סוכריה מסוכריות


שלום ילדים וילדות!

חודש שבט הוא חודש נהדר. האם ידעתם שהמזל של החודש הוא דלי? הסיבה היא משום שעד חודש זה יורדים הרבה גשמים. לצערנו הרב, השנה לא ירדו בינתיים מספיק גשמים, ולכן כולנו מתפללים ומקווים שנזכה במהרה לראות בשמים הרבה עננים, והגשם ישקה את כל השדות והעצים. הרי בט"ו בשבט אנו חוגגים את ראש השנה לאילנות! ומה עוד חוגגים בחודש שבט? כמובן, את יום המשפחה. ביום הזה כולנו מודים לאמא ואבא, ואולי גם אתם תכינו להם זר פרחים עם ברכה?

שיהיה לכולכם חודש נפלא וגשום!

שלכם,

אורית ואתי

צייר החלומות

מאת תמר הירדני

מוריץ קורנליס אֶשֶר היה התלמיד הכי משועמם בהולנד. הוא לא הבין מה המורה מלמדת, ולא הכין אף פעם שיעורי בית. "למה כל הילדים חרוצים, ורק אתה עצלן?" כעסה אמא שלו. מוריץ רצה ללמוד, אבל המחשבות שלו בכיתה התעופפו לעולמות דמיוניים, על ארמונות תלויים באוויר ומפלי מים שזורמים הפוך. במקום להכין שיעורי בית, היה מוריץ יושב ומצייר במשך שעות ציורים מוזרים על ציפורים שהופכות לדגים, או תנינים היוצאים מהציור ומטפסים על השולחן. "שום דבר לא ייצא ממנו", לחשו המורים. "ילד מסכן ובעל חלומות".

התקופה הנהדרת בבית הספר לאמנות

רק בקושי הצליח מוריץ לסיים את בית הספר, אחרי שנשאר פעמיים כיתה. הוא שמח מאוד כשסיים סוף סוף את בית הספר, כי עתה קיווה שיוכל פשוט רק לצייר. מוריץ הביא את הציורים שלו למנהל בית ספר לאמנות ואדריכלות. המנהל התפעל מאוד מהציורים המעניינים, וקיבל מיד את מוריץ ללימודים. איזו תקופה נהדרת זו היתה! מוריץ למד לצייר בכל סוגי הצבעים והעפרונות, וגם הבין איך מכינים הדפסים וריקועים (שיטות ליצירת ציורים ותמונות). באותה תקופה הוא גם צייר מחדש את ציוריו הישנים, שנחשבו למיוחדים במינם.

שדים או פיות?

אחד הציורים הראשונים של מוריץ קורנליס אֶשֶר נקרא "שמים ומים" (ציור מספר 1). בציור הזה הוא מראה כמה העולם מבולבל: לפעמים מה שנראה לנו הציור עצמו, הוא בעצם הרקע שלו, וגם להיפך. אמרו בעצמכם: מה מצויר כאן, דגים או ציפורים?

מוריץ אהב מאוד לצייר ציורים מורכבים כאלה. ראו למשל את "מעגל מוגבל" (מספר 2). מה רואים שם בעצם? האם אלה שדים שחורים מפחידים, או אולי להיפך – פיות לבנות חמודות? בשני הציורים האלה מראה לנו מוריץ שגם הרקע של הציור חשוב, ויכול להיות ציור בפני עצמו.

הציור הכי מצחיק

בהיותו בן 26 התחתן מוריץ עם אשה נפלאה בשם ג'טה, ונולדו להם ילדים. ג'טה אהבה מאוד את הציורים של מוריץ, ובמיוחד את "הזוחלים" (מספר 3). בציור רואים דף ציור של מוריץ, שבו הצליח לשלב זה בזה תנינים בצבעים שונים, ופתאום – הפתעה! התנינים יוצאים מהדף ומטיילים על שולחן הכתיבה של הצייר. אחרי סיבוב קצר על החפצים שעל השולחן, חוזרים התנינים בחזרה לדף הציור. מה הפלא שג'טה כל כך אהבה את הציור המצחיק הזה. מוריץ צייר מאות ציורים יפים ומצחיקים. כפי שראיתם, הוא לא רצה סתם לצייר את מה שרואים, אלא דווקא דברים לא אפשריים, שעליהם חלם בילדותו.

איך הוא צייר את זה?

ציור מיוחד ומפורסם של מוריץ הוא "עולים ויורדים" (מספר 4). בקטע מהציור המובא כאן רואים חיילים עולים ויורדים במדרגות. אם תסתכלו טוב תראו שהמדרגות לא אפשריות: החיילים עולים ועולים, אבל מגיעים בדיוק לאותו מקום!

ציור יפה נוסף של מוריץ הוא "המפל" (מספר 5). בקטע מהציור המובא כאן רואים תעלת מים, שבקצה שלה יש מפל. עקבו אחרי המים הנופלים: הם מגיעים לגלגל, נשפכים לתוך תעלה, וזורמים במורד עד שהם מגיעים שוב למפל. איך זה יכול להיות?

בשני הציורים האלה חיבר מוריץ את הלמעלה עם הלמטה, והעמיד אותם באותו גובה. זה לא אפשרי במציאות, אבל כן אפשרי על נייר שטוח.

* מוריץ קורנליס אֶשֶר נפטר בשנת 1972 בהולנד, ונחשב עד היום לאחד הציירים הכי מעניינים בעולם. תוכלו למצוא עוד המון ציורים לו בספרים ובאינטרנט.