תערוכה חדשה במדעטק- "מאדים בשלושה מימדים"-


מדעטק, המוזיאון הלאומי למדע טכנולוגיה וחלל בחיפה, המרכז הגרמני לתעופה וחלל (DLR) בשיתוף עם שגרירות גרמניה בישראל גאים להציג את התערוכה החדשה: מאדים בשלושה ממדים, שנפתחה בימים אלה ותיסגר ב-31.01.2012

גולת הכותרת של תערוכה זו הן תמונות בתלת ממד של מאדים ברזולוציה שעוד לא נראתה מעולם. התמונות צולמו על ידי החללית האירופאית "מארס אקספרס" באמצעות מצלמת סטריאו ברזולוציה גבוהה (HRSC). באמצעות טכנולוגיה ייחודית שפותחה בגרמניה, עדשת מצלמת ה-HRSC יכולה לתעד את הטופוגרפיה של מאדים בצורה מאוד קרובה לדרך בה היא נתפסת ע"י עין אנושית. תמונות אלו חושפות את השטח בצבעים אמיתיים, בתלת ממד וברזולוציה של כ-10 מטרים.

מארס אקספרס חגה מסביב למאדים על מנת לחקור את המבנה הגיאולוגי, את המינרלים והאטמוספרה של כוכב הלכת, כבר מסוף שנת 2003.

למבקרים צפויה נקודת מבט חדשה לחלוטין, בקרבה שלא נראתה קודם לכן של הנוף הזר ועם זאת מוכר באופן מסקרן. הם יוכלו לצפות בתמונות של כל אחד מתשעת התהליכים הגיאולוגיים שעיצבו את תצורת הנוף במאדים, לאורך  מיליארד שנים – וולקניות, מים, קרח, סחף, רוח, לוחות טקטוניים, הקטבים, שיקוע והיווצרות המכתשים. בנוסף, יוצג מידע נרחב על חקר המאדים והירחים שלו.

מעל שני מיליון מבקרים כבר ראו את התערוכה בגרמניה, במרכזי האו"ם באוסטריה ובניו יורק, כמו גם בארה"ב, בקנדה, יפן, תאילנד וסינגפור.

"קיימת מסורת ארוכה בגרמניה ובאירופה של טיסות בחלל. בהקשר זה, לכבוד הוא לי להציג את התמונות המרהיבות הללו של שכנינו בחלל. הן צולמו בתלת ממד באמצעות מצלמה גרמנית, ופותחו ע"י ה-DLR. כאשר אתם מבקרים בתערוכה, תוכלו להגיע הכי קרוב שאפשר לכוכב הלכת האדום. מאדים הוא דוגמא מצוינת לשיתוף הפעולה הגלובלי בתחום המדע והטכנולוגיה" הצהיר ד"ר תומס וייסנברג, ראש האגף ליחסים בינ"ל של הועד המנהל של ה-DLR, שיבקר במדעטק לכבוד פתיחת התערוכה החגיגית.

יו"ר מדעטק מר ליאון רקנאטי ומנכ"ל מדעטק ד"ר רונן מיר אמרו כי "אנו גאים מאוד לארח תערוכה בקנה מידה כזה במדעטק, כיוון שהיא משתלבת היטב עם חזון המוזיאון, לקדם את המדע, הטכנולוגיה והחלל בקרב הציבור. תמונות תלת ממדיות ייחודיות אלו יאפשרו למבקרים לקבל כלי לימוד חסר תקדים ומהנה על מאדים ומדוע נראה כי כוכב לכת זה הכי דומה במבנהו לכדוה"א. אנו מקווים כי המבקרים בתערוכה יתרשמו כיצד חדשנות טכנולוגית מאפשרת לנו לחקור לעומק את החלל וכוכבי הלכת מסביבנו"

התערוכה מוצגת במדעטק, המוזיאון הלאומי למדע טכנולוגיה וחלל, רחוב בלפור 12 , חיפה.

27.11.2011 – 31.1.2012

שעות פתיחה:

א'  12:00-16:00  ,  ב'-ד'  10:00-16:00  , ה' ושבת  10:00-18:00 ,  ו' 10:00-13:00

מחירי כניסה למדעטק, כוללים את התערוכה:

ילד עד גיל 5- חינם, ילד 5-18 –65 ₪, מבוגר – 75 ₪ , משפחה עד 4 נפשות  250 ₪,

נכה, סטודנט, חייל, אזרח ותיק- 37.5 ₪.

