שבוע העיצוב חולון 2015


 

75 שנים לחולון

5 שנים למוזיאון העיצוב חולון

 

חול המועד פסח 5/4 – 9/4

מגוון אירועים ותערוכות בעיר לכל המשפחה

 

שלוש בחמש

במוזיאון העיצוב חולון

3 תערוכות לרגל 5 שנים לפתיחתו:

 

* רעיון מגירה / אלסי *

תערוכה מקורית בה יוצגו מעל ל-50 דגמים שמעולם לא הגיעו לקו הייצור, מתוך אוסף מוזיאון אלסי.

דגמים של מיטב המעצבים והאדריכלים בעולם וביניהם:

פיליפ סטארק, זאהה חדיד, פטרישיה אורקיולה, האחים בורולק,

אטורה סוטסאס ועוד

 

אוצרת: פרנצ'סקה אפיאני

 

 * שרפרפים / יעקב קאופמן *

תצוגה של יותר מ300 שרפרפים (מתוך 450) שיצר אחד מבכירי המעצבים בישראל, יעקב קאופמן, בשני העשורים האחרונים

 

אוצרת: גלית גאון

 

תצוגה מאוסף המוזיאון

* מתבנית לשבר / סטודיו קאהן *

מלחייה, שרשרת וקערת פירות: 

תהליך פיתוח מלא ושלם של שלושה חפצים מוכרים

 

 

תערוכות עיצוב חדשות בגלריות העירוניות בעיר חולון:

 

"ביקור הצעצועים"

 צעצועי ילדות ומשחקים במבט נוסטלגי ועכשווי.

עשרות צעצועים בהם שיחקו ילדים בעשורים הראשונים של המדינה

וצעצועים חדשים, שחלקם בהשראת הצעצועים הישנים, המבטאים כמיהה נוסטלגית

אוצרת: חנה הרצמן

 

"איש הפח"

מעצב ואמן המחזור רונן וסרמן מציג רהיטים ופריטי אמנות שימושית

מחלקי מכוניות משומשות

אוצר: ד"ר גיא מורג צפלביץ'

 

"הצבע השמיני"

תערוכת איורים ושירים מתוך ספרי השירה

של המשוררת שלומית כהן אסיף

 

"משחקים קונקרטיים"

האמנית והמעצבת שרון פזנר מציגה עבודות

בטון בשילוב חומרים ממוחזרים בנושא משחקיות

 

 

HIT, המכון הטכנולוגי חולון יוצא למוזיאון:

סטונדטים לעיצוב פורצים את גבולות מוזיאון העיצוב חולון אל הסביבה;

ותערוכות "באמצע" של המחלקה לעיצוב תעשייתי בנמל יפו

 

המרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית בחולון:

 קומפוזיציה לשתי קומות ומסדרון מאת אמנון וולמן

 

המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס בחולון:

קווים אדומים, שעטת הבחירות ושעתה של הקריקטורה;

תצוגה מעבודותיו של הקריקטוריסט יהושע (ג'קי גקסון) זוכה "עיפרון הזהב" ל2015;

יניב שמעוני, קווים לדמויותיו: ביקור בחדר העבודה של המאייר;

שמוליק מצייר את: שמוליק כץ מצייר אומנות

 

 

פורום עיצוב ישראל-איטליה

מפגשי עיצוב בינלאומיים במוזיאון העיצוב חולון

25-26.3:

כנס מקצועיבינלאומי "מזון למחשבה" בהשתתפות מעצבים איטלקיים וישראלים שיעסוק בנקודות החיבור שבין אוכל לעיצוב.

במשתתפים, גיטאנו פשה, רון ארד ועורכי עיצוב מובילים

בשיתוף שגרירות איטליה בתל אביב ולשכת המסחר והתעשיה ישראל-איטליה

 

שבוע העיצוב חולון 2015 יתקיים בחוה"מ פסח בתאריכים 5-9 לאפריל עם מגוון אירועים ותערוכות לכל המשפחה. כחלק משבוע העיצוב יתקיים גם כנס מקצועי בהשתתפות מעצבים איטלקיים וישראלים שיעסוק בנקודות החיבור שבין אוכל לעיצוב. הכנס יתקיים בתאריכים 25-26 במרץ, בשיתוף שגרירות איטליה בישראל ולשכת המסחר והתעשייה ישראל-איטליה.

