ארכיון חודשי : יוני 2012


סוף-סוף-סוף-סוף... חופש! אתם יודעים, אנשים מבוגרים שוכחים לפעמים עד כמה החופש הגדול משמעותי בשבילנו. לא בקטע של מנוחה מהלימודים, וגם לא בקטע של כיף, אלא בקטע אחר לגמרי: החיים שלנו, כך נדמה, ממש מתחלקים בין מה שלפני החופש הגדול (כשהיינו בכיתה הקודמת) לבין מה שאחריו (בכיתה שאנחנו עולים אליה). והחופש עצמו? הוא הפסקה ארוכה מאוד בין שתי תקופות החיים האלו, הפסקה שמתחילה בהתרגשות ובהקלה עצומה ("סוף סוף חופש!") ובהמשך הופכת לשעמום, ולציפייה - ציפייה אל הלא נודע שעומד להתחיל בשנה הבאה. החופש הגדול הוא בעצם הדרך שלנו להפריד בין מה שהיה בשנה שעברה לבין השנה הבאה. אחרי שהופכים למבוגרים, השנים נעשות קצת דומות זו לזו, אבל אין ספק שכשאנו ילדים, כל שנה חדשה ומפתיעה יותר מקודמתה. החופש הגדול הוא לא סתם חופש. הוא משהו שבא (אחרי שמחכים לו המון זמן...) ואומר לנו בפרצוף: "הנה! גדלתם בעוד שנה! כל הכבוד! אז עכשיו, רגע לפני שתתחילו שנה חדשה במקום בוגר יותר, בואו נחגוג את זה בחודשיים שלמים של קיץ ושל כיף..." אז פינקנו אתכם הפעם בגיליון שכולו חטיף קיצי וטעים. יש לנו כתבה על במבה וכתבה על הכנת סנדוויצ'ים, יש לנו מדור הופכים ת'מקרר ומדור מארבע כנפות תבל, ובגיליונות הבאים נמשיך ונפתיע אתכם בכתבות וסיפורים המתאימים לחופש הגדול: עם דגש על הכיף, על החמימות ועל מה שטוב ללב. שתהיה לכם שבת שלום - וחופש נעים! שלכם, ליאת

שלום לכם!


כמה סבל סבלו אבותינו בגולה. לא רק בגלל חרפת הגירוש והחיים הקשים שבאו בעקבותיו, אלא גם בגלל חוסר הידיעה. מעם מלוכד שחי יחדיו באותה ארץ, הפכו היהודים לעם מפוזר, ואינם יודעים מה עלה בגורלם של שאר היהודים. דמיינו לעצמכם איך זה לחיות בארץ זרה, כשאין לך מושג אם עדיין יש לך עם לחזור אליו. כשאתה מנותק מכל מה שהכרת. פלא שהם התפללו כל הזמן לקיבוץ גלויות, ולאיחוד היהודים מכל קצוות העולם? פלא שהם התחננו לריבון העולמים שארבע כנפות הארץ יתאחדו? אני בטוחה שהם לא היו מעלים בדעתם, שיום אחד – בלחיצת כפתור קטנה במחשב - יוכל ילד יהודי מישראל לראות את פניו של ילד יהודי מצרפת, ולשוחח איתו במקביל לצ'אט עם עוד ילד מאתיופיה, שיתכתב בינתיים בפייסבוק עם חבר מארצות הברית... אין ספק, אחד היתרונות הגדולים של העידן הטכנולוגי הוא יכולתו להפגיש בין קצוות שונים של העולם, בקלות ובמהירות. אם פעם נחשבה הגלות לאסון לאומי (לא רק בעבור ישראל אלא בעבור כל עם שהיה זה גורלו), היום כבר קשה לכנות משהו בשם 'גלות', כי הרי אף אחד לא באמת מתנתק או נעלם לשום מקום... לפחות לא בהיבט החברתי, שהוא, בעצם, היה תמיד ההיבט הכי קשה של הגלות (הניתוק החברתי). אנחנו, כעם שהגלות, הגירוש והנידוי הם חלק כאוב ומשמעותי ביותר בהיסטוריה שלו, נחשבים למעצמת הייטק מתקדמת. חשבתם פעם, אולי ההתלהבות הזאת שלנו מהאינטרנט קשורה לרצון שהשתרש בנו כעם להישאר מחוברים? אולי יש בנו איזשהו חשש לא מודע מהעונש הזה, גלות, ותקווה שנוכללהמשיך להיות מלוכדים דרך האינטרנט? השבוע הקדשנו את הגיליון לארבע כנפות הארץ: יהודי התפוצות, עולים חדשים.. אבל מה שמיוחד הוא, שנעסוק בכך מההיבט של העידן המודרני. קיבוץ גלויות של שנת תשע"ב הוא בטח לא מה שדמיינו בימי קדם... שתהיה שבת שלום, וקריאה מהנה! שלכם, ליאת

