ממשה עד משה 1


מאת לאה קפלן

רבנים רבים נודעו בגדולתם בתורה מגיל צעיר בשנים. אך דומה כי משה רזיאל שריפי בן ה-14 עומד לשבור שיא חדש בתולדות מדינת ישראל. לאחרונה נִבחן משה שריפי במבחני "סמיכה" לרבנות, ובקרוב ייוודע אם יהיה הרב הצעיר ביותר בתולדות המדינה.

משה, תושב נתניה, הוא ילד מחונן שאובחן כגאון. לא בכדי הוא רוצה להיות רב בישראל: על אף גילו הצעיר, הוא נחשב גדול בתורה. כבר מילדותו הרכיב תצרפים ("פאזלים") מסובכים תוך דקות ספורות. בגיל 3 למד קרוא וכתוב, וללימודי הקודש נמשך מגיל צעיר. בהיותו אך תינוק הראו לו הוריו תמונות של רבנים, ושיננו לו את המילה "רבי". כך קרה שהמִילה הראשונה שהגה לא היתה "אבא" או "אמא", כדרכם של רוב הפעוטות, אלא "רבי".

בהיותו פעוט נהג אביו של משה לקחת אותו לתפילות בבית הכנסת, אך בבוקר גשום במיוחד החליט להשאירו בבית. משה בכה במשך יום שלם, בלי הפסקה. רק למחרת, בשעה 7 בבוקר, כשאביו נכנס עימו לבית הכנסת – פסק סוף-סוף מבכיו.

התחביב: ללמוד תורה

בכיתה א' אובחן משה שריפי כמחונן. הוא למד במסגרת הרגילה, אך השתתף בחוגי מחוננים. כשהיה בן 7 רשמו אותו הוריו למרכז לימודי "דעת", הנקרא גם "פרחי שושנים" – מרכז המציע לימודי הלכה במגְוון נושאים, כאשר מִדֵי שבוע מקבלים התלמידים שני שיעורים לעיון וללימוד עצמי. שיעורי ההלכה מסווגים לפי רמות, ומשה גמע בצמא חומר הלכתי המיועד לבני מִצווה, למרות גילו הצעיר.

בגיל 11, בהמלצת מוריו מ"פרחי שושנים", החליטו ההורים לרשום את משה ללימודי הסמכה לרבנות מטעם הרבנות הראשית לישראל. את הלכות שבת, נושא הנחשב לקשה ומסובך – הוא סיים תוך שנתיים! שני אברכים למדו עם משה פעמיים בשבוע, וחזרו אתו על החומר שלמד בכוחות עצמו.

כשהיה בכיתה ז' הוא ניגש לחידון התנ"ך העירוני של נתניה, וזכה במקום הראשון (תוך שהוא גובר על מתמודדים הגדולים ממנו בכמה שנים).

ומשה? הוא כלל אינו מתרגש מכל המהומה סביבו. הבחור הצנוע והשקט, שאינו מרבה לדבר, מעיד על עצמו שהוא פשוט אוהב ללמוד תורה יותר מכל דבר אחר בעולם. לכן הוא משקיע בכך את כל זמנו ומרצו, ונהנה מכל רגע!

אגב, הכישרון הוא כנראה עניין משפחתי, שכן אחיו הצעיר של משה, נדב שריפי, מתחיל בימים אלה את לימודיו לתואר ראשון במתמטיקה, והוא בן… 11 בלבד.

החלום: להיות רב

כך אירע כי בין האברכים שהגיעו לאחרונה למִבחני ההסמכה לרבנים ב"בנייני האומה" בירושלים היה גם… משה בן ה-14. הוא קיבל אישור מיוחד להיבחן, ועורר את התפעלותם של רבנים חשובים, שהשתאו מול היקף ידיעותיו, בהם הרב הראשי לישראל, הרב יונה מצגר שליט"א, ורבה של צפת, הרב שמואל אליהו שליט"א.

משה בקי בש"ס ובפוסקים הראשונים והאחרונים. לקראת בחינת ההסמכה הוא למד 3 שנים, ובמקביל למד בבית הספר, בלי הנחות. ואם אתם חושבים שהחברה לוחצת עליו ללמוד ומכתיבה לו את אורח חייו, טעות בידיכם. משה לומד מתוך רצון אישי וחיבור מלא לעולם התורה. אמו מעידה כי לא אחת היא מבקשת ממנו לעשות הפסקה קלה, אך הוא מעדיף להמשיך ללמוד. בחינת הסמכה של משה לא נבדקה לעת עתה בגלל התנגדותו של הרב הראשי, הראשון לציון הרב שלמה עמאר, שטוען כי נער כֹה צעיר לא יוכל לקבל הסמכה לרבנות.

אבל משה לא מוותר על חלומו להיות רב ודיין. זהו מסלול ארוך ומייגע, והוריו מרגישים שהם פתחו לו ולילדים מוכשרים כמותו את הדלת להתקדמות במדעי היהדות.

בלי מחשב או טלוויזיה

סדר היום של משה עמוס לעייפה. הוא מתעורר בשעה 6 בבוקר, מגיע לישיבה בשעה 7 היישר לתפילת שחרית, שבסיומה הוא לומד עד השעה 20:30. אז הוא חוזר לבֵיתו, אוכל ארוחת ערב ויורד למרתף הבית, שבו ממוקמת סִפרייה תורנית המונה למעלה מ-3,000 ספרים. משה לומד עד השעה 11 בלילה.

פעם בשבוע הוא משתתף בשיעור של הרב יעקב גרוס, רבה הראשי של המִשטרה, המיועד לגברים. לבד ממשה לא משתתפים בשיעור בחורים או ילדים.

ש. לא קשה לך לפעמים?

"ממש לא", משיב משה. "אני מרגיש שאני ילד שאוהב ללמוד תורה. אני לא צופה בטלוויזיה או במחשב, כי זמני מוקדש ללימוד. זה מה שמעניין אותי. כבר עכשיו, למרות גילי הצעיר, שואלים אותי שאלות הלכתיות שונות, כמו למשל: 'האם מותר לקשור קשר על עניבה בשבת?' אמרתי שאסור. למדתי את ההלכות, ולכן יכולתי לענות על השאלה".

הרב רפאל מזרחי, מנהל מחלקת הבחינות של הרבנות הראשית לישראל, עִלעל בשתי המחברות שמשה מילא בשעת הבחינה, נדהם ואמר: "אין פוסק אחד שהנער הֶחסיר!"  הוא מעיד כי לא ראה מימיו נער פלא שכזה.

כיום לומד משה בישיבת "היישוב החדש" בתל אביב, המשתייכת לזרם החרדי-ליטאי, ומשלבת לימודי קודש לצד לימודי חול, במטרה להוציא תעודת בגרות מלאה. אף שמשה מגיע מבית דתי-לאומי, רק ישיבה זו נמצאה מתאימה לכישוריו הייחודיים.

ש. איזו מסכת אהובה עליך במיוחד?

"אני אוהב במיוחד את מסכת 'תענית', כי משולבים בה אגדות וסיפורים והיא קלה יותר. מסכת 'סנהדרין' היא, בעיניי, הקשה ביותר. עוד לא למדתי אותה, אבל צריך להשאיר משהו גם לעתיד".


מחשבה אחת על “ממשה עד משה

סגור לתגובות.