 

העיר חולון מציינת השנה 75 שנים להיווסדה. שבוע העיצוב חולון, המתקיים בפעם החמישית הוא חלק מחזון העיר להוות מוקד לאומי לעיצוב וכן זירה בינלאומית לחדשנות בתחום זה. מוזיאון העיצוב חולון אשר יציין בחודש מרץ חמש שנים להקמתו, יציג בשבוע העיצוב שתי תערוכות חדשות ומקוריות, ותצוגה מתוך אוסף המוזיאון. בגלריות העירוניות ברחבי העיר יתקיימו תערוכות עיצוב וכן תוצג תערוכת סאונד ייחודית במרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית בעיר, ותערוכות חדשות במוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס. המכון הטכנולוגי, HIT, יקיים גם השנה פעילות ייחודית בשבוע העיצוב ובמתחם המדיטק יתקיימו פעילויות עיצוב מגוונות לקהל הרחב.

 

"שלוש בחמש" במוזיאון העיצוב חולון:

"רעיון מגירה" של חברת אלסי (ALESSI) מאוסף מוזיאון אלסי

"שרפרפים" של יעקב קאופמן

"מתבנית לשבר" תצוגה מתוך האוסף, של סטודיו קאהן.

התערוכות מציגות כל אחת בדרכה את אחד התהליכים המרתקים בעולם העיצוב – תהליך העריכה שעובר חפץ כשהוא עושה את דרכו מהסקיצה הראשונית ועד לתצורתו הסופית.

 

התערוכות יוצגו בין התאריכים 25/3/15 – יוני 15 במסגרת שבוע העיצוב חולון ולאחריו.

בימי שבוע העיצוב חולון (5-9.4) הכניסה למוזיאון במחיר מיוחד: 20 ₪ (במקום 35 ₪), ילדים עד גיל 18 – חינם

 

בגלריית ד"ר שולמית כצמן (בקומת הכניסה) תוצג התערוכה "רעיון מגירה" של החברה האיטלקית אלסי, מחברות העיצוב הוותיקות והיוקרתיות בעולם הפועלת מאז שנת 1921. אוצרת התערוכה: פרנצ'סקה אפיאני.

התערוכה היא הזדמנות יוצאת דופן להצצה אל מאחורי הקלעים של החברה. יוצגו בה מעל ל-50 דגמים, שתהליך הפיתוח שלהם נעצר לפני שהגיעו לקו הגמר. מדובר בדגמים של המעצבים והאדריכלים הטובים והמפורסמים בעולם, ביניהם: פיליפ סטארק, זאהה חדיד, פטרישיה אורקיולה, האחים בורולק ואטורה סוטסאס. לצד כל דגם יוצגו סקיצות והדמיות מתוך שלבי הפיתוח וטקסט המתאר את תהליך העבודה, משלב הפנייה או היזמות ועד לרגע בו מחליטים החברה או המעצב, לעצור את תהליך הפיתוח ולהקפיא את הרעיון. נקודת המבט הייחודית של התערוכה חושפת את החלק הפחות מסחרי של מוזיאון אלסי ואת המנגנון הפנימי שבלב אחד ממותגי העיצוב המובילים בעולם.

 

במסדרון ההיקפי יוצג ציר זמן היסטורי עם נקודות ציון חשובות בהתפתחות חברת אלסי, במסגרתו יוצגו אובייקטים שישקפו את אבני הדרך של החברה והפיכתה למה שהיא היום.

 

מוזיאון אלסי ממוקם במפעלי החברה ומונה 25,000 אובייקטים ו-19,000 עיצובים שונים. אוסף המוזיאון מהווה חתך רוחב של שדה העיצוב העכשווי ומשקף פרספקטיבה נדירה לאלפי הגישות השונות בעולם העיצוב.

 

התערוכה מתוך אוסף מוזיאון אלסי מתקיימת תודות לסיוע של חברת אלסי וחברת טולמנ'ס. הפריטים של אלסי יוצגו על גבי תצוגה שעוצבה במיוחד בשיתוף חברת אבן קיסר.

 

בגלריה העליונה תוצג התערוכה "שרפרפים" של יעקב קאופמן, מבכירי המעצבים בישראל. אוצרת: גלית גאון.

בתערוכה יוצגו מעל 300 שרפרפים מתוך 450 פריטים שנוצרו בסטודיו של קאופמן בשני העשורים האחרונים. קאופמן מציע לצופה חשיפה למהלך העיצוב, ללא עריכה. מעין כתיבה אוטומטית של חפצים בתלת מימד, והימנעות מודעת מבחירה מיון או צמצום. במבט נוסף מתגלה לעין מארג מפורט ומרתק של ערכי עיצוב. זוהי עבודה מחקרית מרתקת השקולה למהלך כתיבת דוקטורט מחקרי בתחומים תיאורטיים אחרים.