שלום לכם!


סדרת "צלילי קסם" של בית האופרה - המשכן לאמנויות הבמה ת"א, בהנחייתה ועריכתה של ניצה שאול היא הסדרה היחידה בארץ שמגישה את סיפורי הילדות של גדולי המלחינים. חגיגת סוף עונה קצבית כמיטב התרבות הצוענית המביאה איתה את הספונטניות, המוסיקליות , השמחה והעצב שבחיים.

"חגיגה צוענית" – חגיגה קייצית וצבעונית בקצב המוסיקה והמחול הצועני




1
התערוכה, המשלבת ציור עם מוסיקה, מבוססת על שישה אירועים היסטוריים בלתי נשכחים: הקונצרט הראשון של התזמורת, פתיחת היכל התרבות, קונצרט על הר הצופים לאחר מלחמת ששת הימים, שבוע הוברמן ושבוע רובינשטיין. המבקר יכול להאזין ליד תצוגה של כל אירוע לקטע מתוך יצירה שבוצעה במהלכו.

תערוכת דיוקנאות של גדולי המנצחים והמוסיקאים – במוזיאון הישראלי לקריקטורה ...




תערוכה חדשה במוזיאון ישראל "חסידים: לא רק שחור לבן" תיפתח ב-כ"ט בסיון תשע"ב - 19 ביוני 2012. התערוכה מאירת העיניים מציגה, לראשונה במוזיאון ישראל, את התרבות החסידית מנקודת מבט אתנוגרפית חדשה. החוויה החסידית משתקפת באמצעות חפצים המייצגים את החיים הרוחניים-חברתיים העשירים של החסידים, ובמיוחד את הרגלי הלבוש של הקבוצות, או "החצרות", השונות.

חסידים: לא רק שחור-לבן – תערוכה חדשה במוזיאון ישראל, ...


טעמן, יבואנית המזון המובילה למגזר הדתי, מייבאת כעת מיונז איכותי היישר מארה"ב, מביצים טריות ומפוסטרות ובאיכות אמריקאית מעולה. מיונז הוא מוצר עדין מאוד, ויש צורך בהבנה עמוקה של תהליך הייצור והקפדה על חומרי גלם מסוימים מאוד, אין פלא אם כך, שרבים מזהים מיד שהמיונז של טעמן, עשוי מביצים טריות.

מאמריקה בהוקרה: מיונז אמיתי מביצים טריות ומפוסטרות


לראשונה בישראל - רחוב ביאליק ברמת השרון הופך למתחם אמנות אורבנית עם ציורי מדרכות בתלת מימד *ציירים ואומנים מהארץ ומחו"ל ייקחו חלק בפרויקט אומנות אורבאנית ייחודי בלב העיר רמת השרון ויציגו עבודות אומנות בטכניקת תלת מימד. *עשרות ציורי תלת מימד, גרפיטי, ציורי מדרכות, ציורים על מכוניות, ציורי נוף, ציורי כביש בחול צבעוני ועוד. *הפסטיבל יפתח במעמד הנשיא מר שמעון פרס

פסטיבל חדש בישראל- פסטיבל רמת השרון הבינלאומי לציורי מדרכות בתלת ...



המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס בחולון יציג את התערוכה ״מילים חזותיות, קומיקס מסין״ בתאריכים 2 ביולי- 17 בנובמבר 2012, זאת במסגרת חילופי תרבות בין שוויץ וישראל בכלל ובין המוזיאון לקריקטורה בבזל והמוזיאון בחולון בפרט.

