לכבוד שבת – הפסח הראשון בעולם 1


מאת אורן זונדר

בקושי שבוע עבר מאז ראו את הירדן נעצר בעת שעברו אותו, ועכשיו היו כולם שמחים להישטף קצת במים קרירים, שיעבירו את החום ואת הכאב.

פעמים רבות אנחנו מדברים על הפסח הראשון של עמנוהלא הוא פסח מצריִם. הניסים והנפלאות שקרו לעם היהודי בחג הפסח הראשון כה חשובים ועקרוניים, עד כי לעתים דומה שחגי הפסח שבאו אחריו הם רק הד קלוש לאותו נס אדיר, שהתרחש לפני שנים כה רבות על אדמת מצריִם.

אבל פסח לא פחות חשוב התרחש ארבעים שנה בדיוק לאחר הפסח הראשון: חמישה ימים בלבד לאחר חציית הירדן חגגו בני ישראל את חג הפסח לראשונה על אדמת ארץ ישראל. למעשה, היה זה הפסח הראשון שנחוג זה שנים רבות, מכֵיוון שלפי ההלכה, את הפסח יכול לאכול רק מי שעבר ברית מילה, ובניישראל נמנעו מלמול את בניהם כל שנות המִדבר הארוכות, בשל החשש מסכנת הדרכים במִדבר. בתוך חמישה ימים הפך עם ישראלהעם שהובל במשך ארבעים שנהלעם של בני חורין אמיתיים. הם אינם מסתובבים עוד במדבר, כי אם יושבים על אדמתם שלהם. הם אינם ניזונים עוד בחסדי שמיִם, אלא בזכותעמל ידיהם. הם כבר לא ערֵליםכי אם חלק בלתי נפרד מעם ישראל.

למעשה, בפעם השנייה בתולדותיהם הופכים ישראל לעם בזכות חג הפסח. הפעם זה כבר הולם הרבה יותר את מטרתם: להיות עם חופשי בארצם. לא היו עשר מכות וגם לא איומים על שליטים; לא היה נס גלוי וגם לא נסים קטנים. את ארץ ישראל יצטרכו בני ישראל לכבוש בעבודה קשה ובייסורים. הם אינם מייחליםעוד לנס, כי אם חיים את השליחות שנתן להם הקדושברוךהואלחיות כעם עצמאי בארץ ישראל.

יום העצמאות הגדול

חג הפסח הנו חג העצמאות הראשון והמקורי של עם ישראל. בחג הפסח נהגו בעבר לאכול צלי אש, והִנֵה עבר מִנהג זה בגלגולים שונים דווקא אל בן הדוד הקטן של פסחיום העצמאות. בשל חשיבותו הרבה של חג הפסח ומשמעותו כחג חֵירות ועצמאותהחשיבו אותו החלוצים ובוני הארץ לחג חשוב במיוחד. לילהסדר היה הערב המרכזי בקיבוצים השונים בישראל, ועד היום הוא נחוג אצל מרבית המשפחות היהודיות בארץדתיות ושאינן דתיות. בקיבוצים שונים הוסיפו החלוצים קט


מחשבה אחת על “לכבוד שבת – הפסח הראשון בעולם

סגור לתגובות.