תיקן את המצב


מתקן לטיפול בנפגעי פעולות איבה יסיע לצבים בבית החולים לחיות בר
כשד"ר מוריס טופז מנהל היחידה לכירורגיה פלסטית בבית החולים הלל יפה שבחדרה הגה רעיון ייחודי לטיפול בפצועים קשים בעיקר כאלו שנפגעו כתוצאה מפעולות איבה. הוא לא דמיין שיום אחד, המתקן שלו, יתאים לטיפול בצבים שמגיעים מהטבע לטיפול בבית החולים לחיות בר של הספארי ורשות הטבע והגנים.

ממש לאחרונה, הגיע לבית החולים לחיות בר של הספארי ורשות הטבע והגנים, צב ביצה שנדרס. לא מעט צבים דרוסים מגיעים לבית החולים, אולם הפעם, הוחלט לנסות לאחות את השריון השבור של הצב בדרך ייחודית.
בדרך כלל כדי לעשות זאת, צריכים הוטרינרים לקדוח חורים בשריונו של הצב, להבריג לתוכם ברגים ולחבר אותם באמצעות חוט ברזל שימתח את שני צידי השבר.
המתקן הייחודי שהומצא על ידי ד"ר טופז מאפשר לוטרינרים להדביק את מתקן הפלסטיק משני צידי השבר ולחבר אותו בעזרת אזיקון.

ד"ר מוריס טופז, מנהל היחידה לכירורגיה פלסטית בהלל יפה שבחדרה, תכנן את המתקן לפצועים שאיבדו חלקים נרחבים מעורם. בדרך הזו הוא מחבר בין שתי קצוות העור הקיים בכל יום מקרב אותן אחת אל השניה בעזרת האזיקון וכך מונע השתלת עור.
ד"ר טופז, החליט לתרום את הרעיון ואת המתקן עצמו לד"ר יגאל הורוביץ מנהל בית החולים לחיות בר שניסה זאת מיד על צב הביצה הפצוע וגילה כי המתקן המיוחד מתאים מאוד לאיחוי השברים שלהם.
מעתה במקרים מסוימים כדי לתקן שריון של צב, לא יצטרכו המטפלים, בבית החולים לחיות בר לקדוח בו חורים והם יוכלו לחבר את חלקי השבר בעזרת ההמצאה הייחודית של ד"ר טופז. בעתיד יטופלו בדרך זו בעלי חיים נוספים שצריך לחבר בין שני חלקי רקמות או שריון שלהם.

לבית החולים לחיות בר, מגיעים מידי שנה יותר מ-2200 בעלי חיים שנפגעים בטבע בעיקר כתוצאה מפגיעות שנעשות בידי אדם. יותר מ 60% מהם מושבים לאחר טיפול ושיקום בחזרה לטבע.