איך אומרים 'סקי' בנורווגית? 1


מאת דיקלה גל-עד


כשמזכירים את אוסלו, לרוב מיד חושבים פוליטיקה. הביטוי "הסכם אוסלו" מעורר בדרך כלל אסוציאציות לא בהכרח נעימות. אך עבור משפחת מלכיאור, אוסלו היא ביתם, נכון לימים אלה.
אריאל וכרמל הם שני אחים שגרו בעבר בנהריה. הם עברו לאוסלו שבנורווגיה, על מנת שהוריהם יוכלו להיות שליחי בני עקיבא. יש להם שני אחים קטנים, גלעד וכפיר. בביתם מדברים עברית, אך הם יודעים גם נורווגית, וקוראים בשפה זו. אריאל אוהב לקרוא את "דונלד פוקט" וכרמל את "יוהנס ינסן". בית הספר שבו הם לומדים, 'אילה סקולה' (ILA skole), הוא בי"ס כללי (גוי). יש בו שיעור שנקרא "לססייסטה". זה שיעור שקוראים בו, כל אחד בשקט לעצמו. את השיעור הזה ושיעור ספורט אריאל הכי אוהב. הייתם מנחשים מה כרמל הכי אוהב? חשבון!

מה כבר אפשר לעשות בנורווגיה?
אריאל וכרמל עושים את אותם הדברים שכל ילד ישראלי ממוצע עושה בזמנו הפנוי: צופים בטלוויזיה, משחקים במחשב, קוראים. אך הם, בגלל המיקום המיוחד שלהם, יכולים לעשות דבר נוסף: הם גם עושים סקי! בנורווגיה, בניגוד לישראל, יש אזורים רבים שמכוסים בשלג. כאשר הוריהם מרשים להם, ילדי משפחת מלכיאור נהנים לצאת ופשוט לגלוש בשלג עם המחליקיים.
ואם חשבתם שמבחינת לימודי יהדות הם מוגבלים – טעיתם. אריאל וכרמל גם הולכים ל"חיידר" – כיתה מיוחדת שמוקדשת רק לשיעורי יהדות, ישראל, עברית ועוד. בנוסף, לכל ילדי הרבנים שבאירופה יש חוגים משלהם כמו חוג שחייה וחוג מחשבים. מדי פעם יש להם גם חוג פינג-פונג.

בני עקיבא וחצוצרות
אריאל וכרמל מאזינים לשירים מהארץ, למשל לשיריו של הראל סקעת. "הוא היה בקהילה השנה," מספר אריאל, וכרמל מוסיף שהם עקבו אחר הופעתו באירוויזיון, ובאופן כללי הם אוהבים מאוד מוזיקת רוק.
"אני הכי אוהב חצוצרות," מספר כרמל. "נוסף על חוג הסקי שאני הולך אליו, יש לי גם חוג חצוצרה. בבית יש לי חצוצרה משלי והיא מכסף."
גם אריאל הולך לחוגים, אלא שהוא מעדיף כדורגל. ומה עם בני עקיבא? ובכן, גם כאן איש לא מקפח אותו. יש סניף בני עקיבא בנורווגיה, ואריאל הולך אליו בכל יום ראשון.

ובחופש? מבלים בישראל
אביהם של האחים הוא רב בקהילה, ואמם שומרת עליהם בבית. "כשאבא היה קטן," הם מספרים, "הוא גר כאן, וזה מצא חן בעיניו. אז היום הוא בא להיות כאן שליח, ואנחנו כמובן באנו אתו."
באירופה בכלל ובאוסלו בפרט יורד הרבה שלג. אריאל וכרמל אוהבים מאוד את השלג והקרח, ואריאל רוצה להיות שחקן יריות-סקי (ספורט נורווגי נפוץ) כשיגדל. הוא אפילו חושב לגור אולי בנורווגיה כשיגדל, כי רק שם אפשר להיות שחקן כזה. לכרמל לעומתו אין עדיין מושג מה יהיה כשיגדל. "אבא שלי אומר שאני מוכרח להיות רב." הוא מחייך.
במהלך חופשת החורף של נורווגיה, שנקראת "יול", הם ביקרו בישראל במשך חודש תמים, ולאחר מכן היו צריכים לחזור ללימודים. יש להם בישראל הרבה קרובי משפחה, וגם שני חברים טובים – מוריה ועידן.

אז מה בעצם יש בארץ שאין שם?…
סבא וסבתא, דודה בת-אל ודוד אביעד, והכי חשוב – זאת עונים אריאל וכרמל פה אחד – "שפע ממתקים כשרים!!!"


ארץ שמש החצות
האם ידעתם שנורווגיה נמצאת באזור הקוטב הצפוני? לכן השמש זורחת בה במשך כל עונת הקיץ מבלי לשקוע, ואילו במשך החורף יש לילה מוחלט. לכן מכונה נורווגיה "ארץ שמש החצות". הייתם מוכנים ללכת לבית הספר לאור כוכבי הלילה?…


מחשבה אחת על “איך אומרים 'סקי' בנורווגית?

סגור לתגובות.