 

במעבדת העיצוב תוצג תערוכה מתוך אוסף המוזיאון: "מתבנית לשבר" של סטודיו קאהן

תצוגה זו מתארת תהליך פיתוח מלא ושלם שנעשה בחמש השנים האחרונות, של שלושה חפצים מוכרים: מלחיה, שרשרת וקערת פירות. תצוגה קטנה זו תציג על ציר זמן אחד את כל שלבי הפיתוח: ממודל ראשון דרך מודל מודפס, תבניות גבס ראשונות, תבניות סופיות ועד מתקני ייבוש ייחודיים ויציקות מעורבות – לצד טקסטים, סרטים ושרטוטים.

 

בגלריות שברחבי העיר יתקיימו התערוכות הבאות:

בגלריית המשכן בית מאירוב תוצג התערוכה "ביקור הצעצועים". בתערוכה זו יוצגו צעצועי ילדים בהם שיחקו ילדים בעשורים הראשונים של המדינה לצד צעצועים חדשים המבטאים כמיהה נוסטלגית אשר חלקם אף קיבלו השראה מהצעצועים הישנים.

אוצרת:  חנה הרצמן.

בגלריית החווה יציג המעצב ואמן המחזור רונן וסרמן את התערוכה "איש הפח". מתוך אמונה פנימית בחשיבותו של המחזור, יוצר רונן  אמנות שימושית מחלקי רכבים ישנים. פיסות המכוניות החלודות אותן הוא "מציל" הופכות תחת ידו, בעבודה שהוא מגדיר כבין פחחות למסגרות, לרהיטים מפתיעים, מהוקצעים ומושלמים.

אוצר:  ד"ר גיא מורג צפלביץ

 

תערוכת חוצות  דב הוז – "הצבע השמיני". תערוכת איורים ושירים מתוך ספרי השירה של המשוררת שלומית כהן אסיף.  איוריה של ענבל לייטנר עליהם הרקמה העדינה של אלינה זשקביצ'ה בשילוב שיריה המרגשים של שלומית כהן אסיף , מסמנים את קו התפר בין היש לבין האין, בין למה שאסור ובין מה שמותר, ומבקשים להציע את מה שכמעט נוגע בחוטם אבל טרם התגלה.

 

בגלריית "חנקין"תתקיים התערוכה "משחקים קונקרטיים" בה תציג האמנית והמעצבת שרון פזנר עבודות מבטון בשילוב חפצים שונים שהיא מוצאת וממחזרת: מסמרים, ברגים, אומים, קופסאות סרדינים, שאריות עץ ועוד, כאשר הנושא המשותף לכל העבודות הינו נושא המשחקיות. כך למשל יוצגו עבודות שנראות כמו משחקים או צעצועים קיימים כמו רכבים קטנים או קוביות משחק גדולות, עבודות הכוללות יציקות בטון של משחקים קיימים כגון דמויות מחשב, רובוטים ולגו.

 

"HIT יוצא למוזיאון" הינו פרויקט ייחודי של המכון הטכנולוגי חולון לרגל שבוע העיצוב בחולון.

בהמשך למסורת שהחלה בשנה שעברה, גם השנה ישתתפו סטודנטים לעיצוב מHIT, בהנחיית לוקה אור וטל צור, בשבוע העיצוב חולון. בפעילות ייחודית להם מגיבים הסטודנטים לתערוכות המוצגות במוזיאון, תוך שהם פורצים את גבולות המוזיאון הבנויים ובכך מותחים את חוויית העיצוב אל החלל שמחוץ. נקודת המבט החדשנית והבועטת של הסטודנטים והעבודות המגוונות, מאפשרות לקהל הרחב לצד הקהל המקצועי לפגוש נקודת מבט חדשה וצעירה של עולם העיצוב, במקומות שלא נחשבים כגלריות במובנם הקונבנציונאלי. בין הפרויקטים שיוצגו: שילוט פנים אלטרנטיבי – התייחסות לשילוט הקיים במוזיאון וסביבתו כמקום התערבות. הסטודנטים יעשו האקינג לשלטי הכוונה ומידע, יגיבו אליהם וייצרו מהם סיפורים חדשים. בגון שלטי שירותים, הכוונת מקום, מידע למבקר, פתחים וכד'. מדרגות – על המדרגות יודבקו מדבקות אשר מנקודת מבט מסוימת ייצרו אימג' שלם  על מנת להגביר את החוויה של ההליכה בחלל. תערוכת אוספים בחלונות המדיטק החיצוניים  הפונים לרחבה – הפיכת החלונות העמוקים ל"חלונות ראווה" בהם יוצגו אוספים שונים עם כתוביות והסברים, ויהפכו למיני גלריות בפני עצמם.

