שגרירים למען העם


מאת לאה קפלן

רחלי פריש מאולפנת 'צביה' היא רק בת 17, אבל כבר שגרירה. 'שגרירים' הוא מיזם משותף ל'מעלה', 'מפעלות הציונות הדתית' ועמותת 'מרימים את הדגל'. הוא מיועד ל"שביעיסטים", תלמידי כיתות י"א שלומדים במוסדות החינוך של הציונות הדתית ברחבי הארץ. מטרת הפרויקט היא לחולל שינוי בעם ישראל ע"י חיבור כוחות לעשיה משותפת של בני הנוער.

מה עושה השגריר הצעיר
ה"שגרירים", כלומר: תלמידי ביה"ס התיכון, נפגשים מספר פעמים בשנה, יוזמים מיזמים ומוציאים אותם לפועל. תפקידו של ה"שגריר" הוא לרתום ולהפעיל את תלמידי בית ספרו לקום ולעשות מעשה.
מנהלי המיזם חיפשו תלמידים רציניים ואחראיים, בעלי "ראש גדול" שיכולים "להזיז" דברים בין כותלי ביה"ס ומחוצה לו. לאחר שהציגו את המיזם בפני התלמידים, הם הופתעו לקבל שיחות טלפון גם מבני נוער ששמעו על המיזם מחבריהם, מפה לאוזן, וביקשו להצטרף אליו, מיזמתם.

"הבאתם את השמחה אל ביתי"
במבצע הראשון, לקראת ימי הפורים, החליטו ב'שגרירים' לחלק משלוחי מנות למשפחות השכולות של חללי מערכות ישראל בכל הארץ.
כל "שגריר" קיבל רשימת משפחות שכולות שמקום מגוריהן סמוך לבית ספרו. ה"שגריר" דאג לגייס את התלמידים לאסוף מצרכי מזון ולארוז אותם. באמצעות אתר האינטרנט 'יזכור', למדו התלמידים על החללים שאצל בני משפחותיהם הם התעתדו לבקר, ובסופו של התהליך הביאו את משלוח המנות למשפחות. את תחושת המשפחות קשה לתאר במילים…
שני תלמידים מישיבת תל-אביב שהגיעו לביתו של אב שכול, העניקו לו משלוח מנות והפצירו בו לרקוד עמם לכבוד שמחת הפורים. בתום הריקוד הוא סיפר בגילוי לב: "הבן שלי נפל לפני 40 שנה, ובמשך 40 שנה התאבלתי ולא רקדתי, עד שבאתם אל ביתי."

כל האולפנה מתגייסת
רחל פריש היא ה"שגרירה" באולפנת 'צביה' בחיפה ושיראל שטרית היא ה"שגרירה" באולפנת אשדוד. איך הן הגיעו לפרויקט 'שגרירים'?
שיראל: "הגיע לאולפנה נציג שסיפר על המיזם וחיפש מתנדבות. מיד התנדבתי – חשבתי שזה מתאים לי כי אני אוהבת לתרום."
רחל: "מורה מהאולפנה קישרה אותי ליוזמי הפרויקט. מאוד התלהבתי והצטרפתי. הרגשתי שההתנדבות הזו תכניס לי חיים לשגרת הלימודים."
שיראל מספרת שמבצע 'שולחים באהבה' היה רחב היקף. "כל הבנות באולפנה התגייסו בשמחה. אספנו ממתקים, התרמנו מרכולים ורשתות מזון. הייתה תחושה של עשיה בכל האולפנה. כל זוג תלמידות קיבל מצרכים לשתיים-שלוש משפחות שהיה עליהן לבקר. יש בנות שעד היום ממשיכות לשמור על קשר עם המשפחות."

סיפורים מרגשים
חלק מהנופלים נפל לפני עשרות שנים. המשפחות שמחו לדעת שעדיין זוכרים את יקיריהן למרות הזמן הרב שעבר. הן לא הפסיקו להודות. עצם העובדה שהצלחנו להעלות חיוך על שפתיהם, שווה הכול. ביקרתי אצל אביו של אלדד רגב ז"ל, החייל החטוף שגופתו שוחררה בעסקה המפורסמת.. דיברתי אתו ואמרתי שעבור בני הנוער במדינה אלדד הוא סמל. הוא חייך. כשביקשנו לצאת הוא הודה לנו שבאנו ועל שאנו חושבים עליו. ביקרנו גם בבית משפחתו של יפתח שרייר ז"ל, מפקד כיתת 'בני"שים' (= חיילי ישיבת הסדר) בצנחנים, שנהרג במלחמת לבנון השנייה.
אשה אחרת, שבעלה נהרג באחת המלחמות, נישאה מחדש והקימה משפחה. היא סיפרה לנו בהערצה על בעלה שנפל ונתנה לנו לקרוא בספר שכתבו לזכרו.

כולם בשביל פולארד
בכנוס היסוד של 'שגרירים' הוחלט לצאת במבצע למען שחרורו של יהונתן פולארד בסיסמה: "אחד בשביל כולם, כולם בשביל אחד". פולארד כלוא כבר 26 שנים בשל פעילותו עבור המדינה. ה"שגרירים" מאמינים שיש לפעול לשחררו מתוך ערבות הדדית והכרת הטוב. שיראל: "אנחנו מגבירים את המודעות לנושא בביה"ס. פרסמנו מודעות ותמונות, הזמנו מרצה מהמטה למען פולארד שישוחח עם התלמידות. ואנו גם מתכננות לצאת ליום אחד ברחבי העיר אשדוד, להעמיד דוכן ולחלק עלונים ודבקיות כדי להגביר את המודעות לגורלו של פולארד – בתוך האולפנה ומחוצה לה."
רחל: "אנחנו הקדשנו באולפנה קיר לפולארד. הופתענו לגלות שיש בנות שלא יודעות עליו דבר! בקרוב נתחיל להחתים אלפי בני נוער על עצומה הקוראת למען שחרורו ואשר תישלח לרה"מ נתניהו ולנשיא המדינה פרס."

ומה עם לימודים?
איך משלבים עשייה אינטנסיבית בתקופת הבגרויות המתישה? שיראל מסבירה שאם רוצים מצליחים לשלב. "לתרום למען הכלל זה ערך חשוב."
רחל: "אני מרגישה שההשתתפות שלי בפרויקט 'שגרירים' נותנת לי כוח ללימודים… מה שבטוח, אני עד סוף י"ב בתוך הפרויקט… נתינה זה כוח עצום, שאם נדע להשתמש בו, נוכל בע"ה להשפיע הרבה טוב בעולם!"