מחיר מיוחד לרוכשים באינטרנט 62.5 ₪ ללא הבדל גיל.

למידע נוסף, בקרו באתר מדעטק www.madatech.org.il

צילום- איל אמיר              התמונות מאושרות לשימוש ללא תמורה

מאדים היה למן ראשית המאה ה-19 מקור השראה לדמיון האנושי. נהוג לכנותו "כוכב הלכת האדום" כיוון שפני השטח של תחמוצת הברזל נותן לו גוון אדמדם. מאדים הוא כוכב הלכת הרביעי במערכת השמש, אחרי כוכב חמה (מרקורי), נגה (ונוס) וכדור הארץ. הרבה מאפיינים של פני השטח, כמו רמות, מדבריות מישוריות, הרי געש, בקעים טקטוניים, גאיות ועמקים, מכתשים ואגנים, כולם מזכירים לנו את כדוה"א. וכמו כדוה"א, גם למאדים יש אטמוספרה ועונות שנה. פני השטח המחורצים שכונו בטעות "תעלות" שנראו לראשונה מבעד לטלסקופ הצביעו על האפשרות של מים זורמים בעברו של מאדים- תנאי חיוני להתפתחות חיים.

כיוון שהמרחק של מאדים מהשמש הוא גדול במעט מאשר כדוה"א, המסלול המעגלי שלו עובר קצת מעבר ל"אזור הישיב" (האזור בחלל בו מתקיימים תנאים מתאימים לקיום חיים) לא ניתן לשלול באופן מוחלט את קיומן של צורות חיים ראשוניות של פני מאדים בעבר ואולי אף בהווה. על כן, מאז ועד היום, מחקר ופענוח סודותיו של מאדים הוא יעד שאפתני במחקר.

אודות DLR

DLR הוא מכון המחקר הלאומי של גרמניה לאווירונאוטיקה וחלל. עבודות המחקר והפיתוח הנרחבות שהוא מבצע בנושאי אווירונאוטיקה, חלל, אנרגיה, תחבורה ובטיחות משולבים במיזמים ארציים וחובקי עולם. מתוקף תפקידו כסוכנות החלל הגרמנית, הממשלה הגרמנית נתנה בידיו את האחריות לתכנון והיישום העתידיים של תוכנית החלל הגרמנית, והוא גם מייצג את האינטרסים הגרמניים. בנוסף, הסוכנות לניהול פרויקטים הגדולה ביותר בגרמניה היא חלק מDLR. המכון מעסיק כ-6700 עובדים ב-13 אתרים ברחבי גרמניה ל-DLR נציגויות גם בבריסל,פריס וושינגטון הבירה.

עוד במדעטק

פארק נובל אנרג'י למדע – ארבעה דונם של מוצגי חוץ גדולי מידות בנושאי מדע, בעקבות מדענים מפורסמים בהיסטוריה – חצרות דה וינצ'י, ארכימדס, ניוטון, ברנולי ופיתגורס.  בפארק המדע ניתן ללמוד בדרך של התנסות וחוויה, כיצד יישומיהם של חוקי הטבע והמדע, באים לידי ביטוי טכנולוגי לכל אורך ההיסטוריה.

תערוכת הספורט הבינלאומית sports science – הרכב של מוצגים אינטראקטיביים פעילים, בהם יכולים המבקרים לבדוק על עצמם, איך פועלים עקרונות המדע על גוף האדם ועל האביזרים המשמשים אותו בביצוע פעולות ספורט שונות. בין המוצגים: מדידת שיווי משקל, תחרות ריצה ל-10 מטרים מול דינוזאור, אלוף אולימפי וצ'יטה, הליכה על קורה בשיווי משקל, נחיתה רכה כחתול, חתירה בסירה

התערוכות הקבועות: ליאונרדו דה וינצי, אנרגיה ירוקה, חושך, תעופה, מדעי החיוך ועוד.

סינמטריX, קולנוע רב חושי בתלת מימד המציג סרטי מדע בטכנולוגיה חוויתית חדשנית.