם במסע עולמי ברחבי המוזיאון. בדרכון שובץ מידע תמציתי על מוזיאונים, אומנות, עמים ומדינות.

 

תערוכת שפת הלבוש, ארון הבגדים היהודי מעוררת עניין רב וזוכה למבקרים רבים. התערוכה המרהיבה, שנפתחה לפני כשלושה חודשים, מעניקה מבט רחב על אופנות הלבוש של קהילות ישראל ברחבי העולם, הזדמנות נדירה לראות את התלבושות ההיסטוריות שהושפעו רבות מאורח החיים היהודי לדורותיו.  בתערוכה מוצגים למעלה מ- 100 בגדים ופריטי לבוש, מאוסף המוזיאון, מראשית המאה ה-19 ועד המאה ה-20, מכל רחבי העולם. המוצגים הם אוסף נדיר של בגדי נשים, חליפות, בגדי חתן וכלה, בגדי ילדים והלבשה אישית, תצוגה המאפשרת הצצה לתרבותם העשירה של יהודים בקהילות שונות ולהתפתחות אופנות לבוש מגוונות בארצות רבות.  בין הפריטים הנדירים ניתן למצוא טלית מהודרת ונדירה מלפני 200 שנה, פריטי הלבשה ייחודיים אשר עוצבו באיראן, בגדי נשים מבוכרה שנתפרו בשפע של צבעים, שמלת כלה לבנה, גלימת הרב הראשי בתורכיה אשר עיצובה נקבע על ידי הממשל  העות'מני ושמהווה השראה לגלימת הראשון לציון  עד ימינו.

בשלוחת המוזיאון בבית טיכו בירושלים, מוצגים 60 תצלומים נדירים המשקפים את חיי היהודים בצנעא, שבתימן. הצילומים צולמו בידי הצלם יחיא חייבי, יהודי תושב צנעא ומוצגים לראשונה בתערוכה בבית טיכו.  תצלומיו מגלים ומשקפים את אורח החיים של היהודים, תושבי צנעא,  מתארים רגעים מפעימים בחיי היהודים בעיר, ומתעדים את מנהגיהם, חפציהם, בתיהם ובתי הכנסיות.  את התערוכה, שהאוצרת שלה היא גב' אסתר מוצ'בסקי-שנפר, מלווה קטלוג ובו 60 צילומים ומאמר מחקרי המאפשר תובנות רבות על הקהילות בצנעא  והחושף חשיבותו ההיסטורית והאתנוגרפית של עבודתו המונומנטלית  של הצלם יחיא חייבי.

שעות פתיחה בחודשי הקיץ ו"בין הזמנים"(יולי –אוגוסט): ימים ראשון, שני וחמישי 10:00-17:00, שלישי ורביעי 10:00-21:00. באוגוסט ילדים עד גיל 17 נכנסים חינם. מוזיאון ישראל פותח את שעריו לתושבי הדרום ועוטף עזה, ומזמין אותם לעלות ירושלימה ולביקור של רגיעה, ללא תשלום, במוזיאון ישראל.