״מילים חזותיות- קומיקס מסין״ – במוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס בחולון






"אינני יודע אם ראיתם אי פעם מפת נפש של אדם. רופאים משרטטים לפעמים מפות של חלקים אחרים של גוף האדם, אך האם הייתי רוצה לדעת אם מסוגלים לנסות ולצייר מפת נפש של ילד – שהיא לא רק מבולבלת, אלא גם מסתובבת כל הזמן..." (מתוך הספר "פיטר פן" של ג'ימס מתיו בארי, בהוצאת זמורה ביתן) כך מתנהל לו הפרק הראשון של הספר על האגדה המעופפת על הילד שאינו גדל לעולם. רובכם בודאי לא קראו את הספר הזה מעולם. בשבוע הספר, שנמצא כעת בשיאו, תוכלו לגלות ולמצוא ספרים רבים, חלקם ישנים וחלקם חדשים, חלקם קלאסיקות מתורגמות וחלקם חידושים עבריים. ולכולם משותף דבר אחד: היכולת של ספר להגיד לנו כל מה שהוא רוצה, באיזו צורה שהוא רוצה, בלי להיות כפוף לחוקים של קולנוע או תקציב או מראות ויזואליים. ככה יכול הספר "פיטר פן" לספר לנו דברים הזויים כמו שאימא של ונדי ערכה "חיפוש יסודי בנפש של ילדיה" כאילו שהיא מסדרת מגירות, או שיש לה "נשיקה מיוחדת בקצה הימני של פיה" שכולם יכולים לראות אבל איש לא קיבל אותה מעולם (כאילו שאפשר לראות נשיקה!). זה הקסם של הספרים. ולכן הם לא ימותו לעולם – ולא משנה כמה אינטרנט, טלויזיות, אייפונים וסרטים ימלאו את חיינו. הכוח של לדבר על משהו, מבלי להראות אותו – הוא כוח ששמור למילים בלבד. ברגע שמראים אותו על גבי המסך, הקסם הזה נעלם. אפשר ליצור סרטים מרהיבים, יקרים ויפים להפליא; אבל את הייחודיות שבלדמיין משהו שתיארו לנו רק במילים, לרוץ עם העיניים על הטקסט קדימה ואחורה ולחבר בראש משפט זה עם משפט אחר, ואפילו לנסות וליצור בעצמנו – בלי תקציב ובלי מצלמה – סיפור שלם, כל אלו הן המעלות המיוחדות לספרים בלבד.

שלום לכם!


יש שני סוגים של הצלחות. הצלחה במשהו שאנחנו אמורים להצליח בו, כדי שנוכל להשתוות לאחרים ולהתקדם עם הזרם, כמו למשל מבחן בחשבון, או להגיע לסוף המסלול בטיול השנתי בלי להתעלף מצמא וממכת חום... ויש הצלחות, שאנחנו קובעים לעצמנו כדי להעלות את הציפיות שלנו מעצמנו. כמו להצטיין במבחן, או להגיע ראשון לסוף המסלול, או לנצח במשימה מאוד קשה שכולם פקפקו שננצח בה. בגיליון זה הקדשנו את מיטב הכתבות שלנו לילדים שעשו בדיוק את זה. מעיין שנולד עם שיתוק מוחין, מה שמגביל אותו מהליכה, הגשים חלום של טיול רגלי עם משפחתו - ועשה זאת על גבי חמור. בכתבה אחרת, דב הפך את כשרונו במשחק הדמקה - לאליפות של ממש. במדור חדשות טובות - ידיעות מיוחדות על הצלחות כנגד כל הסיכויים. ובמדור "דבר הקורא" סיפור אישי על קבוצת תלמידים שניסו בעצמם לשחק במגרש כשהם מונעים בכסאות גלגלים, וגילו שזה לא פשוט בכלל. זה המקום גם להכריז על מדור חדש ונהדר שהתחלנו השבוע במיוחד לכבוד חודשי הקיץ: "הקיץ שלי". עשיתם טיול? עברתם חוויה מרתקת? יש באמתחתכם תמונות משם שפשוט מתבזבזות סתם בפייסבוק? שלחו לנו אותן, בצירוף דברי הסבר ותיאור, ואנו נפרסם אותן ואת הפירוט שבצידן כדי שכל קוראי העיתון יוכלו להיות שותפים גם הם לחוויה הייחודית שעברתם.

שלום לכם!