 

כמידי שנה תתקיים תערוכת "באמצע" של המחלקה לעיצוב אשר כשמה כן היא, מתקיימת באמצע שנת הלימודים ומציגה חתך רוחבי של כלל פעילות המחלקה. התערוכה כוללת עבודותסטודנטים מהשנה האחרונה, שעוצבו ודגמיהם נבנו ע"י הסטודנטים במגוון רחב שלקורסים, שיתופי פעולה עם חברות מסחריות ושיתופי פעולה עם ארגונים חברתייםוקהילתיים. התערוכה תתקיים בנמל יפו.

 

במרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית בשכונת ג'סי כהן בחולון מוצגת תערוכת הסאונד "קומפוזיציה לשתי קומות ומסדרון" מאת אמנון וולמן. וולמן, פרופסור למוזיקה ומלחין מוזיקה ניסיונית הפעיל מתחילת שנות השמונים, יצר קומפוזיציה המשלבת חלקים מעבודות סאונד קודמות לצד סדרות חדשות שיצר במיוחד עבור התערוכה. עבודות הסאונד כוללות בין היתר: טליתות, מדי צבא, קרשים, אזיקים, ספרים, מבצעים חיים. שילובם של כל עבודות הסאונד יחדיו מהווה יצירה זמנית אחת שלמה המתפקדת ונשמעת במקביל בכלל חללי המרכז.

 

המוזיאון הישראלי לקומיקס ולקריקטורה בחולון יציג במהלך שבוע העיצוב חולון:

קווים אדומים – שעטת הבחירות ושעתה של הקריקטורה, הכוללת אוסף של עיתונים יומיים ושבועיים שפורסמו בארץ מאז פיזור הכנסת בדצמבר ועד לבחירות עצמן. הצופה מוזמן לסקור את שעטת ההיסטוריה הקצרה של החודשים האחרונים, ולבחון את מקומה של הקריקטורה בזמנינו אנו.

אוצר: אסף גמזו

תצוגה מתוך עבודותיו של יהושע (ג'קי גקסון) זוכה פרס עיפרון הזהב לשנת 2015. ג'קי זכה בפרס בזכות עבודתו לאורך השנים לקידום הקריקטורה בארץ, בזכות הישגיו כאומן וכעורך. עבודתו הידועה ביותר של ג'קי, הינה כמובן המדור השבועי "הציור השבועי לילד": בקו הבוטח, תוך שימוש בשחור לבן בלבד, הפכו ג'קי והמדור לטקס של ממש, הכולל חיפוש, מתח, וגם לא מעט פעמים הפניות לאירועי השעה, השייכים ל'עולם המבוגרים'.

 

יניב שמעוני – קווים לדמויותיו מזמינה את הקהל לביקור בחדר העבודה של המאייר. התערוכה מלווה את היוצר בשלבי העבודה על עיצוב דמויות שונות, משלב הסקיצות ובניית הקונספט ועד הפקות תלת ממדיות בעולם האמתי. התערוכה בוחנת את האתגרים החזותיים והתוכניים שמאפייני טקסט שונים מציבים בפני האמן, מגלה מקורות השראה ומציגה התכתבויות אמנותיות עם יצירות שונות.

אוצרת: מיכל פז קלפ בשיתוף הוצאת כנרת

 

שמוליק מצייר את: שמואל כץ מצייר אומנות. בתערוכה זו, הכוללת שתי סדרות אשר מעולם לא הוצגו לקהל הרחב, אנו עדים להתפתחותו של שמואל כץ כאמן, אמן בעל תפיסת עולם רחבה ומכלילה, שלא הבדילה בין אסכולות, דיספילינות, תקופות היסטוריות וחשיבות תרבותית בחיפושו אחר מקורות השראה.

אוצרים: נעמי כץ ואסף גמזו

 

פורום עיצוב ישראל-איטליה יממש את החלק הבינלאומי והמקצועי של שבוע העיצוב חולון, במפגשי עיצוב ובכנס מקצועיבינלאומי "מזון למחשבה" בהשתתפות מעצבים איטלקיים וישראלים שיעסוק בנקודות החיבור שבין אוכל לעיצוב. בין המשתתפים גיטאנו פשה, רון ארד ועורכי עיצוב מובילים. הפורום יערך השנה לפני חג הפסח ב25-26.3, בשיתוף שגרירות איטליה בתל אביב ולשכת המסחר והתעשיה ישראל-איטליה.

 

 

שבוע העיצוב חולון 2015

5-9.4.2015

מגוון אירועים ותערוכות בעיר לכל המשפחה

בחול המועד פסח

פורום עיצוב ישראל-איטליה 25-26.3.2015

לפרטים נוספים:

http://www.holon.muni.il/Pages/default.aspx