הסיבה למחלה: אין מלפפון


 שרה בר אשר

סנדויץ' עם שוקולד או גבינה צהובה זה כיף, ולא תמיד אנחנו רוצים לאכול גם ירק או תפוח לידו… אבל הייתם מאמינים שהויתור עליהם זה מה שגרם לילד להגיע לבית החולים?!

 

לפני זמן מה, פורסם בחדשות על שני נערים ישראלים שהגיעו לאשפוז בבית החולים, כיוון שהם כמעט איבדו את הראייה. הרופאים ערכו להם בדיקות מקיפות, אך אז התברר לתדהמת כולם, שהנערים האלה לא אוכלים בכלל פירות וירקות. מה שהם כן אוכלים זה לחם עם שוקולד וקורנפלקס בלי חלב. ובמילים אחרות הגוף שלהם מקבל רק פחמימות ושומנים מהסוג הגרוע ביותר, אפס חלבונים ואפס ויטמינים ומינרלים. חשוב להגיד שזה לא קרה להם בגלל שהם חיים במצוקה כלכלית, אלא שזה קרה להם בגלל שהם לא הסכימו לאכול פירות וירקות. עכשיו תשאלו, איך זה שההורים שלהם הסכימו לזה? מתברר שלהורים שלהם נמאס מכל הוויכוחים והמריבות ולכן הם זרמו איתם ואפשרו להם לאכול רק את מה שהם אהבו לאכול.

עוד מתברר שילד אחר בן שש, שהגיע אף הוא אל בית החולים כשהוא סובל מכאבי עצמות, אכל רק שניצלים תעשייתיים. כאבי העצמות נגרמו לו בגלל שהוא פיתח מחלה בשם צפדינה. תמיד חשבנו שהמחלה הזאת, שנגרמת מחוסר של ויטמין C, חלפה מן העולם. פעם, המלחים שהפליגו במשך חודשים ארוכים בספינות, לא אכלו פירות וירקות כיוון שהם לא הגיעו ליבשה, ולכן הם מתו כתוצאה מחוסר של ויטמין C).

אז הילדים האלה אמנם טופלו והחלימו, אבל מה איתנו?

בואו נראה אלו ויטמינים ומינרלים נקבל מהפירות והירקות:

ויטמין A

הוויטמין נמצא רק במזונות מהחי. בפירות ובירקות ישנו חומר שנקרא בטא קרוטן שהופך בגוף לוויטמין A.  הבטא קרוטן נמצא בעיקר בירקות ובפירות כתומים. כגון גזר, בטטה, דלעת, מנגו, אפרסק, משמש ומלון. ובירקות ירוקים כהים כגון תרד, ברוקולי, כרוב ופטרוזיליה.

חומצה פולית

נמצאת בעיקר בירקות עליים ירוקים, אספרגוס, ברוקולי, כרוב, כרובית, מיץ תפוזים ובטטות.

ויטמין  C

נמצא בעיקר בפירות ובירקות טריים כגון פלפלים, פירות הדר, כרוב, כרובית, כרוב ניצנים, ברוקולי, תרד, עגבניות ותות שדה.

ויטמין K

נמצא בעיקר בעלי ירקות ירוקים, ירקות שורש, אצות ים (כמו בסושי) ונבטי אלפלפה.

סידן

נמצא בעיקר בירקות ירוקים עליים ובמיוחד בברוקולי, פטרוזיליה, אצות ים,  תאנים מיובשות (דבלים), כרוב וסלרי.

 

מגנזיום

נמצא בעיקר בירקות עליים ירוקים, בצל, תאנים, פירות הדר ותפוחים.

 

אשלגן

נמצא בעיקר בתפוחי אדמה, בננות, עגבניות, פירות מיובשים, מיצי פירות, בצל, שום, בטטות ופטריות.

סלניום

נמצא בעיקר בבצל, נבטים, עגבניות וברוקולי.

אז שלא נאכל?

תמונה: stock.xchng